L’estació de Les Planes va obrir la porta del ferrocarril al Vallès

Estació de Les Planes i restaurant l'Elèctric. Foto: La Barcelona d'abans, d'avui i de sempre...

28 de novembre de 1916. El primer tren arriba l'estació de Les Planes. Ho fa engalanat de flors. En aquell moment el barri esdevenia final de trajecte i porta de l'ampliació inaugurada al novembre del 1917 que portaria la xarxa fins a Sant Cugat. Els trens van arribar al barri de la mà de Ferrocarrils de Catalunya, constituïda el 1912, hereva de Ferrocarril de Sarrià a Barcelona que al 1874 va absorbir Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Sarrià, promotora de la connexió del nucli de la capital catalana amb les viles de Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià. L'expansió cap al Vallès va ser possible gràcies a l'enginyer Carles Emili Montañés i el financer estatunidenc Frederick Stark Pearson.

Des de Sarrià fins a Les Planes hi havia doble via i un túnel que travessava Collserola. Entre aquell novembre del 1916 i el juny del 1922 la xarxa es va ampliar cap a Sant Cugat (1917), Rubí (1918), Terrassa (1919), Sant Quirze (1922) i Sabadell (a l'estació al 1922 i a la Rambla el 1925). Com a Ferrocarrils de Catalunya es van soterrar les vies a Barcelona i es van fer diverses parades noves com La Floresta (1925) i Mira-sol (1948). Però després de la guerra civil la companyia va entrar en fallida i va passar a ser gestionada per Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha amb una aturada total de l'ampliació del trajecte.

Al 1979 es va constituir l'actual Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) gràcies a la qual es van millorar els combois i la xarxa va créixer la xarxa cap a la Universitat Autònoma (1995) i Sant Quirze des de la Universitat tancant l'antic recorregut des de Bellaterra (1995). Al 1993 també es va fer el túnel a Rubí. Els darrers canvis es van fer ara fa un any amb l'ampliació soterrada de la via a Terrassa fins a Nacions Unides i enguany hauria de posar-se en marxa la prolongació des de la Rambla de Sabadell fins Ca N'Oriac. Així ho recull la web dels FGC.

Un dels atractius del final de recorregut de Les Planes era el Restaurant l'Elèctric, que va ser inaugurat abans que el tren, al 1912 per Alfons XIII, segons explica Ricard Mestre a una pàgina de Facebook de fotografies històriques de la ciutat. Al 1918 es va legalitzar l'establiment. A poc a poc, el barri va esdevenir un pol d’atracció per a les classes benestants barcelonines que volien gaudir de la tranquil·litat de la natura però al tocar de les seves llars aprofitant els múltiples berenadors de la zona.

100 anys després, l’estació segueix allà; més vella, amb millores evidents però igual de majestuosa. L’entorn és un altre. L’Elèctric ara és un centre cívic i Can Recoret, la masia del segle XV reconvertida en restaurant, ara està en runes. Tant per a Sant Cugat com per a Barcelona, el barri de Les Planes representa un repte per multitud d’autoconstruccions que s’han hagut d’adaptar a l’urbanisme vigent i les desigualtats econòmiques, tot i que els resultats de renda de la vesant barcelonina estan força distorsionats perquè s’inclouen a Sarrià-Sant Gervasi, un dels districtes més rics de la ciutat.

Un aniversari per recordar

100 anys no se’n fan cada dia i, per commemorar l’efemèride, FGC ha preparat un gran acte de celebració coincidint el mateix dia que va arribar el tren al barri, el 28 de novembre. Aquell dia, a la mateixa estació, hi haurà automotors Brill històrics de les primeres companyies que van explotar la via. Fins llavors, hi ha una exposició sobre l’efemèride a l’Espai Provença (a l’estació Provença de Barcelona). Al setembre s’encetarà un cicle de conferències sobre Montañés i Pearson i hi haurà la presentació del llibre Els trens de Brill i el Ferrocarrils de Catalunya. Cent anys d’història entre Barcelona i el Vallès de Joan Carles Salmerón.

Notícies relacionades