Verònica Bronstein: “Des de l’Escola d’Estiu anem un pas per davant de l’administració”

La primera sessió de dilluns de la tercera Escola d'Estiu. Foto: Miquel Margalef 

La tercera Escola d’Estiu va obrir portes ahir a dos quarts de deu del matí a l’Auditori de la Casa de Cultura. La formació, impulsada per l’Institut de la Infància s’allargarà fins el divendres 10 de juliol quan es farà la cloenda de la formació. Una vintena d’assistents han volgut escoltar la primera jornada d’avui. La formació es completament emmotllable a les necessitats de tothom i està oberta, també, a tothom. Per saber-ne més, hem volgut parlar amb la Verònica Bronstein, fundadora i directora de l’Institut de la Infància.

Aquest tercer curs d’estiu està dirigit exclusivament per als professors d’escola o institut?

No, de fet tot el que nosaltres fem és obert a totes aquelles persones que es vinculen amb els infants i volen aprendre, intercanviar experiències i aportar el seu punt de vista. És un espai d’aprenentatge compartit entre els adults i aquells que eduquen i crien als infants. Tot i això, sí que es cert, que hi ha temes més específics que van dirigits de manera clara a professors, psicòlegs o pares.

És a dir, que les escoles d’estiu són obertes a tothom?

Sí, són obertes a tothom.

Tot i estar obertes a tothom normalment qui hi assisteix?

La major part són mestres perquè el programa està enfocat a l’escola. Però repeteixo tenim des de bibliotecaris, famílies, directors d’escola i gent que ve del món del lleure.

Les anteriors dues escoles d’estiu que vau fer anaven encarades en la mateixa direcció que la del curs actual?

Sí. El que passa és que cada any ens proposem reptes nous. Estem molt atents al que està passant a nivell social i ho traduïm en els continguts de l’Escola d’Estiu que hem organitzat. Sempre intentem que hi hagi dos eixos diferents però que a la vegada són compatibles. Aquest any tindríem per una banda les diferents pedagogies per canviar l’escola. L’altre eix és la literatura infantil com una manera de fer canvis des de l’escola. Són experiències que han canviat l’escola des de la literatura infantil i li dediquem una jornada complerta.

Tot i això, és evident que els cinc dies d’aquesta tercera Escola d’Estiu tenen a veure amb l’educació i amb els canvis de l’escola, però són dues maneres diferents d’abordar el tema.  

L’assistència és obligatòria?

No. El que volem és posar les màximes flexibilitats possibles perquè aquells que vulguin venir un dia doncs només vinguin un dia. Aquells que vinguin tots els dies doncs també. No tothom pot venir cada dia, per tant, entenem que és molt important que cadascú pugui escollir el moment més idoni per venir a formar-se. És fonamental crear les formacions a mida dels professors i no de manera estàndard.

El contingut d’aquesta tercera Escola d’Estiu va dirigit exclusivament a l’Escola Viva? Ho dic perquè un dels ponents d’avui dilluns era Jordi Piquero pare del Col·lectiu Educació Viva i Activa de Sant Cugat.

No. Demà vindrà un ponent que parlarà del tema de l’Educació Viva però des d’una altra variant que es diu Educació Atenta, perquè hi ha moltes variables. Però dimecres farem una formació de tot el dia relacionada amb el mètode Montessori. El dijous portem un especialista que ha fet la revolució dels jesuïtes i divendres és la jornada de la literatura infantil. És a dir, que l’Educació Viva és una part més de la tercera Escola d’Estiu.

Per tant, des de l’Institut de la Infància no aposteu per cap model en concret?

No. Som respectuosos amb tot allò que envolta un infant, la seva formació i la seva família. Entenem que cada nen és diferent i que, per tant, no tots necessiten el mateix model educatiu. Nosaltres som molt neutrals, acompanyem, oferim i obrim portes.

La immersió lingüística és un tema molt sensible a Catalunya, tampoc us mulleu?

En aquest cas nosaltres entenem que sí hi ha un sistema, que és la immersió lingüística, que fins ara ha funcionat a la perfecció. No creiem que s’hagi de canviar. Les coses que funcionen s’han de respectar i impulsar. Però tot i això, som molt respectuosos amb les famílies i de les escoles i, en aquest sentit, acompanyem les coses que estan ben fetes i tot el que ajudi a respectar la identitat de cadascú tenint en compte la pluralitat.

L’institut de la infància té una actuació local o és a nivell català?

Nosaltres tenim un àmbit nacional. Ara mateix tenim una Escola d’Estiu a Mallorca. La petita seu que tenim a Tarragona s’ha desplaçat fins la capital de les Illes Balears i a Puerto Cristo per impulsar el curs d’estiu. Tot i això, de manera fixa tenim una actuació a nivell català i sobretot a Sant Cugat.

Quin any vau néixer?

Nosaltres vam néixer el 2002 a Barcelona i vam obrir una petita delegació a Sant Cugat. Amb el temps la delegació de Sant Cugat ha crescut tant que ara mateix s’ha convertit en la seu central de l’Institut de la Infància de Catalunya.

Quin era el vostre objectiu per constituir l’Institut de la Infància?

L’objectiu era impulsar un lloc de trobada per tots els adults que eduquen i ensenyen i fan créixer els petits. Això sí, aquest objectiu va dirigit sobretot a nivell infantil i adolescent. Però això no vol dir que ens dirigim només a escoles, ja que creiem que aquestes ja tenen atenció i un acompanyament social. Ens dirigim també a monitors de lleure, professionals independents, famílies amb interessos, alguns mestres i tots ells se sentien molt sols. Volem impulsar un creuament social que serveixi per confluir per exemple jesuïtes, aquells que estudien el mètode Montessori o l’escola més tradicional. Tot en un mateix lloc de confluència, un punt de trobada on es trobessin tots els interessos de la gent per detectar mancances socials per traduir-les en projectes.  

L’Escola d’Estiu neix per tant per una mancança social?

Exacte. L’Escola d’Estiu neix perquè creiem que val la pena parlar de diferents pedagogies i diferents canvis educatius que vindran que els tenim pròxims i que és necessari convertir-ho en el projecte final que ara estem duent a terme.

Teniu algun suport de la Generalitat?

Res. Estem acreditats pel Departament d’Educació. En canvi no tenim el reconeixement pel tipus de formació que nosaltres fem, per estar del tot acreditats i rebre suport hauríem de presentar un programa tancat. La nostra gestió és oberta. És una innovació que en algun moment arribarà al Departament però ara per ara no. Cada formació està dissenyada a les necessitats de la gent que les demanda.

La Generalitat no us dóna suport, l’Ajuntament?

El consistori ha fet un canvi de rumb i vam signar un conveni on ens cedeixen la Casa de Cultura perquè el curs d’estiu es pugui fer. Abans del conveni havíem de pagar un lloguer a la Casa de Cultura i això repercutia en el preu que els participants que haven de pagar, per tant el primer any vam fer el curs a Barcelona.

Quins són, aleshores, els ingressos i les despeses de l’Institut de la Infància?

Som transparents. L’entitat no té quota de soci perquè entenem que els socis són els que ja col·laboren i són voluntaris amb nosaltres i ja fan una feina per tirar endavant el projecte. Per tant, ens nodrim de les formacions que fem al llarg de l’any de manera periòdica. Amb aquests diners gairebé cobrim i paguem l’Escola d’Estiu. En definitiva, tot es basa en una xarxa de persones i amb el conveni amb l’Ajuntament que ens permet tenir la seu a la Casa de Cultura el que permet tirar endavant l’entitat. Tot es nodreix de la passió que hi posem.

Quines respostes rebeu de la gent que acaba els vostres cursos?

La millor resposta a això és que avui, en el primer dia de la tercera Escola d’Estiu, tenim gent que ha vingut de Vic i de Girona. Quan tanta gent es desplaça fins a Sant Cugat on la comunicació no es tant senzilla com a Barcelona, vol dir que alguna cosa estem fent bé. En aquest mateix sentit voldria mencionar l’Escola Collserola que aquest estiu ha impulsat la formació de 10 professors. És una aposta molt forta per part d’una escola de la ciutat i que m’agrada posar en valor.

Notícies relacionades