Implicar els infants per un camí escolar segur

Foto: web de l'escola.

Les persones que resideixen al voltant de centres escolars viuen cada dia entre setmana un col·lapse. L’assumpte surt cíclicament a les Audiències públiques i el govern es limita a dir que s’estudien mesures però topa, cada cop, amb la dificultat d’uns pares acostumats a portar els fills en cotxe a l’escola, el que entronca directament amb el model de zonificació escolar –escola de barri o de projecte– i també amb els hàbits quotidians –autonomia dels infants, abús del cotxe, consciència medioambiental...–. El que suposa tot un repte des de la perspectiva de mobilitat també ho és amb en un prisma de seguretat per a l’alumnat que fa el trajecte de casa a l’escola a peu i de contaminació i salut pública.

L’arribada dels nens i nenes a l’escola és un repte amb característiques pròpies a cada centre educatiu. Al nucli, per exemple, hi ha moltes crítiques ciutadanes pel trànsit que es genera al voltant de l’escola Europa i, en un context totalment diferent com és la Floresta, la lluita veïnal se centra en la pacificació del camí escolar, que travessa la carretera de Vallvidrera fins arribar a l’escola, envoltada per bosc a un cul de sac. I, de tant en tant, l’Ajuntament fa petits passos; el darrer: el projecte per connectar l’escola Catalunya amb Can Cabassa amb l’ampliació del carril bici que actualment connecta Mira-sol amb el nucli de Sant Cugat.

Ara l’AMPA de l’escola Pi d’en Xandri també pretén millorar la connectivitat del seu centre escolar amb les llars dels alumnes. Tot i que hi ha infants de tot el municipi, la majoria resideixen a prop de l’escola i alguns d’ells ja utilitzen el passeig Gaudí com a una mena de camí escolar segur però els que viuen a l’altra banda tenen el repte d’un Eixample Sud ple de cruïlles. Oriol Moliner, president de l’entitat, explica que cada família té una preocupació diferent però totes entronquen en la necessitat d’impulsar un projecte de camí escolar segur.

Avui dia, asseguren des de l’AMPA, molts alumnes van a l’escola amb bicicleta o patinet, i molts d’altres a peu. Si bé, continua havent desenes de famílies que apropen els seus fills en cotxe al centre escolar. Fomentar el camí escolar, defensa Aureli Pedrós, membre de l’entitat i un dels impulsors de la proposta, no només té efectes sobre la mobilitat i el medi ambient sinó també sobre el rendiment escolar: “Si els nens venen caminant a l’escola, ho fan més desperts perquè no baixen del cotxe mig dormint i entren directament a classe; a més, els estudis demostren que un entorn contaminat té efectes negatius sobre l’aprenentatgeˮ.

Amb una reivindicació que es pot entendre des de diferents prismes, l’AMPA ha decidit fer una enquesta entre totes les famílies del Pi d’en Xandri per tal de conèixer les principals preocupacions. “Ara per ara tenim idees però no sabem quines aplicar i quines no, tot depèn de les famílies, de saber com volen que vinguin els seus fills a l’escola i afavorir-ho amb un camí escolar adaptat a aquestes necessitatsˮ, defensa Moliner.

I quins són els possibles? Segons l’AMPA, es pot convertir el passeig Gaudí en un dels camins escolars perquè de facto ja ho és i potenciar-lo amb la col·locació de places d’aparcament petó i adéu –que permeten aturar-se un moment per deixar els infants i marxar– a Pla del Vinyet. També hi ha l’opció de tenir comerços amics identificats disposats a ajudar si algun infant ho necessita, tenir monitors per als trams més complicats, un sistema organitzat de famílies que recullen en un únic cotxe els nens que viuen lluny, facilitar l’accés en bicicleta per les dues portes del centre, tenir un agent de la Policia Municipal a l’entrada de l’escola, adaptar algunes voreres...

“El més important és que les famílies i els alumnes sentin que el camí escolar és seu, és a dir, no podem imposar-lo amb la brigada pintant quatre indicacionsˮ, reivindica Moliner, per això s’ha apostat per la participació de les famílies i el treball conjunt amb l’escola i l’Ajuntament, de moment favorables però conscients que algunes de les reivindicacions potser no generen consens, “però ara no hem d’entrar en els debats de la concreció sinó tenir clar què volen les famílies i acceptar que no tindrem un camí escolar segur d’un dia per l’altre i, per tant, s’ha de plantejar com un projecte a desenvolupar durant més d’un cursˮ.

La implicació dels infants, diuen, ha d’arribar amb la incorporació a les aules de debats sobre mobilitat i sostenibilitat en què es pugui reflexionar sobre aquests afers des de la seva experiència personal. Aconseguir que siguin els propis alumnes els qui facin les marques del camí escolar al carrer podria ser, a ulls de l’AMPA, un element clau perquè els infants se’l sentissin propi. “Evidentment hi ha un element de model de ciutat que no podrem alterar però creiem el Pi d’en Xandri està en una ubicació que ens permet fomentar un camí escolar segurˮ, apunta Pedrós.

Segons dades del Ministeri per a la Transició Ecològica, a l’Estat el 70% dels nens i nenes de primària mai van sols a l’escola, el que suposa una gran diferència respecte als anys 70, quan un 80% dels infants de vuit anys anaven sols. L’informe del Ministeri, en el qual també es basa l’AMPA, relaciona aquesta dada amb el sobrepès vinculat a la vida sedentària. A Espanya un 35% dels infants de 10 anys té sobrepès mentre l’ús de la bicicleta se situa a l’1%; als Països Baixos el sobrepès és del 9% i l’ús de la bicicleta del 27%.

L’AMPA ha preparat una exposició que penjarà a la tanca del centre perquè sigui visible per a les famílies i treballarà de la mà de l’escola per aprofundir en la proposta un cop es tinguin els resultats de l’enquesta. Els impulsors no descarten utilitzar l’embranzida per obrir el debat de la resta d’AMPAs i AFAs del municipi, el que podria acabar suposant una proposta en el marc dels pressupostos participatius, com ja en la darrera edició ja hi va haver la connexió dels carrils bici amb la majoria de centres públics.

Notícies relacionades