Els infants demanen més recursos als centres educatius per prevenir l’assetjament escolar

Fotos: Jordi Pascual

El Consell d’Infants ha acabat el seu encàrrec del curs 2016-17 amb una anàlisi sobre l’assetjament escolar, com el viuen ells com a agressors, víctimes o espectadors així com les accions que fan i creuen que haurien de fer la resta d’actors implicats en el seu ensenyament, des de la comunitat educativa fins als familiars. Després d’haver analitzat l’assumpte recopilant informació sobre quins programes d’atenció tenen els centres educatius de la ciutat així com la Generalitat i havent desenvolupat un seguit de tallers a mode de joc en què, a través de la teatralització, reproduïen situacions de violència entre companys, han conclòs que els centres educatius i l’administració han de posar a l’abast més recursos i informació amb la possibilitat de fer més xerrades i tallers a les aules i la possible introducció de l’atenció telefònica.

També com una crida a la comunitat educativa, demanen que totes les escoles es dotin d’instruccions i protocols sobre com actuar davant dels casos d’assetjament escolar. Una mesura que, apunten, hauria d’anar acompanyada de la formació del professorat i les famílies i de l’ajut a les víctimes i altres infants que presencien actes de violència entre companys perquè puguin comunicar-ho abans que el problema es faci més gros. Tot plegat hauria d’anar acompanyat, segons les conclusions llegides en la cloenda del Consell dimecres a la tarda, d’una campanya que expliqui a la població general què és l’assetjament i com se’l pot combatre, una mesura que inclouria televisió, ràdio, premsa i cartells al carrer.

En el transcurs de l’any els nens del Consell d’Infants han reflexionat sobre els límits del bullying, del qual han fet diverses classificacions com el ciberassetjament o la violència física, entre d’altres. Un dels punts que, diuen, més debat els ha generat ha estat com definir el paper que han de jugar els mestres de les escoles davant dels casos de violència. Són conscients que comunicar un assetjament al professorat pot ser contraproduent per a la víctima ja que l’agressor pot descarregar el seu descontent amb més insistència. Per això aposten per la detecció precoç que eviti l’arribada de situacions molt extremes.

El Consell d’Infants és un òrgan de participació dependent de l’Ajuntament en què participen diversos centres de la ciutat amb dos representants de cinquè i sisè de primària cadascun d’ells. En l’edició del curs 2016-17 hi ha hagut 17 escoles: Àgora, Avenç, Catalunya, Ciutat d’Alba, Collserola, Creanova –que s’ha incorporat enguany–, Gerbert d’Orhlac, Hatikva, Joan Maragall, La Farga, La Floresta, L’Olivera, Pins del Vallès, Pureza de María, Santa Isabel, Thau i Viaró. Els participants diuen que l’exercici els ha servit per posar-se a la pell de les persones adultes tot i que també amb tallers en què s’ho han passat bé malgrat ser un tema delicat. Per això demanen “temes més divertits” de cara a properes edicions del consell.

La sessió de cloenda del Consell d’Infants del curs present també ha servit per determinar amb quina acció es gastaran els 5.000 euros corresponents a l’encàrrec de l’any anterior. Al curs 2015-16 se’ls va proposar treballar al voltant del Parc Natural de Collserola i, a banda de les conclusions, havien d’elegir entre tres possibles projectes que ells mateixos han proposat per destinar els diners que els corresponen: arreglar la font del camí de Can Borrell, instal·lar un gran cartell informatiu amb informació sobre la flora i la fauna i com trobar-la o fer fulletons amb informació del parc pensats per als centres educatius. La segona ha estat la proposta guanyadora amb 28 vots favorables dels 34 possibles.

L’acte s’ha enllaçat amb el descobriment d’una placa commemorativa de la renovació del segell de Ciutat Amiga de la Infància que atorga l’UNICEF al parc Ramon Barnils. Diversos consellers infantils han participat en l’acte simbòlic que s’ha acompanyat d’una festa amb animació infantil i berenar.

Notícies relacionades