Publicitat

Més de 800 persones van ser ateses durant el confinament per les xarxes de suport veïnal

Fotos: Gilgal Solidari, Centre Islàmic del Vallès, Rotary Club Sant Cugat, Jordi Pascual i Aplec Jove

Durant el confinament, la ciutadania de Sant Cugat i les entitats van activar-se per donar ajuda i serveis a totes aquelles persones necessitades o en situació de vulnerabilitat. En total més de 200 voluntaris que van participar en xarxes de solidaritat, de diferents entitats i organitzacions que va arribar a atendre a 397 casos i a 570 famílies.

Segons el que s'ha pogut registrar el nombre d'aturats a les oficines del SOC a Sant Cugat ha incrementat des del febrer fins al juny un 30,5%. És a dir, que 805 persones que abans de la pandèmia tenien feina, ara ja no en tenen. I aquest és un dels factors pels quals la ciutadania demana més ajudes per garantir les seves necessitats bàsiques.

Per això, en el marc de la pandèmia, i en col·laboració amb els serveis socials de l'Ajuntament, han sorgit diferents iniciatives solidàries o s'han readaptat les que ja existien, centrades en funcions específiques: alimentació, roba, suport psicològic i recaptació de fons. Algunes d'elles van funcionar durant el confinament i ara ja estan aturades i d'altres segueixen actives.

Pel que fa a l'alimentació, el Rebost de Càritas, amb col·laboració d'altres entitats com el Rotary Club Sant Cugat i el Centre Islàmic del Vallès, va arribar a abastar a 538 famílies, durant el pic de la pandèmia. En el desconfinament i la progressiva incorporació als llocs de feina el nombre s'ha estabilitzat al voltant de les 500 famílies.

En el mes sagrat de Ramadà, del 23 d'abril al 24 de maig, el Centre Islàmic del Vallès va donar aliment a entre 50 i 60 persones cada dia. Les 9 persones que gestionen el centre, per parelles, es dedicaven a cuinar la sopa tradicional, l'harira, a tot aquell que els demanés. A més, regularment recapten diners per ajudar a pagar el lloguer o per fer la compra d'aliments essencials a aquells que ho necessiten. Durant el mes de juny, el Centre Islàmic atenia a dues persones.

En l'aïllament no es recomanava a la gent gran, o amb problemes de salut, a anar a compar al supermercat ni a la farmàcia. D'aquí va sorgir la Xarxa de Suport de Sant Cugat que a través d'un grup de WhatsApp, obert a tothom, i amb gairebé 200 participants s'atenien aquestes necessitats i d'altres, com canguratges, assessorament laboral i cura de mascotes. La Xarxa va arribar a atendre a aproximadament 150 persones. Alhora, des del Jovent Republicà, sota el nom de Banc Jove de Voluntariat, 22 voluntaris van engegar una xarxa de solidaritat on es feien tasques similars de compra de productes i de llençar escombraries. En coordinació amb els serveis socials, també organitzaven a voluntaris externs del col·lectiu que s'oferien per col·laborar. En total el Banc Jove de Voluntariat va arribar a atendre a 35 persones des del març fins a l'agost.

El mateix format va sorgir a les Planes i a la Floresta, sota el nom de Xarxa de Suport Mutu on un grup de 40 persones voluntàries van fer més de 50 entregues de productes bàsics i farmacèutics a domicilis i el repartiment d'entre 35 i 40 targetes moneder per a infants amb beca menjador, entre d'altres accions.

La roba ha estat una altra necessitat de primera mà molt demandada durant el confinament i el desconfinament. El Gilgal Solidari, amb col·laboració de la Xesca, és un servei dedicat a la donació o intercanvi de roba de segona mà. Aquesta activitat inicialment l'oferia la Creu Roja, però va haver-la de delegar al Gilgal en veure's saturada de serveis de tipus sanitari.

Al Gilgal Solidari quatre voluntàries recullen roba, que ha d'estar neta i endreçada, cada divendres. A través d'una cita prèvia, cada persona que hi vagi pot endur-se'n entre 10 i 20 peces a l'hora. Des del mes de març han atès a més de 130 persones de Sant Cugat i Rubí. En addicció, al juny l'organització va proporcionar aliment a 32 famílies.

Una de les conseqüències psicològiques del confinament més recurrents ha estat l'augment de l'ansietat i la depressió. Per això des de la Xarxa de Suport Mutu s'ha coordinat el servei dedicat al suport psicològic. El Club Rotary de Sant Cugat es va fer ressò d'aquesta problemàtica i va habilitar un número de telèfon, dirigit a la gent gran que viu sola, el qual es podia trucar i mantenir una conversa amb algun dels quatre voluntaris del club. Segons els organitzadors, no hi va haver gaire afluència de trucades.

Càritas, el Gilgal Solidari i el Banc Jove de Voluntariat, en comunicació amb els serveis socials de l'Ajuntament, segueixen actives i tenen un ritme de demanda alt. Les altres iniciatives de moment estan aturades, encara que segueixen latents per si es produís un rebrot o un nou confinament.

Notícies relacionades