Un pressupost del 2019 en dubte: els arguments de l’oposició

Foto: Jordi Pascual

Des que va començar el mandat, el govern en minoria de PDECAT-Demòcrates (anteriorment CiU) ha aconseguit tirar endavant les propostes pressupostàries, durant dos exercicis amb un pacte d’estabilitat pressupostària amb ERC-MES i, posteriorment, amb el suport del PSC. Tot i que l’acord amb els socialistes no els garantia la majoria, el primer any encara comptaven amb el suport d’ERC-MES i en el segon l’abstenció del regidor no adscrit Dimitri Defranc va activar el vot de qualitat de l’alcaldessa amb el qual s’aprovaven els comptes per la mínima. Ens apropem al final del 2018, però, amb un pressupost de cara al 2019 incert ja que els principals aliats pressupostaris del govern durant el que va de mandat han mostrat les seves reticències davant un pressupost que ha decrescut en 2,5 milions (1,9%) respecte al de l’any anterior.

elCugatenc ha recollit les opinions de tots els representants de l’oposició, que demostren que el govern no ho té gens fàcil per tirar endavant el darrer pressupost abans de les properes eleccions municipals. A continuació reproduïm els principals arguments dels grups municipals que, a data de publicació d’aquest article, han facilitat el seu posicionament a aquest diari. L’oposició està conformada per la CUP-PC (tres regidors), Ciutadans (tres), ERC-MES (tres), ICV-EUiA (dos), PSC (un) i PP (un) més els regidors no adscrits Dimitri Defranc i Xavier Cortés (aquest darrer és membre d’Units per Avançar). El Ple d’aquest dilluns 15 d’octubre hauria d’aprovar inicialment els comptes de l’any vinent si es compleixen els plans del govern.

CUP-PC: Apujar l’IBI i tarifar-lo per millorar l’atenció social i reduir l’exclusió residencial

El grup municipal cupaire no presenta grans novetats respecte el posicionament polític pres en els darrers exercicis. Una de les seves apostes més importants és augmentar l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) acompanyant la mesura d’una tarifació social. En ser un impost no progressiu, l’única forma d’incorporar el barem de renda en el seu pagament és a través de subvencions. Ja l’any passat van proposar eliminar la bonificació als propietaris de més d’un immoble i a famílies nombroses de renda alta. Amb aquesta i d’altres mesures, com la retallada de l’estructura gerencial de l’Ajuntament que repeteixen cada any, es podrien finançar més polítiques socials i la construcció de nous habitatges de protecció oficial.

Ciutadans: rebaixa de l’IBI, retallades en comunicació i més pressupost en seguretat i habitatge

Seguint la línia dels darrers anys, els taronja proposen una davallada de l’IBI –el seu grup municipal va ser el proposant de la rebaixa aplicada al 2016 que va suposar una davallada d’ingressos d’11,7 milions entre plusvàlues i IBI– ja que consideren que aquest impost és en part culpable de l’expulsió de població de la ciutat. Així mateix, tornen a demanar retallades en el cartipàs municipal –membres del govern i càrrecs de confiança–, en el departament de premsa de l’Ajuntament i al mitjà públic Cugat.cat (al pressupost del 2018 es preveia una aportació de l’Ajuntament d’un milió d’euros).

Volen que no s’externalitzin els serveis jurídics del consistori i que s’enretiren les subvencions a les entitats que treballen en pro de la independència (al 2018 es van pressupostar 5.000 euros per a Òmnium Cultural en base a acords per activitats culturals i 8.300 euros com a quota a l’Associació de Municipis per la Independència). Dels diners estalviats plantegen més partida per a escoles bressol, polítiques d’habitatge i seguretat ciutadana. També insisteixen en augmentar la subvenció de 80.000 euros a Càritas ja que consideren que suposa un estalvi per als serveis socials.

ERC-MES: disposats a parlar fins l’últim moment

Els republicans, que havien estat determinants en els primers dos pressupostos del mandat, no avancen el seu posicionament: “Serem responsables i, per tant, fins a l'últim moment estem disposats a parlarˮ. En els darrers anys han posat èmfasi en la tarifació social i inversions com la biblioteca central urbana, la cobertura de la piscina del parc Central i la sala polivalent. Seguint la línia de les reivindicacions d'exercicis anteriors, plantegen el debat sobre si cal incrementar la inversió en habitatge i, alhora, demanen que els pressupostos reflecteixin que es manté el compromís en l'aplicació del Pla Estratègic del barri del Monestir-Sant Francesc, la rehabilitació de la Unió i que la sala polivalent pugui estrenar-se al 2019, entre d'altres acords del pacte d'estabilitat pressupostària incomplits o amb retards. L’any anterior els republicans es van oferir com a garants de l’estabilitat si el govern acceptava que els socialistes no eren interlocutors vàlids pel seu posicionament en l’eix nacional alhora que vinculaven qualsevol possible acord a recuperar els punts del pacte d’estabilitat pressupostària així com l’execució d’algunes mocions que havien quedat sense concretar.

ICV-EUiA: millorar la perspectiva de gènere

Els ecosocialistes han prestat especial atenció aquest any a l’informe que incorporen els pressupostos sobre perspectiva de gènere. Es tracta d’una anàlisi dels capítols 1, 2 i 4 en què es veu, entre d’altres, que l’escletxa salarial és d’un 23,28% entre els treballadors de l’Ajuntament. El grup municipal d’ICV-EUiA demana que no només quedar-se en l’anàlisi sinó prendre ja mesures en aquest exercici per reduir-la. A més, consideren que part de l’anàlisi ha estat realitzat per persones no especialistes i sobre una manca de dades. Demanen, alhora, disgregar els indicadors per gènere per així partir d’una anàlisi més acurada que permeti aplicar polítiques millors.

PSC: cal endeutar-se més per fer front a eixos bàsics

Els socialistes alerten de l’incompliment d’alguns dels acords als quals van arribar per tal d’aprovar els pressupostos dels darrers anys i, per tant, demanen gestos polítics al govern per votar favorablement als comptes del 2019. A més, consideren que la davallada de 2,5 milions del conjunt del pressupost se suma a l’increment en total de 2 milions a algunes prioritats com la seguretat, l’habitatge i els serveis socials, entre d’altres. La resta de partides, per tant, tendeixen a la baixa.

Per evitar-ho proposen tres coses. En primer lloc, ser més realistes en la previsió d’inversions ja que durant els darrers anys n’hi ha hagut diverses que no s’han arribat a executar deixant part dels diners acumulats al romanent de tresoreria. En segon, justament reduir la previsió inicial de romanent ja que, consideren, no cal preveure grans estalvis de partida. Finalment, proposen augmentar l’endeutament de l’Ajuntament aprofitant la bona situació financera (actualment el deute és d’un 53% del pressupost viu, molt per sota del 75% com a màxim marcat per la llei) i així fer front a totes les despeses i aprofundir en quatre eixos que consideren bàsics: ocupació, habitatge, seguretat i innovació i tecnologia.

PP

Els populars no han explicat el seu posicionament abans de la publicació d’aquest article. L’any anterior van votar en contra dels pressupostos apostant per una rebaixa de l’IBI i l’eliminació de la taxa de residus i clavegueram. Pel que fa a despeses, van demanar més partides vinculades als serveis socials, al manteniment de la via pública, l’execució del Pla de Mobilitat, a l’habitatge protegit i a l’emprenedoria, entre d’altres. Com Ciutadans, també van demanar la retirada dels convenis amb Òmnium, l’AMI i el Consorci de Normalització Lingüística.

Dimitri Defranc

El regidor no adscrit no ha facilitat el seu posicionament a data de publicació d’aquest article tot i que manté el compromís de fer-lo arribar –en cas de ser així, ampliarem aquesta informació durant les properes hores–. La seva abstenció l’any passat va ser determinant perquè s’aprovessin els comptes. Va justificar el seu posicionament pel moment d’inestabilitat política. A més, li van acceptar l’al·legació per considerar el cost de la recollida d’animals al carrer com un preu públic i no com una taxa –un canvi poc determinant ja que només es tractava d’ajustar-se a la llei–. Aquest any considera que la inestabilitat s'ha alleugerit i els responsables polítics han de pensar en la ciutat i "no en les properes eleccions". Diu que la reducció general del pressupost no ha de ser negativa si es compensen les inversions i partides que no es van arribar a aplicar l'any anterior. La manca de compliment d'alguns punts, diu, li dificultaran votar a favor de l'aprovació inicial.

Xavier Cortés

L’altre regidor no adscrit, tot i que membre d’Units per Avançar, és una de els novetats a tenir en compte enguany. Va prendre possessió del càrrec després dels canvis al govern municipal i, tot i que es va presentar a les llistes de CiU, la desfeta de la federació l’ha deixat a l’oposició. Sempre ha votat com el govern en els assumptes de ciutat mentre s’ha diferenciat pel que fa a l’eix nacional. En quant al pressupost diu que li va sorprendre que el regidor d'Economia, Carles Brugarolas, assegurés en una comissió informativa que veu difícil aprovar els comptes de l'any vinent i apunta a l'alcaldessa per dir que ha faltat implicació per tirar endavant la proposta pressupostària. Coincideix amb els àmbits estratègics plantejats pel govern (seguretat, habitatge, esport, polítiques socials i mobilitat sostenible) tot i que discrepa de la congelació d'impostos ja que, al seu parer, passades les eleccions serà necessari un augment que permeti una millor redistribució de la riquesa. De moment, Units per Avançar s'abstindrà en l'aprovació inicial demanant que abans de la definitiva creixi el debat i es puguin modificar alguns aspectes del pressupost.

Notícies relacionades