Comencen les rebaixes a Sant Cugat

Un dels aparadors de Sant Cugat amb el rètol de rebaixes. Fotografia: Xavier Boix

Aquest dijous 7 de gener començaven les rebaixes tradicionals però no legals a tots els pobles i ciutats de Catalunya. El decret llei 4/2012, de 30 d’octubre, en matèria d’horaris comercials i determinades activitats de promoció, del Govern català està en part suspès per un recurs d’inconstitucionalitat presentat pel govern espanyol el 2013. Aquest fet suposa que una llei estatal permeti que es puguin fer vendes de productes rebaixats fora de les dates recomanades pel govern català.

En el cas de Sant Cugat, l’Ajuntament té la competència en la regulació i ordenació de les activitats comercials. Però no té res a dir pel que fa la regulació del tipus de venda. Aquesta setmana des de l’àrea de comerç de l’Ajuntament, dirigida per la regidora Mayte Pérez, es van adreçar a les dues associacions de comerciants de la ciutat per “comunicar-los que hi havia botigues associades que estaven fent rebaixes abans del dia 7 de gener”, segons el gabinet de premsa del propi consistori.

L’Associació de Comerciants Centre-Vila ho confirma i va més enllà: “una botiga associada a la nostra entitat va veure a la regidora prenent imatges del seu aparador el dia 4 i tot seguit la propietària de la botiga va anar a fer fotos de botigues del Carrer Valldoreix que també estaven fent rebaixes perquè constés que no era l’única. Quan ens van trucar des de l’àrea de comerç els hi vàrem dir que hi havia botigues de Sant Cugat Comerç que també tenien rètols de rebaixes”. Preguntada per aquest extrem, la regidoria de comerç nega que fes fotografies de comerços que estiguessin fent rebaixes.

L’impacte de les rebaixes a Sant Cugat

Les rebaixes han començat aquest dijous a la majoria d’establiments de la ciutat. Les dues associacions de comerciants de Sant Cugat afirmen que recomanen als seus associats que iniciïn aquest període a partir del 7 de gener. Segons el gerent de Sant Cugat Comerç, Jesús Carballo, “la llei superior que s’imposa és negativa per al comerç de proximitat. En les grans superfícies les rebaixes més importants són les del sector de la moda i aquest està representat per fabricants que tenen les seves pròpies botigues. Aquest fet facilita uns preus amb els que és impossible competir des del petit comerç. És com si al mes de juliol a la costa els petits restaurants volguessin fer descomptes als menús”.

Maria Calopa, presidenta de Centre-Vila, també defensa que les rebaixes comencin després de reis. Segons aquesta botiguera “al final provocarem que la ciutadania es confongui i no sàpiga a què juguem, no entendrà res, el normal és que ens guanyem la vida per la campanya de Nadal i que les rebaixes es facin quan pertoca que és després de reis i fer-les bé”.

Aquesta temporada es preveu un increment d’un 3 al 5% de vendes que l’any passat

Respecte a l’any passat el gerent de Sant Cugat Comerç, Jesús Carballo, comenta que, malgrat l’expectativa de compra no és tan alta com en anys anteriors, la previsió de vendes serà d’un 3 a un 5% més alta que el 2015. “És evident que els sectors són tan variats que no es pot generalitzar però pel que fa a moda, sabateria i complements, les xifres aniran per aquí. Aproximadament el mateix que ha passat amb la campanya de Nadal”, confirma.

Pel que fa a les diferències de preus entre la temporada normal i l’època de rebaixes, hi ha una sensació entre una bona part de la població – segons diferents persones que compraven aquests dies en botigues de rebaixes – que o bé el comerciants no es guanyen la vida ara o “ens prenen el pèl durant l’any”. A aquest raonament Sant Cugat Comerç respon que “especialment en sectors com la sabateria o el tèxtil, que són els que fan les rebaixes més agressives, s’ha de tenir en compte que el marge de benefici és alt perquè va a cobrir els costos empresarials. Tot el que no s’ha pogut vendre fins el moment de les rebaixes anirà a pèrdues i, per tant, el fet de vendre-ho a preu de cost significa recuperar els diners invertits i cobrir el cost. Normalment no es fa els grans descomptes en tot el producte sinó només en aquells en que pel que sigui no ha hagut la sortida de vendes prevista”.

Consells per als consumidors

Segons l’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC) la durada de les rebaixes ha de ser de, com a mínim, una setmana i com a màxim de dos mesos. Cal diferenciar-les d’altres tipus de vendes especials com ara les ofertes, les vendes en liquidació o els saldos (vendes d'articles passats de moda o deteriorats). En les rebaixes els productes que es vénen mai poden presentar defectes o tares, per tant la reducció en el preu no pot afectar a la qualitat.

S’ha de recollir el preu rebaixat al costat del preu de temporada i cal tenir prou quantitat o stock de productes rebaixats, proporcional a la durada de la venda anunciada i a la importància de la publicitat. Les condicions de venda en època de rebaixes han de ser les mateixes que durant la resta de l'any. Per tant, les garanties dels productes seran les mateixes i també els sistemes de pagament.

 

Des de l’OCUC s’aconsella que es vagi a comprar havent reflexionat sobre les nostres necessitats i amb una llista prèviament elaborada per evitar la compra per impuls. S'han de comprovar especialment les talles, cremalleres, botons, etc. Cal informar-se sobre la possibilitat de canviar l'article comprat i conservar les factures, tiquets i etiquetes per si s'ha de formular qualsevol reclamació. El comerciant només està obligat a fer-ho si l'article és defectuós o bé si ha anunciat aquesta possibilitat. Finalment, en el mateix establiment poden haver articles rebaixats juntament amb d'altres que no ho estiguin, sempre i quan es diferenciïn clarament i és prohibida la venda sota el nom de rebaixa d'articles deteriorats o adquirits especialment per a aquesta finalitat.

Un any més de “rebaixes solidàries”

El dijous 7 de gener l’Associació Sant Cugat Comerç va presentar, amb el suport de l’Ajuntament, la campanya “Rebaixes solidàries”. Aquesta destinarà recursos a entitats locals que treballen amb col·lectius en risc d’exclusió social. El funcionament de la campanya és el següent: per cada compra realitzada als establiments de Sant Cugat Comerç els consumidors estaran fent una donació d’1 euro. En cas d’utilitzar la targeta Sant Cugat a la butxaca l’aportació serà de 2 euros.

Les entitats beneficiàries són les associacions Atelca, Assadega’m i Suport Salut Mental. Fins al 6 de març la campanya estarà activa a 125 comerços de la ciutat, que disposaran d’un cartell corporatiu a l’aparador perquè els clients en tinguin coneixement. L’associació de comerciants preveu aportar al final de la campanya 4.500 euros a aquestes entitats.

Notícies relacionades