Primer contracte de l’Ajuntament restringit a Centres Especials de Treball

El ple de gener va aprovar, amb els vots a favor de tots els grups municipals, excepte el de la CUP-PC, l’expedient de contractació per a l’adjudicació dels serveis de recollida de voluminosos, el cartró comercial, l’esporga, els residus especials, així com els serveis de manteniment i gestió de la deixalleria del Punt Verd del centre, el Mini punt Verd del mercat de Torre Blanca, i el Punt Verd mòbil.  Aquests contractes de servei estan caducats des de fa més d’un any però segons el gabinet de premsa, en representació de l’equip de govern, “s’ha trigat més del compte perquè s’havia de treballar el marc contractual pels Centres Especials de Treball”.

No és un tema menor, es tracta del primer contracte que l’Ajuntament de Sant Cugat restringeix a aquest tipus de proveïdor de serveis. La decisió actual té els seus orígens al febrer de 2014 quan la Junta de Govern Local va aprovar la creació d’una comissió de contractació pública responsable, amb criteris socials i ambientals. Aquesta va realitzar els treballs propositius i el Ple va aprovar per unanimitat, el 20 d’octubre de 2014 una moció específica instant a la inclusió de clàusules socials en la contractació del consistori.

El marc contractual troba fonament en l’art. 35.6 de la Llei 31/2002 la qual indica que els ens locals poden aplicar la reserva social en els termes que acordi el Ple de la Corporació. Aquesta llei va ser desenvolupada pel Catàleg de mesures i la Guia per a la inclusió de clàusules contractuals de caràcter social, de desembre de 2009, transposant a la legalitat catalana la directiva marc comunitària del 2004. L’Estat la va traspassar amb la Llei 30/2007 de Contractes del Sector Públic – avui modificada pel RDL 3/2011 del TR de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques – establint que “els òrgans de contractació poden, amb caràcter potestatiu, establir condicions especials d’execució del contracte de caràcter social o mediambiental sempre que siguin compatibles amb el dret comunitari, amb l’objectiu de promoure l’ocupació de persones amb dificultats d’inserció en el mercat laboral, eliminar les desigualtats laborals entre home i dona, combatre l’atur i altres finalitats relacionades amb l’estratègia coordinada per l’ocupació”.

El contracte té un preu de sortida de 906.814 € per any i una inversió afegida d’obres de millora del punt verd del centre de 306.414 € que es durà a terme al llarg dels 4 anys que es preveu que duri la concessió. L’anterior contracte, pel que indiquen les Juntes de Govern a les quals ha tingut accés elCugatenc, comptant el pagament mensual del reconeixement de deute als dos proveïdors actuals – Tecnología y Medio Ambiente, Grupo F. Sánchez, pel que fa als Punts Verds, i la Fundació Engrunes, per la resta – tenia un cost anual d’uns 700 mil €.

Com serà el nou sistema de recollida ?

El nou servei inclou la recollida, càrrega i transport dels residus voluminosos que hi hagi a la via pública, ja siguin d’origen domiciliari com comercial. A diferència del que es feia fins ara, no es passarà porta a porta a recollir els voluminosos sinó que es farà un servei ordinari de recollida domiciliària i comercial per sectors amb una freqüència prefixada: Es durà a terme a totes les zones habitades del municipi, es farà per sectors i dies concrets, amb un programa de recollida mínima de dos dies per setmana al nucli urbà, i un cop per setmana als districtes. El servei és gratuït i està destinat als particulars; que hauran de dipositar els voluminosos, el dia corresponent i a l’hora indicada, al costat de la bateria de contenidors més propera. En el cas de Valldoreix, els licitadors hauran de fer una proposta de punts de recollida. L’única excepció serà la recollida domiciliària porta a porta de forma concertada, esporàdica i a sol·licitud, del col·lectiu de gent gran i persones amb mobilitat reduïda. Segons la màxima responsable política de l’àrea, Cristina Paraira, “el servei que es feia fins ara no ens el podem pagar, no es fa enlloc, és un luxe”.

Pel que fa a la resta de recollides selectives, dins del mateix contracte hi ha dos grups de serveis. Per una banda, el servei de recollida, càrrega, desballestament i transport, del cartró comercial – que haurà de conviure amb la recollida de paper/cartró domiciliària al nucli que realitza Valoriza –, els voluminosos, les piles, ampolles de cava i fluorescents als comerços i, per l’altra, l’esporga mitjançant sacs d’1m³. En el cas d’aquesta darrera es mantindrà el servei de recollida porta a porta setmanalment el dia preestablert que tinguin assignat els districtes. Al nucli urbà, es mantindrà la recollida prèvia trucada a un telèfon prefixat, per tal d’evitar que els sacs restin dipositats a la via pública.

Més conscienciació ciutadana

 

Amb la licitació s’inclou la gestió dels Punts Verds, el seu manteniment – interior i exterior – i la gestió dels residus que s’hi dipositen. Pel que fa a la inversió prevista, ha de servir per adequar i modernitzar la deixalleria del Centre. En la compareixença de la tinenta d’alcalde de Serveis Urbans va explicitar que “es crearan dues noves àrees a l’espai de la deixalleria, es reorganitzaran els espais interiors de la nau i s’instal·larà una pèrgola a l’exterior per emmagatzemar diferents tipus de residus i, a la zona exterior, es crearà un hort urbà, un voladís per a gallines, una zona de compostatge i jocs infantils”.

A més, es preveu ampliar el calendari de tallers, exposicions i xerrades vers diferents temes com jardineria ecològica, compostatge, reparació de petits electrodomèstics, reutilització d’ampolles de plàstic, etc. Es crearà una APP per fomentar l'intercanvi d'utensilis, per reutilitzar, reciclar i, a la vegada, no perdre els avantatges d'anar a la deixalleria.

Notícies relacionades