Es presenta la vianantització de l’avinguda Cerdanyola i els comerciants anuncien accions legals

Imatges: Ajuntament

Les obres de vianantització de l’avinguda Cerdanyola començaran al primer trimestre del 2019 i s’allargaran durant cinc mesos, segons la previsió feta pel govern municipal. Amb el projecte aprovat inicialment i en exposició pública fins el 26 de setembre, l’Ajuntament posa les bases per invertir 1,27 milions d’euros en el marc del Pla Estratègic del barri del Monestir-Sant Francesc. Tot i que el govern assegura que el projecte s’ha creat en base a reunions amb veïns i comerciants, aquests segons continuen oposant-se i anuncien accions legals en cas que res no canviï.

L’Associació de Comerciants presentarà al·legacions i buscarà el suport de partits ja que considera que la vianantització afectarà negativament als establiments de la zona en dificultar l’accés amb vehicle. “Durant totes les reunions que hem mantingut amb el govern només hem aconseguit que el tonatge dels camions que podran accedir a l’avinguda sigui de 20 tonelades en lloc de 10, com s’havia previst”, explica Antoni Gual, president de l’entitat.

Amb 1.000 signatures recollides –encara no validades–, els comerciants acudiran als tribunals per intentar aturar l’operació. Ells aposten per una semivianantizació i descarten buscar mesures paral·leles al projecte per reduir-ne l’impacte ja que la seva principal lluita és canviar el projecte. Una de les seves grans preocupacions és l’aparcament. “No pot ser que a Volpelleres s’habiliti tota una planta d’aparcament per al Mercat i aquí ens treguin places sense oferir alternatives”, apunta Gual.

La tinenta d’alcalde de Mobilitat, Cristina Paraira, diu que la voluntat del govern és, seguint el procés participatiu del Pla de barri, l’avinguda esdevingui de vianants només deixant accés en vehicle privat als veïns, els serveis i els camions de càrrega i descàrrega. És per això que s’ha canviat el paviment previst per garantir que suporti de 20 tones i s’han ubicat les zones de càrrega i descàrrega, segons diu, seguint les aportacions dels comerciants. En el cas concret dels aparcaments, la tinenta d’alcalde diu que s’intentarà compensar la zona blava i, si els botiguers ho desitgen, arribar a un acord amb l’aparcament del Monestir per disposar d’unes hores de gratuïtat. “Els emplacem a seguir parlant”, assegura Paraira.

Ferran Villaseñor, president del Consell de Barri del Centre-Est, també ha entomat algunes de les crítiques rebudes, com que es va tard o altres referents a l’accés a la zona de vianants per a veïns. Diu que cal dissipar els dubtes explicant-se als veïns i que, pel que fa al comerç, ja s’elabora un Pla de Dinamització Comercial que podria permetre fer de l’avinguda una mena de centre comercial a cel obert amb aparcaments propers i zones de càrrega i descàrrega. “La connexió comercial és molt important per desterrar el concepte de davant i darrere del Monestir”, reivindica. Recorda, així mateix, que el Pla també servirà per canviar el clavegueram, una reivindicació històrica.

Segons el projecte, elaborat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) tota l’avinguda tindrà una continuïtat amb arbrat gran amb bancs i espais per a terrasses i una zona per al pas de vehicles. L’objectiu és aconseguir que la circulació de vianants pugui ser tant en línia recta com en ziga-zaga entre les façanes. A principis del 2019 començaran les obres de la primera fase, la que va del carrer Montserrat a l’avinguda Torreblanca mentre ja es prepara el projecte executiu de la segona, des de l’avinguda Torreblanca fins al final.

El projecte, explica Antoni Serra, tècnic municipal, parteix d’un estudi de mobilitat i d’una anàlisi del funcionament de l’espai. És per això que hi haurà modificacions del sentit de circulació en alguns carrers del barri, una reubicació de les places destinades a persones amb mobilitat reduïda i l’alteració del recorregut del transport urbà. L’obra donarà continuïtat a la vianantització del carrer de la Creu –que canviarà el paviment quan es retirin les façanes que sobresurten d’allò recollit al planejament– i permetrà mantenir la visual sobre el Monestir.

El projecte de vianantització de l’avinguda Cerdanyola queda inclòs dins del Pla Estratègic del Monestir-Sant Francesc, amb una previsió de despesa d’11 milions d’euros, 3,5 dels quals ja han estat executats i previstos al pressupost. Entre les futures accions hi figura la remodelació dels Jardins del Vallès, una proposta nascuda dels pressupostos participatius i aturada per les crítiques dels veïns per l’efecte sonor de l’amfiteatre proposat sobre les seves cases. L’obra està en licitació i, segons Serra, s’estan acabant de fer els ajustos al projecte per reduir l’impacte sonor.

Notícies relacionades