Publicitat

El petit comerç intenta adaptar-se a la crisi sanitària entre ERTOs i davallada d’ingressos

Fotos: Jordi Pascual

La crisi econòmica i social derivada de la situació d’emergència sanitària es fa latent en el petit comerç, que en qüestió de dues setmanes s’ha vist abocat a adaptar-se a una situació d’excepcionalitat que no ha permès cap marge a alguns dels negocis. La davallada d’ingressos ha suposat l’aplicació d’Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTOs) i, en molts casos, molts dubtes davant d’un futur incert. El comerç local fa de mans i mànigues per superar el sotrac però resta a l’espera que les mesures anunciades per les administracions públiques es concretin en suports efectius.

“He hagut de tramitar un ERTO perquè els meus treballadors cobrin com a mínim un 70% del souˮ, explica Silvia Ruggiero, del comerç de productes d’higiene i neteja a granel BioPompas, “ara també miro quins ajuts em pot donar l’Ajuntament i he aconseguit que els propietaris del local em rebaixin molt generosament el lloguer d’abrilˮ. Malgrat les dificultats, com a comerç de productes essencials, manté obert amb horari reduït al matí i amb la possibilitat d’entrega a domicili sense residus, per així seguir amb la filosofia de l’empresa. “La facturació ha baixat dràsticament així que no podrem fer projectes a llarg termini però hem tingut moltes mostres de solidaritat i comandes a través de les xarxesˮ, explica.

Una situació similar viu Pol Martí, de l’òptica OneOptic: “Mantenim obert perquè cobrim urgències com reparacions, reposicions de líquid, de lents de contacte... però hem hagut de reduir l’horari i fer un ERTOˮ. També com a comerç de proximitat i considerat servei essencial, Dori Torres, de la bugaderia i tintoreria Class, explica que obre cada dia tot i que amb un horari restringit i que ha potenciat l’entrega a domicili que ja feia abans d’iniciar-se el confinament.

“Nosaltres hem optat per concentrar l’horari al matí i atendre comandes a través de WhatsApp i fent repartiment a domiciliˮ, explica Bernat Monter, de carnisseries Can Bernat, “a més, hem hagut de crear dues cues a les botigues, una per a comandes prèvies i una per a atenció en botiga, i hem limitat l’aforament per garantir les distàncies de seguretatˮ. La situació delicada del comerç local s’agreuja amb la crisi i es compagina amb la implementació de mesures de seguretat en aquells establiments que resten oberts per garantir el subministrament de productes bàsics.

Una adaptació difícil

Davant aquesta situació alguns comerços han optat per l’atenció digital i l’entrega a domicili. És el cas de Toni Gual, president de l’Associació de Comerciants del barri del Monestir i responsable del Colmado Quílez de l’avinguda Cerdanyola: “Ens han fet un ERTO i treballem des de casa centralitzant totes les vendes des del magatzem, el que suposa que hem perdut aproximadament un 50% de les vendesˮ.

Gual diu que no té dades de quants dels comerços associats han optat per un ERTO però es mostra tranquil ja que la majoria dels establiments de l’avinguda Cerdanyola i l’avinguda Torreblanca són de primera necessitat. Molts dels que han tancat, expliquen, han aconseguit una suspensió del lloguer mentre mantinguin aturada l’activitat econòmica.

Més complicada és la situació al carrer Santa Maria. Carles Palahí, de l’Associació de Comerciants Centre-Vila, explica que hores d’ara hi ha tres dels seus comerços associats que han hagut d’optar per l’ERTO en un eix comercial on la majoria d’establiments tenen uns tres treballadors. La capacitat d’adaptació, però, és baixa: “Cap dels nostres associats han pogut adaptar-se a un nou model comercial tipus online. No entenem com els comerços hem estat forçats a tancar però empreses com Amazon fan l'Agost. D’això se’n diu competència deslleialˮ.

Per si la problemàtica d’adaptació al comerç digital i a domicili és tecnològica, Sant Cugat Comerç ha posat a disposició dels comerços de la ciutat –associats o no– la plataforma SlowShopping, que permet fer la comanda a través d’un directori digital i rebre-la a casa. “En moments tan complicats, hem de ser responsables i estar a l’altura de les circumstàncies com a associació, oferint solucions innovadores i servint de vehicle per a la canalització de les necessitats del comerç de la ciutat, ja sigui associat o no, a través dels nostres canals de comunicacióˮ, explica el seu gerent, Jesús Carballo. Paral·lelament l’entitat també ha posat en marxa una nova línia de comunicació i distribució amb tot el comerç no associat mitjançant WhatsApp (690 85 82 30 / 637 76 12 42).

Els ajuts i la necessitat d’una política de crisi a nivell municipal

Els comerços resten pendents de quins suports poden atorgar-los les administracions públiques però, per ara, no es mostren optimistes. Gual diu que sempre ha estat difícil tramitar ajuts al comerç i que, per tant, cal un suport que no impliqui massa burocràcia. Palahí, per la seva banda, diu que cal concretar millor les ajudes: “Les mesures de la Generalitat i de l'Ajuntament encara són poc concretes segons la nostra gestoriaˮ. A l’Associació Centre-Vila defensen que més que ajuts cap suspendre impostos i pagaments de lloguers comercials i subministraments.

L’Ajuntament ha accedit a crear una Comissió d’Emergència Econòmica Local per tal de fer front a la crisi generada per la pandèmia, una proposta llençada per Sant Cugat Empresarial i Sant Cugat Comerç amb l’objectiu d’esdevenir un fòrum on els actors econòmics de la ciutat puguin fer seguiment de les mesures preses per pal·liar els efectes de la crisi, avaluar-ne la implementació i, si s’escau, proposar noves mesures.

Segons va anunciar la tinenta d’alcaldia de Promoció Econòmica, Ocupació i Empresa, Elena Vila, aquesta comissió es reunirà per primera vegada aquest divendres, per ara amb la participació de les dues entitats proposants. Paral·lelament el consistori va anunciar la posada en marxa d'un servei d'assessorament a autònoms, comerços i microempreses per fer front a la gestió econòmica del coronavirus.

L'objectiu, segons expliquen en un comunicat, és informar de les mesures econòmiques i socials com l'ajornament de tributs, els ajuts a autònoms creats per la Generalitat, la prestació extraordinària per cessament d'activitat o els Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTOs). L'Oficina d'Atenció a l'Empresa (OAE) també facilitarà la tramitació d'aquests expedients per tal de garantir els llocs de treball de les persones contractades un cop acabat l'estat d'alarma. Les persones interessades en rebre el suport de l'OAE han d'emplenar un formulari o dirigir-s'hi per correu electrònic.

Notícies relacionades