El govern proposa al Ple utilitzar el superàvit del 2019 per fer front a la COVID-19 i així evitar grans canvis al pressupost del 2020

Foto: Ajuntament

Jordi Pascual i Clàudia Bell | El tinent d’alcaldia d’Hisenda, Pere Soler, ha comparegut aquest divendres en roda de premsa per concretar les xifres del paquet de mesures per fer front a la COVID-19 que va anunciar l’alcaldessa, Mireia Ingla, el dimarts passat. El tripartit anuncia així un paquet de 60 mesures –encara no són públiques–, de les quals en fa un càlcul de 7 milions d’euros: 5,9 de despesa i entre 1 i 1,5 milions de davallada en la recaptació per una rebaixa fiscal per als col·lectius més afectats per la crisi econòmica derivada de l’emergència sanitària.

Les mesures acordades giren entorn a sis eixos: (1) emergència social, (2) suport a l’activitat econòmica, (3) reforç de serveis essencials de l’Ajuntament, (4) habitatge i lloguers, (5) sensibilització envers la contractació i proveïdors i (6) reajustament de la pressió fiscal. En aquesta línia, el consistori ja ha pres diverses mesures com ara la desinfecció de residències i espais públics.

Per ara, però, no s’ha calculat el cost exacte de totes les accions extraordinàries. “Només es va declarar l’estat d’alarma, l’alcaldia va signar un decret que habilitava l’ús d’1,4 milions d’euros del superàvit del 2019, uns diners ja mobilitzatsˮ, explica Soler, “en el Ple de la setmana que ve [encara no convocat] també promourem una modificació pressupostària que ens permetrà utilitzar 4,5 milions més del romanent*ˮ.

Les dues aportacions seran les que hauran de permetre pagar la despesa del paquet de 60 mesures, que incorporarà accions com la creació d’un fons d’emergència social, estudiar una renda bàsica municipal (o com aplicar l’anunciada pel govern espanyol), reforçar els serveis municipals, accions d’ajut a persones que no poden sortir de casa, suport a les escoles bressol, incrementar l’assessorament laboral a Sant Cugat Feina i ajuts a l’habitatge, entre d’altres.

Tots aquests diners provenen del superàvit del 2019 i, per tant, no haurien de tenir afectació sobre el pressupost pendent d’aprovació del 2020. És evident que abans de la pandèmia el govern no preveia aquesta despesa i, per tant, si suposa un possible canvi de paradigma. “No alterarem les inversions ja que les prevèiem de mandat però sí haurem d’estudiar-ne la prioritzacióˮ, ha dit el tinent d’alcaldia.

Paral·lelament, el govern preveu una rebaixa de la pressió fiscal que vagi més enllà de l’ajornament del pagament d’alguns impostos i taxes municipals. Soler ha anunciat que es condonarà l’IBI dels mesos que duri l’emergència a la ciutadania més vulnerable, el que calcula que suposarà de cara a l’erari públic deixar d’ingressar prop de 800.000 euros. Soler ha remarcat que es tracta d’una rebaixa i no vol dir que es deixi de cobrar l’IBI o altres tributs: “Mentre duri el període de crisi no es cobrarà però no serà universal sinó que empreses i particulars hauran de demostrar que han patit un fort impacte”.

Sumant els serveis educatius municipals tancats i que, per tant, es deixen de cobrar –també es condona el cost de l’1 al 12 de març, quan restaven oberts–, la davallada de recaptació es preveu d’1,1 milions d’euros com a mínim. Des d’una perspectiva fiscal, el tinent d’alcaldia també ha dit que es treballa amb l’Àrea Metropolitana per tal d’aconseguir una moratòria en el cobrament del tribut metropolità.

Soler ha fet una aproximació als percentatges de destí dels prop de 7 milions del paquet de mesures: serveis socials (53,61%), promoció econòmica (21,27%), habitatge (13,9%), suport a serveis municipals (9,69%) i tecnologia (1,53%). “L’objectiu és que ningú quedi enrere i mitigar l’impacte de la crisi sobre el teixit empresarial i productiu de la ciutatˮ, ha defensat el tinent d’alcaldia.

Resposta a una crisi d’abast incert

L’anunci del tripartit pretén ser la resposta a una crisi econòmica dura tot i que d’abast difícil de calcular. Soler ha remarcat que l’impacte d’aquesta crisi “és obvi, serà greu i des dels governs locals hem d’apaivagar la gravetat”. El tinent d’alcaldia preveu un impacte d’entre un 15 i un 20% al teixit productiu però sense poder traduir-ho encara en l’efecte real sobre la ciutadania. Sí ha explicat que tot i que les darreres dades d’atur mostren un 6,62% de desocupació a Sant Cugat, la xifra real es troba entre un 8 i un 9% ja que no s’incorporen els ERTOs.

Entre les accions que ja s’han aplicat hi ha el reforç de l’atenció a l’Oficina d’Atenció a l’Empresa (OAE), que ha atès nombroses consultes sobre ERTOs tot i que l’Ajuntament no disposa de la xifra exacta de tramitacions a la ciutat. També ha anunciat diverses mesures destinades a entitats que també s’han vist forçades a aturar l’activitat i, fins i tot, aplicar ERTOs.

Durant les darreres setmanes els partits de l’oposició han presentat diverses propostes d’actuació davant la COVID-19. Junts per Sant Cugat ha presentat hores d’ara cinc documents referents a àmbits diferents. Ciutadans va anunciar la presentació d’un paquet de propostes. “La resta de grups plantegen un discurs de diagnosi i hi ha part de la concreció que no és molt encertadaˮ, valora Soler, “tot i així els hem tingut en compte per incorporar algunes mesures sempre i que ens permetin fer un pla possibilistaˮ.

El Ple i el pressupost del 2020

El proper Ple, en forma d'extraordinari i urgent, incorporarà la dació de compte dels decrets aplicats i de la liquidació del pressupost del 2019 així com les modificacions pressupostàries per fer efectiva la mobilització de recursos del romanent de tresoreria. Per ara no s’incorporarà l’aprovació inicial del pressupost del 2020, que Soler preveu que es pugui realitzar en menys d’un mes.

Dins d’aquest pressupost ha explicat que s’incorporarà una partida de contingència, per ara quantificada en prop de mig milió d’euros, per fer front a més despeses relacionades amb la crisi sanitària i econòmica que no es puguin pagar amb la reserva feta fins el moment. “Són diners que també traurem del romanent de tresoreria i que es podran alterar amb modificacions pressupostàriesˮ, ha defensat.

Tot i que el pressupost no havia estat aprovat encara, sí que s’havia treballat i, fins i tot, s’havien donat a conèixer diverses inversions. L’objectiu d’aprofitar el superàvit del 2019 és alterar el mínim possible la previsió que s’havia fet per al 2020 malgrat la davallada d’ingressos prevista: “En un principi no hi haurà cap afectació perquè no volem modificar la previsió tot i que ens caldrà debatre la priorització de les mesures ja que és evident que l’execució no serà com la resta d’anys per la situació anòmalaˮ.

Un programa econòmic postCOVID-19

Sense concretar-ne el contingut, el tinent d’alcaldia també ha assegurat que el govern treballa en l’elaboració d’un programa econòmic postCOVID-19 que haurà d’incorporar un seguit de mesures per reactivar l’economia i fer front a la situació social que deixi l’emergència sanitària. El tripartit posa en valor les mesures aplicades fins el moment i recorda que n’hi ha que no tenen cost i que han sorgit de la societat civil, com la Taula d’Emergència Econòmica Local, proposada per Sant Cugat Comerç i Sant Cugat Empresarial.

Romanent*: líquid que queda per cobrar de l’exercici anterior, és a dir, els fons líquids que tindria una corporació si els drets pendents de cobrament a curt termini vencessin i es cobressin en data 31 de desembre, i amb el producte d’aquesta recaptació i els fons líquids en dita data se satisfessin les obligacions pendents de pagament a curt termini, en el supòsit que també vencessin en data 31 de desembre. (FONT: Escola d’Administració Pública de Catalunya)

Notícies relacionades