Sant Cugat ciutat Km 0

Show room de Jugaia. Foto: Luana Valls 

Ja fa un temps s’ha posat de moda l’etiqueta de km 0, una manera d’identificar aquells productes que estan fets de manera sostenible, eficient, respectuosa amb el medi ambient i fets a casa nostra. Aquesta tendència segueix la filosofia slow food que es basa en el fet que els productes no recorrin més de 100 km des del lloc de producció fins al lloc de consum.

Sant Cugat Km 0

Aquesta tendència va sorgir inicialment a països com França, Itàlia i el Regne Unit i, en veure que aquestes iniciatives tenien èxit, aquí es va decidir seguir aquest camí. Des del Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat s’estipula que, “a Catalunya, el concepte km 0 no té una definició consensuada, ni tampoc és utilitzada pels organismes oficials per definir un tipus de producte”, tot i així, cada vegada és més freqüent veure aliments amb etiquetes que certifiquen l’autenticitat del producte.

Sant Cugat és una de les ciutats que es va sumar en aquest moviment, primer amb l’organització del Mercat de pagès quinzenal, que es fa cada 2n i 4t dissabte de mes, a la plaça de Pep Ventura i després amb la iniciativa del grup municipal d’ICV-EUiA que proposava en el Ple de febrer, un acord per promocionar els productes agroalimentaris de Km 0 i ecològics a la ciutat.

La moció es va aprovar i significa la bonificació d’un 25% les taxes de les parades que certifiquin la comercialització directa de la seva pròpia producció i bonificar en un 40% les parades que, a més, venguin productes ecològics. A més a més, es volen instal·lar senyalitzacions a les parades dels mercats que permetran identificar els paradistes que certifiquin que són productors directes dels productes agroalimentaris que comercialitzen. De la mateixa manera, també es proposava treballar amb el Gremi d’Hostaleria de Sant Cugat per crear un distintiu pels establiments de restauració del municipi. Els restaurants que podran optar al distintiu seran aquells que utilitzin productes que vagin directament de les hortes a les cuines sense passar per cap tipus d’intermediari.

Per últim, la moció també plantejava un punt relacionat amb la necessitat d’educar els infants. Per això, es va acordar que es valoraria i puntuaria de manera decisiva aquelles ofertes per les escoles bressol municipals, que incloguin aliments ecològics, de temporada i proximitat.

Fet al costat de casa

Com a ciutat Km 0, Sant Cugat compta amb diversos comerços que ofereixen als seus clients aquest tipus de producte, com ara Granel, que és una botiga que es basa en la filosofia de l’slow shop, que pretén “promoure la compra responsable i sostenible, amb l’eliminació del residu plàstic”. Dins el sector de la restauració també hi ha representació Km 0 a la ciutat, Parandú és una pizzeria que ofereix productes ecològics, de qualitat i proximitat, “perquè recuperis el sabor autèntic”. Malgrat que aquesta tendència es relaciona sobretot amb productes alimentaris, cada vegada és més comú veure com d’altres agafen aquest distintiu, com ara articles de decoració o joguines.

Jugaia –paraula que prové de combinar jugar i Gaia, deessa de la Terra– és una botiga online de jocs i joguines, creada per un matrimoni de Sant Quirze del Vallès que va decidir deixar les seves respectives feines per muntar aquest negoci. A Jugaia s’hi poden trobar joguines de Km 0, és a dir, jocs fets per fabricants nacionals que utilitzen materials propers que disminueixen l’impacte ambiental. Pels seus fundadors és important donar lloc als fabricants d’aquí per permetre un major desenvolupament de la comunitat, sobretot tenint en compte la situació econòmica actual. També perquè aquest tipus de joguines són un millor reflex de la nostra pròpia cultura –un exemple seria el nan casteller– que potser es perdrien amb joguines fetes a la Xina.

Fotografia cedida per Kiva

Kiva és una altra mostra de comerç sostenible de la ciutat de Sant Cugat. Es tracta d’una botiga especialitzada en el disseny nòrdic, amb productes i accessoris per a la llar i, regals, tant per a nens com per a adults. Actualment tenen un 80% de productes de fora i un 20% de productes nacionals i el percentatge local va en augment. Tot i que tenen una línia de disseny molt marcada, d’estil nòrdic, opten per apostar per dissenyadors locals, ja que, “hi ha gent molt vàlida que ara mateix ho té difícil per donar-se a conèixer”, comenta l’encarregada de la botiga. “A Sant Cugat hi predomina el consum ràpid i de producte barat”, explica. Al principi van començar a incorporar dissenyadors locals amb el mobiliari de la botiga, després amb el cartell, les fotografies, fins que han afegit tot un seguit de persones a l’espai disseny Km 0

Notícies relacionades