Restriccions de trànsit al centre de la ciutat durant els episodis de contaminació a partir del gener

Fotos: Jordi Pascual

L’Ajuntament s’ha sumat a l’aposta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per reduir el trànsit rodat en els episodis d’alta contaminació introduint restriccions de circulació al centre de la ciutat. A Barcelona es prohibeix la circulació intra-rondes dels vehicles que no tenen el distintiu 0, ECO, B o C de la Direcció General de Trànsit (DGT) des d’aquest mes i a partir de l’1 de gener a Sant Cugat passarà el mateix a l’àmbit que queda delimitat per l’avinguda de Roquetes, ronda nord, carretera de Vallvidrera, passeig de Valldoreix i carrer Sant Crist de Llanceres (ronda sud). Si bé, per tal de fer una aplicació gradual i amb un impacte moderat sobre la ciutadania, les persones empadronades a la ciutat i que paguin l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM) –el popularment conegut com impost circulació– al municipi podran circular per aquesta àrea tant si tenen el distintiu com si no.

Les sancions per incomplir la nova restricció seran equivalents a les de circular per un carrer en què està prohibit, uns 100 euros, començant amb controls aleatoris i la implementació de càmeres més endavant. En els controls es revisarà si el cotxe porta el distintiu de la DGT o l’enganxina que l’Ajuntament enviarà a les cases dels ciutadans empadronats i que paguen l’IVTM a la ciutat. La tinenta d’alcalde de Mobilitat, Cristina Paraira, avisa que aquestes són mesures que han vingut per quedar-se i que han d’animar a la ciutadania a optar pel transport públic. Per això destaca que, més enllà de les sancions, pretenen implementar la restricció “de forma pedagògica”. Al 2020 s’aprofundirà en aquestes mesures.

Durant els propers dies l’Ajuntament instal·larà als accessos al centre de la ciutat unes senyals indicant que es tracta d’una zona de baixes emissions. Sobre aquestes es col·locaran els dies de restricció una senyal especial indicant la prohibició, que afectarà tant a turismes com a mercaderies. La restricció començarà al dia següent de l’inici de l’episodi de contaminació atmosfèrica i, a banda de les senyals, es comunicarà a través de Protecció Civil, els mitjans i els canals de comunicació del consistori. Segons les mesures preses a l’estació del parc de Sant Francesc, la ciutat viu una reducció gradual de la presència de diòxid de nitrogen des del 2007 però encara s’ubica prop del límit anual establert per la normativa europea.

El seguiment de l’Índex Català de Qualitat de l’Aire (ICQA) que a la ciutat mesura l’ozó, el monòxid i el diòxid de nitrogen, evidencia que els temps anticiclònics de l’estiu propicien més acumulació de partícules contaminants. Si bé, no és exclusiu d’aquesta època de l’any ja que durant el darrer mes hi ha hagut sis dies en què la qualitat mesurada per aquest indicador ha estat regular i en 23 ha estat bona, amb ni un dia de qualitat excel·lent. La Zona de Baixes Emissions (ZBE) s’activa només quan l’alerta atmosfèrica es manté i té en compte exclusivament el diòxid de nitrogen.

Entre el 23 de desembre i el 7 de gener la ciutat viurà una prova de reducció del trànsit al centre de la ciutat ja que es tallarà la circulació a la rambla del Celler i s’instal·laran aparcaments dissuasoris a l’estació de Renfe i al costat de la deixalleria de l’avinguda de Roquetes. Un autobús llançadora gratuït connectarà tots dos punts amb el nucli de la ciutat, on es desenvoluparan diverses activitats de Nadal. Paraira, que destaca l’estratègia en clau europea, defensa que “totes les ciutats ens dirigim per millorar la qualitat de l’aire”.

Un Pla més enllà de la circulació

La creació de la ZBE està inclosa dins del Pla d’Acció per millorar la qualitat de l’aire, emanat de la lògica que manté l’AMB i que pretén actuar en base a set eixos: augmentar els carrils bici, reduir la presència de cotxes al centre, apostar per una ciutat verda, reduir les emissions de diòxid de carboni, apostar pel vehicle elèctric, tenir un transport públic més sostenible i bonificar alguns impostos i taxes des de la perspectiva ambiental.

Pel que fa a les bicicletes, explica Paraira, es pretén passar dels 35 quilòmetres de carril bici que actualment té la ciutat a un total de 64 al 2020, fent actuacions per unir-los entre ells. Això passa per connectar barris i municipis, així com facilitar l’arribada en bicicleta a les estacions de ferrocarril. Alhora, diu que caldrà aprofundir en la instal·lació de Bicibox ja que avui dia s’ofereixen al conjunt de la ciutat 119 places i hi ha prop de 800 ciutadans que en fan ús.

La reducció de trànsit al centre passa per la vianantització de carrers, com recentment s’ha fet als carrers Indústria, Castellví i de la Creu, es fa a Balmes i Sant Medir i es preveu seguir a l’avinguda Cerdanyola. La vesant de ciutat verda es desenvolupa en base al Pla Director del Verd Urbà aprovat al Ple de dilluns i d’on s’han de derivar plans concrets per fer un manteniment eficient i sostenible de l’arbrat com a element clau en la reducció de la contaminació.

La reducció de diòxid de carboni, segons la tinenta d’alcalde, ja és una realitat per la implementació de tecnologies de baix consum a l’enllumenat públic i als edificis municipals. Caldrà aprofundir, però, i per això és una de les línies, en al vehicle elèctric, que té una bonificació del 75% de l’IVTM i la gratuïtat de la zona blava. Les bonificacions, que no s’han alterat de cara al 2018 respecte de l’any en curs, també arriben a la instal·lació de plaques fotovoltaiques i a la qualificació energètica dels edificis. La darrera pota, els autobusos, també és una realitat ja, segons Paraira, en tenir quatre autobusos híbrids –dos dels quals donen problemes, segons els conductors– i un d’elèctric a la flota municipal.

Notícies relacionades