El 'Reconnecta en verd' “no s'ha abandonat”

Imatge: Ajuntament de Sant Cugat

A finals del darrer mandat el llavors tinent d'alcalde de Mobilitat, Urbanisme i Obres, Pere Casajoana, va anunciar un gran projecte de connexió entre els barris fent camins per a vianants al voltant de les rieres. En un Consell de Barri de La Floresta va arribar a dir que la realització dels senders permetria anar “del Monestir a Les Planes sense trepitjar asfalt”. Amb la fi del mandat l'anomenat Reconnecta en verd va caure en l'oblit, almenys el nom. En la presentació de la Setmana de la Mobilitat Sostenible d'aquest any, el regidor de Medi Ambient, Joan Puidomènech, va explicar en resposta a elCugatenc que aquest projecte “no s'ha abandonat” tot i que no es desenvolupa tot a l'hora com a conjunt.

Segons el regidor, ja hi ha plans d'ocupació a La Floresta i Les Planes que s'encarreguen d'adaptar alguns camins i el procés participatiu de Can Cabassa, arran de l'oposició veïnal a la concentració d'habitatges de protecció oficial que proposava el govern –que ha estat portada als tribunals en el contenciós per la modificació del PGM a 6 àmbits de la ciutat–, també s'estudien accions. Concretament seria la unió del torrent i l'estany dels Alous amb la ciutat. Així i tot, assegura, encara s'ha de veure quins trams tenen més dificultat. L'actuació és, però, per sectors.

El Reconnecta en verd va ser el darrer projecte presentat per Casajoana abans de deixar el càrrec i quedar fora de les llistes de CiU en els comicis de maig del 2015. Lluny de quedar com una cosa abstracta, la proposta del govern tenia plànols amb les zones verdes “alliberades” d'edificis i els possibles nexes. Prenia el Parc Central, Can Matas, la riera de La Guinardera, els torrents Nonell i Clavell –inclosos ara en part en el contenciós per la modificació del PGM–, les faldes de Collserola des de La Floresta a Valldoreix, el Parc de Sant Cebrià, el parc de Can Ganxet, Can Pagan, el Bosc Literari de La Serreta i l'avinguda Viladelprat creant una gran anella verda.

El plantejament presentava un problema de base, algunes de les rieres estan irregularment edificades, sense respecte al marge protector que habitualment ordena deixar l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) entre les cases i la llera. Això podria implicar haver d'expropiar o arribar a acords amb els propietaris, tal com passa actualment en les rieres de Valldoreix recollides en aquest projecte.

En alguns casos, com a La Floresta, davant la incertesa veïnal, es van fer reunions entre l'equip de govern i els ciutadans. També es van ajuntar els propis veïns per compartir opinions però tot va quedar en mapes d'una presentació de diapositives. La proposta es va abandonar, almenys verbalment, i els veïns van perdre la preocupació. Fins ara. Això sí, amb actuacions puntuals i sense una aplicació global del projecte.

Foment de l'ús de la bicicleta i el creixement del cotxe elèctric

El govern reconeix que manté aquest projecte pensat per a vianants però fa una aposta més clara per la bicicleta com a mobilitat sostenible. Almenys això diu Puigdomènech que assegura que als pressupostos participatius s'han rebut moltes propostes de mobilitat que intenten potenciar els pedals en detriment del motor. Considera que amb una corona externa on els ciutadans poguessin deixar els seus vehicles, es podria tenir un centre amb més presència de bicicletes ja que “pràcticament de manera intuïtiva es pot veure que se n'ha incrementat l'ús”.

En el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible, que se celebrarà del 15 al 22 de setembre, el govern es proposa potenciar aquest tipus de transport. De fet, el 22 és el dia sense cotxe i es tallaran al trànsit l'avinguda Cerdanyola des del carrer Borrell fins al carrer de la Creu (inclòs) i la Rambla del Celler des del carrer Francesc Moragas fins a Cèsar Martinell. La tinent d'alcalde de Mobilitat, Cristina Paraira, assegura que és “un repte” perquè “és laborable, hi ha escola i la gent treballa”. Per això, hi ha circuits alternatius, per a aquelles persones que no puguin prescindir del cotxe.

El dia 16 es posarà en marxa el registre de bicicletes de la ciutat, que ha de servir per tenir un identificatiu que permeti recuperar el vehicle en cas de furt o, com a mínim, poder acudir al segur. Va ser una proposta inicial de Ciutadans, que en primer moment plantejava la creació d'un registre municipal, i que finalment s'ha materialitzat sumant Sant Cugat a la Red de ciudades por la bicicleta.

Durant els dies de la Setmana de la Mobilitat Sostenible hi haurà una caminada verda per Collserola el 17, i una fira de vehicles elèctrics, un circuit de karts i una bicicletada popular a la plaça de la Vila el 18. Per al foment de la bicicleta, hi haurà un aparcament gratuït vigilat d'aquest tipus de vehicles als actes de la plaça de la Vila i, des del 15 fins al 22, una marató de l'ús de la bicicleta amb la suma de quilòmetres recorreguts a l'aplicació Strava. Entre els participants se sortejarà un val de 200€ en material de ciclisme.

Pel que fa a la mobilitat a motor, Puigdomènech destaca la importància del cotxe elèctric, del qual se n'han duplicat les unitats a nivell local, tot i que apunta a no oblidar el motor d'hidrògen ja que l'electricitat és un repte ambiental perquè majoritàriament en la generació hi ha emissions o residus tòxics. Durant els 8 dies que durarà la Setmana de la Mobilitat Sostenible es pretén demostrar, segons el regidor, que “el canvi de patró de mobilitat és possible”.

Notícies relacionades