Objectiu: Lluitar contra la contaminació

Foto: Tino Rubio

Miquel Margalef i Jordi Pascual | El Ple del mes de gener ve carregat amb dues mocions sobre la contaminació de l’aire. La d’ICV-EUiA va encaminada a reduir les emissions tòxiques dels cotxes i l’altra, presentada per ERC-MES, demana que la targeta verda s’implementi més enllà de la zona tarifària 1 de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Malgrat que la ciutat no pateix una qualitat de l’aire gaire preocupant, sí que és culpable de la generació de gasos contaminants, principalment per raons de mobilitat. Així ho indica el text d’ICV-EUiA que, a més, critica que Sant Cugat té una dependència molt forta al vehicle privat. “Tenim un model de ciutat que potencia el transport privat”, recalca Roser Casamitjana, regidora ecosocialista, en la roda de premsa de presentació de la moció. Però per estar-ne segurs, els ecosocialistes demanen que durant el 2017 s’elabori una diagnosi exhaustiva de les principals causes d’emissions contaminants de l’aire a Sant Cugat.

La moció però vol anar més enllà i, per combatre de manera immediata la problemàtica, s’insta a la Generalitat i al Govern Espanyol que implementin la velocitat variable o el límit a 80 quilòmetres en les carreteres AP-7 i C16 al seu pas per tots els municipis situats en la zona de protecció especial ambiental. Aquesta mesura afectaria, entre d’altres, a les dues carreteres al seu pas per Sant Cugat.

Segons s’explica en el text ecosocialista, la intenció és que a part d’aquesta mesura també s’apliquin la resta d’accions previstes per la Direcció general de la Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat que ja estan anunciades però no executades. Aquestes són reforçar el transport públic, ambientalitzar els transport de mercaderies i retirar les bonificacions del dièsel.

L’altra moció que es presentarà al Ple és d’ERC-MES i finalment ICV-EUiA també s’hi ha afegit com a partit proposant. El text republicà, que ha recollit esmenes dels ecosocialistes, insta a l’AMB a no circumscriure exclusivament la targeta verda metropolitana a la zona 1 del sistema tarifari. Aquest nou sistema de tarifació ambiental va associat directament al fet de donar de baixa i desballestar un vehicle privat i no haver adquirit cap nou vehicle, ni abans de la data de desballestament ni amb posterioritat.

Aquesta nova mesura s’està estudiant implementar la primavera-estiu del 2017 i serviria per viatjar de manera gratuïta o bé amb tarifa reduïda en els serveis de transport públic que operen en la zona tarifària 1. És a dir, que Sant Cugat, actualment en la zona 2, quedaria exclosa d’aquests beneficis. És per això que la moció demana que s’ampliï la utilització de la nova targeta verda i que permeti viatjar en els serveis de transport públic que operen a tots els municipis que formen part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ja que tal com s’està estudiant fer actualment suposa un greuge per a la ciutat de Sant Cugat, indica la moció.

El primer text en principi rebrà els vots favorables d’ERC-MES, CUP-PC i PSC i el PP hi votarà en contra. Ciutadans no s’ha pronunciat i Convergència està d’acord en la moció però no en la reducció de la velocitat. En el cas de la moció republicana, a part d’Iniciativa, Ciutadans ha indicat que també hi votarà a favor. Convergència ho havia de consultar a l’AMB i la resta de partits no s’han posicionat de moment. Caldrà esperar al dilluns 23, llavors.

La qualitat de l’aire a la ciutat

Sant Cugat, amb el pulmó verd de Collserola al tocar, no viu els efectes negatius sobre la qualitat de l’aire que tenen la combinació de les emissions i l’arribada d’anticiclons. Així es pot veure en l’Índex Català de Qualitat de l’Aire (ICQA) que recull la Generalitat amb una xarxa de comptadors, el de la ciutat al parc de Sant Francesc. Aquest indicador pren com a valor la quantitat d’ozó i de diòxid de nitrogen que hi ha a l’aire. No es tracta d’una xifra útil per a estudis científics, ja que no tots els dies pren dades dels dos gasos, però esdevé un bon informador ciutadà sobre la qualitat de l’aire que es respira.

Durant el 2016, Sant Cugat ha tingut la majoria de dies una qualitat satisfactòria. Els mesos de tardor i hivern són els millors amb fins i tot tres dies de qualitat excel·lent al gener, sis a l’octubre, nou al novembre i 11 al desembre –també un a l’abril–. Per contra, l’estiu, tal com ja va explicar aquest diari, amb un temps més anticiclònic que dificulta que els gasos es dispersin, es registren les pitjors dades. Per això 42 dels 53 dies amb qualitat acceptable de l’any passat es van acumular al juliol, agost i setembre i la resta, exceptuant dos al febrer, a l’abril, maig i juny. Fins i tot hi va haver un dia amb qualitat baixa al juliol.

Per sota de les qualitats acceptable i baixa hi ha la deficient o molt deficient, que representarien una alarma perquè respirar aquell aire fins i tot podria provocar problemes pulmonars. Durant el 2016, però, no n’hi ha hagut cap. En aquests casos l’ICQA es trobaria per sota de zero mentre que en la resta de casos estaria per sobre; en la qualitat regular (baixa i acceptable) entre 0 i 50 i en la bona (satisfactòria i excel·lent) per sobre de 50.

Notícies relacionades