Objectiu: Sant Cugat ciutat amiga de la bicicleta

Foto: Patricia Cirera

Ahir 8 de juliol a la tarda va tenir lloc la segona Assemblea de la Bicicleta de Sant Cugat al Club Muntanyenc. A l’assemblea van assistir unes 18 persones, de les quals només dues noies. Entre els assistents també hi era en Rafa Robledo, president de la Unió Ciclista Sant Cugat.

Després d’una breu introducció de l’Ernest Vidal, membre de la junta del Club Muntanyenc de Sant Cugat, el Jordi Castelló, de VAIC, va donar pas a l’ordre del dia per debatre sobre la priorització de propostes per fer a l’Ajuntament, presentar el resum amb les conclusions de les propostes recollides en l’anterior reunió i definir la comunicació de l’estratègia de cara a la presentació de la proposta a l’Ajuntament i a la ciutadania en general.

Els assistents van marcar preferències pels propers passos que s’han de donar respecte les millores que cal fer perquè les bicicletes puguin circular amb més facilitat. També es va presentar el mapa de la mobilitat de Sant Cugat marcat amb les preferències dels diferents punts de la ciutat on cal fer millores. Sent el vermell els punts amb més prioritaris, l’ambre de prioritat mitjana i el verd prioritat baixa. És un mapa orientatiu basat en les preferències que van marcar els assistents a la primer assemblea, i que s’ha de completar amb el que van marcar els assistents d’ahir.

“Hi ha molta estructura a fer i definir sobretot sobre com volem que la bicicleta comparteixi amb la resta de vehicles l’espai públic. En els espais on no sigui viable posar un carril, com la bicicleta ha de compartir espai amb el cotxe de forma segura, i com s’ha de compartir l’espai amb el vianant, entenent que és un espai prioritari per ell, però també la bicicleta té dret a desplaçar-se”, comenta Jordi Castelló. “Es tracta de que el màxim de gent es mogui en bicicleta, ja que a dia d’avui no arriba al 2%.”, afirma Castelló.

Respecte a les avantatges ambientals de l’ús de la bicicleta, Jordi Castelló diu que “l’objectiu és fer un paquet d’actuacions prioritàries fins l’any 2020 i que es destini una part més important de la que està prevista pel Pla de Mobilitat al pressupost municipal; i un dels objectius derivats d’això és que millori la situació ambiental de Sant Cugat. Que es redueixin les emissions de gasos contaminants”. Castelló també adverteix de que “no som conscients de que Sant Cugat està dins de l’espai de protecció especial de l’aire, per tant, segons la Unió Europea s’està incomplint els límits que s’han establert perjudicials per la salut”. Acabà dient que “per cada kilòmetre que es deixa de fer en cotxe, ambientalment guanyem tots, guanya la ciutat”.

L’objectiu principal general és que Sant Cugat sigui ciutat “amiga de la bicicleta”, en la que aquest vehicle sigui prioritari. Que la ciutat estigui adaptada al vehicle tant per l’hivern com l’estiu, i que per tant la gent pugui fer un ús diari i quotidià de la bicicleta. De cara al 2020, el repte és assolir que a la ciutat hi hagi un 5% de quota de desplaçaments en bicicleta.

“Molts carrils bici s’acaben a una rotonda, i això s’ha d’arreglar. Estan pensats més pels caps de setmana, que no per circular durant la setmana, de nit o plovent. S’ha de pacificar la ciutat. S’ha de donar prioritat a la bicicleta” diu Ernest Vidal. “No hi ha dades de bicicletaires, per això una de les propostes que volem fer és que es posin comptadors de bicicletes, que més que servir per fer estadístiques, serveixen per incentivar”, afirma Vidal.

Entre les idees que es barallaven ahir hi havia que es pogués circular en sentit contrari en carrils de 30 km/h. Respecte a la comunicació i difusió, hi ha intenció de fer activitats la setmana de la mobilitat al setembre i aprofitar el Nadal per visibilitzar el col·lectiu de ciclistes que hi ha a la ciutat, ja que són dates on especialment la gent surt al carrer. En aquest procés de priorització de la bicicleta, es va destacar com a clau el diàleg amb els vianants per una millor convivència. Així també el paper de la policia alhora de tenir en compte la bicicleta com a vehicle de desplaçament i donar més importància als robatoris d’aquestes. Per dur a terme aquest procés de millora de l’adaptació de la ciutat per les bicicletes, des de l’Assemblea de la Bicicleta de Sant Cugat han estimat que es destini un 10% del pressupost de mobilitat i via pública.

El següents passos són realitzar l’informe amb tot el que s’ha parlat i les conclusions de les assemblees, presentar-les als regidors de Medi Ambient i Mobilitat, per finalment tenir un vincle continuat amb l’Ajuntament i fer reunions periòdiques. Per aquest motiu l’Assemblea de la Bicicleta de Sant Cugat vol crear el que de moment han denominat la “Taula de la bicicleta” perquè es converteixi en un possible espai de trobada i debat. Per aquest motiu hi ha intenció de constituir-se com associació. La idea de crear aquest vincle amb l’Ajuntament és donar un punt afegit més enllà del reclam de poder anar en bicicleta, i donar a entendre que l’assemblea esta disposada a treballar per fer propostes i fer realitat les millores urbanístiques que cal fer.  

Notícies relacionades