L’hipòdrom deixarà de ser una rotonda: la proposta del projecte de carril bici

Imatge: Projecte de l'AMB

Tot just aquests dies es troben en licitació les obres per fer el carril bici que ha d’unir el ja existent a l’avinguda Rius i Taulet amb la carretera de Rubí en el seu tram entre la plaça del Xic i l’hipòdrom que connecta el vial amb la carretera dels túnels de Vallvidrera. Es tracta d’un projecte amb una previsió inicial de 320.000 euros (amb IVA) com a màxim i que presenta a l’hipòdrom el seu tram més complicat ja que, a diferència de la resta de rotondes, el carril bici no pot vorejar-la perquè creuaria les sortides i entrades de l’autovia.

El projecte sobre el qual se sustenta la licitació preveu com a solució fer que l’hipòdrom deixi de ser una rotonda en eliminar el tram de carretera que uneix la sortida cap a la plaça del Xic amb la que porta a la rotonda de la ronda nord. D’aquesta manera, els vehicles a motor es veuran obligats a anar a la rotonda del Xic, agafar el carrer Cerdanya i, posteriorment, el carrer Vallespir en cas de voler tornar a entrar a l’hipòdrom per fer un canvi de sentit o agafar una altra sortida.

El carril bici connectarà per la vorera nord del primer tram de la carretera de Rubí des de la rotonda del Xic i entrarà al centre de l’hipòdrom sense haver de creuar la carretera. Creuarà pel centre tota la rotonda fins anar a parar a la vorera sud de la carretera de Rubí, a l’altre extrem, travessant dos carrils de carretera, un pacificat que seguirà el recorregut intern de l’hipòdrom i el d’accés. El carril bici discorrerà paral·lel a un camí per a vianants que connectarà també amb el carrer Vallespir.

S’hi preveu plantar arbustos i arbres a les zones que quedaran alterades així com la senyalització dels punts en què es creuaran la carretera i el carril bici tot i que sense la col·locació de cap semàfor. El projecte ha estat elaborat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona i va ser aprovat el passat juliol per la Junta de Govern, sense passar pel Ple. Havia estat presentant en el Consell de Mobilitat però s’havia rebutjat fer-lo públic fins que es comencés a aplicar. Ara es pot consultar íntegre a través de la plataforma de contractació de l’Ajuntament.

Es preveu que les obres s’allarguin un màxim de tres mesos des de la formalització del contracte, que podria fer-se durant aquest mateix mes o principis d’octubre tenint en compte els terminis marcats per la licitació. El carril bici s’emmarca dins de l’acord de Govern de l’AMB de maig del 2016 amb què es pretén establir una xarxa metropolitana de bicicletes interconnectada. L’adjudicació es farà tenint en compte l’oferta econòmica (60%) i aspectes de gestió medioambiental (40%).

Durant els darrers mesos l’hipòdrom havia arribat al Ple en forma de pregunta –i també de denúncia pública via xarxes socials– per part del PP, que denunciava que la inexistència de passos de vianants als laterals de la rotonda dificultaven la connectivitat de la gent que anava caminant des del centre de la ciutat a la zona del Leonardo da Vinci, el centre comercial i Can Ametller. La tinenta d’alcalde de Mobilitat, Cristina Paraira, va advertir que no es podien fer passos de vianants en les sortides i entrades de l’autovia i que es buscaria una altra solució tot i que fins l’aprovació del projecte no havia determinat quina era.

Se segueix així amb la política d’implementació de nous trams de carril bici, molts d’ells nascuts arran dels pressupostos participatius, que han connectat diversos punts del centre de la ciutat i també el polígon de Can Sant Joan. Tal com va explicar l’alcaldessa, Carmela Fortuny, en una entrevista en aquest diari, es pretén arribar als 50 quilòmetres de carril bici a finals de mandat i, alhora, incidir en alguns aspectes de connectivitat. Si bé, algunes d’aquestes operacions també han generat neguit veïnal per l’efecte sobre la mobilitat. Es va veure al barri de Sant Domènech amb la implementació del carril bici a l’avinguda Ragull i aquests dies amb la tornada a l’activitat lectiva i empresarial a l’entorn de l’avinguda de l’alcalde Barnils i al polígon de Can Sant Joan.

L’aparcament de l’estació

Al marge de les darreres accions ja aplicades, la licitació del tram de carril bici de l’hipòdrom coincideix amb un altre concurs públic per al condicionament de l’aparcabicis del carrer de l’Andana, al costat de l’andana direcció Barcelona de l’estació de Ferrocarrils del centre de la ciutat. Es preveu una despesa màxima de gairebé 95.000 euros (amb IVA) i l’acció està inclosa a la iniciativa BiTiBi de la Unió Europea per combinar l’ús de bicicletes amb el tren. En primer lloc es farà una caseta de vigilància i posteriorment s’afegiran la resta de serveis, amb una durada màxima de dos mesos des de la formalització del contracte.

Notícies relacionades