La Revolta Escolar arriba a Sant Cugat per demanar la pacificació dels entorns escolars

Fotos: Jordi Pascual i cedides per l'AFA del Collserola

200 persones, sumant les mobilitzades de la crida de l’AFA del Joan Maragall i de la de l’AFA del Collserola, han protestat aquest divendres per la tarda per demanar uns entorns escolars pacificats i sense fums. Les dues AFAs s’han sumat així a l’anomenada Revolta Escolar, una proposta de mobilització nascuda en diferents escoles de Barcelona arran de la campanya Recuperem la ciutat i que comença a estendre’s pel país, a Sant Cugat de la mà de diversos col·lectius ecologistes: Families for Future, la Xarxa local d’Economia Solidària, l’Assemblea pel Cima, BikeVidrera, Fridays for Future, Rebel·lió o Extinció, Som Mobilitat, Teachers for Future i l’Assemblea de la Bici.

La protesta ha començat amb el tall del passeig de Sant Magí i del carrer Abat Escarré durant menys d’una hora, provocant problemes de trànsit especialment en la mobilització del Joan Maragall, al tocar de Rius i Taulet. Desenes de pancartes fetes pels propis infants dels centres educatius i càntics com “ni un grau més, ni una espècie menys” o “què passa? Que ens contaminen massa” han estat la forma de reivindicació d’una mobilització tranquil·la en què els infants han estat protagonistes.

Posteriorment diversos dels manifestants de cada escola han fet una marxa fins trobar-se a la plaça d’Octavià, on s’han aturat durant uns minuts abans de baixar a l’Ajuntament. A la plaça de la Vila han llegit un manifest conjunt de totes les entitats convocants. En aquest demanen un replantejament del model de ciutat per prioritzar les persones i avançar cap a una mobilitat més justa i sostenible, el que consideren que ha de passar per la pacificació dels carrers.

També han demanat subvencionar i potenciar el transport públic perquè sigui gratuït o més barat, fer una infraestructura ciclista segura amb carrils unidireccionals de 2 metres d’amplada i bidireccionals de 3, crear un pla pedagògic sobre la crisi climàtica adreçat a la ciutadania, a les escoles i al personal de l’Ajuntament i, finalment, aplicar polítiques ambicioses i concretes per fer front a l’emergència climàtica.

Reunió amb el govern

La mobilització ha arribat la mateixa setmana que el govern municipal ha presentat el Pla d’Acció d’Emergència Climàtica, un document que ha d’omplir de contingut la declaració de l’emergència climàtica feta al desembre del 2019 però que ha estat criticat per algunes entitats ecologistes de la ciutat, que demanen més ambició i concreció de les propostes. L’alcaldessa, Mireia Ingla; la comissionada per l’emergència climàtica, Alba Gordó; el regidor de Mobilitat, José Gallardo, i la regidora d’Educació, Pilar Gorina, han rebut els manifestants a l’Ajuntament i han fet una reunió amb ells.

“Les mesures ambicioses i concretes són al Pla d’Acció d’Emergència Climàtica, que preveu una reducció d’un 55% de les emissions per al 2030 i fins ara només se’n preveia un 40%”, valora Gordó, tot dient que la reunió ha servit per explicar a les entitats convocants que el govern va en la mateixa direcció que les seves peticions, “ens va molt bé que la gent surti, ens ho reclami i ens ajudi a fer la transició cultural, que és una de les línies prioritàries del Pla d’Acció d’Emergència Climàtica”.

Gordó diu que tenen en compte les peticions i que, pel que fa a la demanda de pacificar l’entorn de les escoles, els han explicat que ja s’han fet accions i mantingut reunions amb centres com el Ciutat d’Alba, el Pi d’en Xandri, l’Avenç i el propi Joan Maragall. Però, sobretot, posa en valor la mobilització ciutadana per ajudar-los a comunicar la necessitat de prendre mesures per fer front a l’emergència climàtica.

Els organitzadors avisen que de cara a properes mobilitzacions segurament se sumaran les AFAs de les escoles Ciutat d’Alba i Gerbert d’Orlhac i, a més, fan una crida perquè altres centres de la ciutat organitzin la Revolta Escolar. Està previst que la mobilització es faci cada dues setmanes de forma simultània a tots els centres que decideixin sumar-se a la iniciativa.

L’AFA del Collserola demana vianantitzar el carrer

Jordi Guimerà, de la comissió de mobilitat l’AFA del Collserola, explica que vinculen la mobilització a la seva petició de vianantitzar el carrer Abat Escarré i eliminar la rotonda de la plaça Abat Donadeu per tal de garantir un entorn escolar segur. El mandat passat l’Ajuntament va ampliar-ne la vorera però l’AFA considera que cal anar un pas més enllà. No han fet una petició formal però sí s’ha informat el govern d’aquesta proposta. Precisament per això la mobilització d’aquest divendres s’ha fet al carrer Abat Escarré.

Carmen Tortosa, de la comissió de sostenibilitat de l’AFA del mateix centre, explica que s’han sumat a la mobilització arran del primer impuls de l’AFA del Joan Maragall. Valora que la proposta de pacificar l’entorn encaixa molt bé amb la mirada de la comissió, nascuda a finals del curs passat i amb un feedback positiu per part de la direcció de l’escola. Al marge de mantenir la reivindicació per vianantitzar el carrer que dona accés al centre, explica que seguiran treballant en el marc d’un comitè ambiental mixt amb professorat i alumnat per portar a terme algunes propostes.

Gallardo explica que la vianantització del carrer Abat Escarré s’hauria d’estudiar però, mentrestant, ja s’ha definit la forma de pacificar els carrers de l’entorn. Posa d’exemple l’actuació del carrer Abat Marcet, que ha estat polèmica perquè suposa la tala d’arbrat però, alhora, servirà per garantir unes voreres transitables. Assegura que es preveuen fer més accions en benefici de la mobilitat a peu en altres carrers propers.

L’AFA del Joan Maragall demana pacificar el passeig Sant Magí

“Portem anys reivindicant la pacificació de l’entorn de l’escola”, explica Amanda de Luís Balart, membre de la comissió de sostenibilitat de l’AFA del Joan Maragall, “ens encantaria que tallessin el trànsit del passeig Sant Magí però hi ha algunes veus que diuen que no és possible així que si fem una via 30 ja seria un avenç”.

La comissió de sostenibilitat ho reivindica com una mesura urgent ja que, diuen, segons els mesuraments públics, a les 9 del matí, hora d’entrada dels infants a l’escola, l’aire registra 50 grams de diòxid de nitrogen, quan el màxim recomanable per les autoritats sanitàries és de 40. “En veritat parlem de quin model de ciutat volem en el present i en el futur i els nens són ciutadans d’aquest present i també del futur”, defensa de Luís, “als infants és a qui més afecta la pol·lució”.

Prova pilot per pacificar l’entorn del Ciutat d’Alba

Entre les accions en favor de la pacificació dels entorns escolars, el proper dilluns l’escola Ciutat d’Alba estrenarà el tancament al trànsit del tram del carrer Pere Ferrer que va des del carrer de la Coma fins a la carretera de Vallvidrera, deixant 11 places d’aparcament en horari no lectiu a l’altre tram i amb un dispositiu especial de Protecció Civil. Es tracta d’una prova pilot que s’hauria d’haver aplicat al març de l’any passat però que la pandèmia va aturar.

Gallardo, des de la regidoria de Mobilitat, defensa la prova pilot dient que l’objectiu és que es quedi per sempre però que, per ara, servirà per fer una avaluació amb una acció d’urbanisme tàctic. A la llarga, si es consolida la vianantització d’aquest tram de carrer, diu, caldrà fer obres perquè aquest tram de carrer passi a ser de plataforma única.

Joan Montserrat, president de l’AFA del Ciutat d’Alba, recorda que aquesta és una lluita venia de la junta anterior i que al 2019 es van arribar a fer talls de carrers simultanis a les escoles la Mirada, Ciutat d’Alba i la Floresta. Reconeix que el repte de la proposta és arribar a un acord amb el veïnat i per això defensa que garantir una zona de vianants també permet la socialització. “Som l’escola amb el parc més llunyà de tot Sant Cugat”, explica Montserrat, “però amb la prova pilot la lluita no s’ha acabat”.

Altres reivindicacions i accions en clau local

La Revolta Escolar és una iniciativa sorgida en diferents centres educatius de Barcelona i que gradualment s’estén arreu de Catalunya i també a altres indrets de l’Estat. Però la reivindicació per uns camins escolars segurs i pacificats fa anys que és present a Sant Cugat. A banda del projecte del Ciutat d’Alba i de les peticions del Joan Maragall i del Collserola, hi ha altres centres que han lluitat per tenir un camí escolar segur.

Un dels casos més paradigmàtics és el de l’escola de la Floresta. També al 2019 la seva AFA va organitzar talls de circulació a la carretera de Vallvidrera, el que va permetre que l’Ajuntament finalment instal·lés dos semàfors i un radar per travessar la carretera. La iniciativa se sumava a l’arranjament de la baixada de Can Llobet i ara es debat ampliar-se amb tot el camí escolar, un projecte que ha generat debat veïnal pels canvis de circulació en alguns carrers.

Com la Floresta, un altre dels centres amb un repte de mobilitat important per la seva llunyania del nucli urbà és l’escola concertada l’Avenç. D’una banda, el govern treballa de la mà de l’escola en l’arranjament del caminet escolar que va des d’ESADE fins al centre. D’altra, el tripartit prepara uns canvis de mobilitat al carrer del Crist Treballador per limitar el trànsit i fer una zona de desencotxament, una proposta que ha generat descontent en una part de les famílies.

Reticències com les torbades a la Floresta i a l’Avenç demostren que, tot i el clam de moltes AFAs –la mobilització d’avui amb el suport de la Coordinadora– i de les entitats ecologistes, el canvi d’hàbits és complicat i troba oposició. Tenir la comunitat educativa a favor és, però, un punt clau, com va passar en la millora del camí escolar del Pi d’en Xandri. Gallardo defensa que el tripartit seguirà treballant pels camins escolars segurs amb senyalització i logotips.

Notícies relacionades