La millora de la xarxa d’autobusos urbans, a l’espera que l’AMB liciti un nou contracte, cosa que pot trigar anys a produir-se

Foto: Localpress

FOCUS és l'oportunitat de mirar de més a prop temes que afecten al municipi i que formen part del debat social. Pots trobar tots els articles del primer FOCUS, Cap a una mobilitat més sostenible, aquí.

El futur de l'autobús a Sant Cugat exigeix fer una xarxa connectada, amb més freqüència, clara i fiable. Per això, cal repensar-la per promocionar les línies amb més ús i facilitar els transbords entre línies. Però per fer-ho primer cal que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), qui passarà a gestionar la xarxa d’autobusos en el futur, liciti un nou contracte d’autobusos, un tràmit que pot allargar-se fins a quatre anys.

El tripartit té una oportunitat d’or d’aprofundir en la mobilitat sostenible gràcies al venciment del contracte de transport urbà, que a hores d’ara està prorrogat fora de contracte i encara no s’ha licitat de nou, ja que l'òrgan encarregat de fer-ho és l’AMB. De moment s’estan iniciant les reunions entre l'Ajuntament i l'AMB per desenvolupar un conveni que serveixi d’acord de transició mentre l’AMB prepara el concurs públic.

En aquest conveni, l’AMB ha de donar el vistiplau a les mesures que l’Ajuntament vol tirar endavant, ja que se n’haurà de fer càrrec en el futur. Una vegada el conveni estigui redactat s’haurà d’aprovar al Ple de Sant Cugat per iniciar les accions corresponents: “Hem de buscar una mesura a mig camí perquè l’Ajuntament pugui continuar avançant mentre l’AMB fa la licitació”, explica en una entrevista en aquest mitjà el regidor de Mobilitat, José Gallardo. Segons explica, el pas a l'AMB no només és una obligació dels municipis metropolitans sinó que hauria de millorar l’encaix entre les línies urbanes i interurbanes. L'AMB ha desestimat fer declaracions i ha remès elCugatenc a l'Ajuntament.

Així i tot, les actuacions que es podran fer amb el conveni són limitades: “Alguna modificació i ampliació, afegir busos per millorar la freqüència, però no podrem fer noves línies”, reconeix Gallardo. El regidor creu que en el conveni es podran mantenir els autobusos llançadora dels park and ride (introduint-ne un de nou a l'aparcament de Can Mates) i el bus a demanda. L’agost de 2018 els conductors d’autobusos demanaven ser partícips d’aquest procés de canvi de concessió però de moment encara no hi han pogut participar i encara no s'ha definit com ho faran.

Una de les iniciatives més urgents per a la regidoria de Mobilitat és renovar alguns dels autobusos urbans per models menys contaminants. Hi ha marge fins al maig de 2022, data límit de la moratòria per a autobusos de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). En el cas que no s’aconseguís, l’Ajuntament estaria incomplint la seva pròpia mesura. En ser preguntat Gallardo afirma que l’operació no forma part d’un plan renove, ja que només es canviaran pocs vehicles que, a més, són molt vells: “Si podem mantenir alguns amb etiqueta B, ho farem”, explica.

Model de transport públic

Des de l’Assocaició per la Promoció Transport Públic (PTP) a Sant Cugat s'han fet propostes a l’Ajuntament per millorar el servei d’autobusos. Asseguren que el disseny actual de la xarxa no és integrat: es superposen les línies que tenen objectius dispars segons les necessitats del moment; es barregen línies “entortolligades”, línies amb recorreguts relativament directes, línies circulars i busos llançadora.  

Com a conseqüència, la freqüència és molt baixa, de 30 minuts o més, alguns recorreguts són molt lents, la xarxa és poc llegible, hi ha una gran dificultat per fer transbords (per això molts trajectes no són possibles) i no hi ha cobertura en trajectes importants com per exemple des de Can Sant Joan. Segons va explicar a elCugatenc el membre santcugatenc de la PTP Martí Rius: “Sant Cugat necessita millorar la xarxa de transport públic i la connectivitat dels carrils bici amb els barris”.

Una de les mesures que proposa l’entitat i que el govern ha incorporat és crear una estació de busos que serveixi com a centre d’intercanvi de línies. “Volem que la gent no s’estigui més de 20 minuts de trajecte per arribar al seu destí”, explica Gallardo. Per ara no han concretat si l’estació serà a Volpelleres (on preveia el Pla de Mobilitat) o entre Volpelleres i Coll Favà, on el regidor considera que es podria fer. Tot i que hores d'ara tampoc està definit, la decisió podria estar condicionada per la hipotètica execució d’un intercanviador entre l’estació de Volpelleres d’FGC i la de Coll Favà de Renfe.

Notícies relacionades