El rebuig a la ZBE arriba a l’Audiència pública

Foto: Jordi Pascual

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

D’entre molts temes que han sorgit a la primera Audiència pública del curs polític, el rebuig a la implementació de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), les sancions de la qual començaran a aplicar-se al novembre, ha estat la reivindicació més sonada, sobretot perquè durant la sessió plenària precedent un grup de persones s’han concentrat al davant de l’Ajuntament i xiulat per demanar fer enrere la mesura.

A la sala de plens han recordat la intervenció que van fer al juliol tot criticant que el govern va dir que sí que s’havien fets estudis mediambientals i socioeconòmics específics sobre l’aplicació a la ciutat però després ho va negar en resposta a les instàncies presentades per la Plataforma de Zones de Baixes Emissions.

Ho han fet citant directament les respostes a aquestes instàncies, on s’indica que s’han tingut en compte estudis de zones comparables a Sant Cugat. La plataforma ho nega dient que els estudis triats pel govern no es poden extrapolar a la realitat local. El representant de la plataforma ha recordat que Madrid Central es va fer enrere judicialment per errors en la forma, motiu pel qual ha cridat a l’oposició a presentar un contenciós contra la ZBE de Sant Cugat.

Alba Gordó, regidora de Sostenibilitat, defensa que no cal fer més estudis perquè amb els existents ja hi ha els motius suficients per implementar la ZBE. També l’alcaldessa, Mireia Ingla, ha dit que no es farà arrere la mesura.

La mobilitat, l’espai públic i l’ecologisme, presents a l’Audiència

L’Audiència ha estat carregada de temes relacionats amb la mobilitat. Ha començat amb una intervenció d’una veïna del carrer Safareigs que, en nom del veïnat del carrer, ha demanat una redefinició de les línies d’autobús per evitar que tants vehicles passin per aquell carrer. També ha criticat la gran quantitat de parades d’autobús, la manca d’arbrat i la no-resposta a les 150 signatures recollides per fer front a la situació.

El tinent d’alcaldia Pere Soler ha respost dient que la redefinició es va fer arran de l’eliminació del pas d’autobusos per la plaça Lluís Millet, una reivindicació històrica de l’Associació de Veïns del Centre-Estació. Tot reivindicant la mobilitat sostenible, ha dit que el traspàs de la competència de transport urbà a l’Àrea Metropolitana és una oportunitat per redefinir les línies.

Alhora, Auxilio Ramos, veí del carrer Abat Marcet, ha fet una extensa intervenció en què ha criticat l’actuació del govern pel que fa a l’arranjament del carrer, lamentant que encara no s’hagi fet l’obra que afectarà l’arbrat, motiu pel qual es va retardar el procés participatiu davant de la pressió de diversos col·lectius ecologistes. Ingla ha acabat retirant la paraula al veí, que ha fet un seguit de recriminacions a crits repetint algunes de les declaracions del govern. Finalment el regidor de Mobilitat, José Gallardo, ha dit que el projecte està aprovat i que les obres començaran al 2022.

Una veïna del carrer Santa Rosa ha demanat més control pels cotxes que aparquen sobre la vorera al seu carrer i al carrer Santa Engràcia. Gallardo ha respost que s’estudiarà canviar el sistema de jardineres per pilones tot i que no serà a curt termini. Finalment, Eduardo Ruiz ha demanat que s’instal·lin marquesines a Can Barata.

L’ANC critica que no s’apliqui la moció sobre sobirania fiscal

Artur Royo, coordinador local de l’ANC, ha comparegut una vegada més a l’Audiència pública per parlar de la moció sobre sobirania fiscal que el Ple va aprovar al febrer i per la qual l’Ajuntament hauria de començar a pagar els tributs a l’Agència Tributària Catalana. L’alcaldessa, Mireia Ingla, ha dit que no és possible complir aquest acord ja que no hi ha cap garantia que els tributs que s’ingresses a l’agència catalana arribin a l’espanyola, que n’és la competent.

Davant la impossibilitat de fer un conveni que així ho estipuli, Ingla defensa que va ser una moció precipitada perquè es va aprovar sense saber abans la seva viabilitat. Royo, però, ha insistit que ja hi ha diversos municipis catalans que paguen els seus tributs a l’Agència Tributària Catalana, que posteriorment els traspassa a l’espanyola com a entitat competent.

Dutxes dels pavellons i normativa COVID-19

Davant de la limitació en l’ús de les dutxes del PAV3, un veí ha preguntat al govern si té previst fer alguna adaptació per permetre’n l’ús general i no només a entitats concretes. Ingla ha dit que, seguint la normativa COVID-19 de cada moment, s’han aplicat les limitacions corresponents i que no hi ha prevista cap actuació que canviï les condicions de les dutxes.

Notícies relacionades