Debat obert sobre l’àrea verda a l’espera dels ajusts anunciats pel govern

Fotos: Jordi Pascual

D’aquí una setmana farà tot just un mes de la implementació de la nova àrea verda, una estratègia per a la gestió de l’aparcament a la via pública que ha recaigut en mans de Promusa, empresa pública d’habitatge que al 2016 va començar a encarregar-se també de les zones blaves, i que ja estava recollida al Pla de Mobilitat Urbana (PMU) així com inclosa a l’acord pressupostari de PDECAT-Demòcrates amb ERC-MES i el de govern amb el PSC, tots dos trencats. Des que el 30 d’abril es va posar el sistema de pagament que prioritza l’aparcament dels veïns de la zona, el debat està servit. Les xarxes s’omplen d’imatges de carrers buits durant la jornada laboral però també de felicitacions de veïns que, per fi, tornen a casa sense haver de fer molts tombs pel seu barri per trobar un lloc on deixar el cotxe.

En total hi ha 2.500 places d’àrea verda dividides en set zones que comprenen el centre, Torreblanca, l’Eixample, el barri del Monestir i Can Cabassa. Té un cost de 40 euros anuals per als residents de la zona, de 0,70 euros a l’hora per un màxim de sis hores per a residents de la ciutat i de 2,2 euros l’hora per a no residents amb un horari sense pausa de vuit del matí a vuit de la tarda. A més, els vehicles ECO tenen un 50% de descompte i la mesura es complementa amb un bus llançadora per ara gratuït que connecta el nou aparcament dissuasori de l’avinguda de Roquetes amb el centre de la ciutat.

El govern presenta la mesura des d’una doble perspectiva. D’una banda, la resposta a una reivindicació veïnal que porta anys donant-se sobretot al centre davant una mobilitat que avança cap a la vianantització. D’altra, un pas més en la transformació del model de ciutat cap a un amb menys presència del cotxe, una estratègia que quedarà inclosa en un Pla que tot just s’elabora amb la voluntat de reduir la contaminació dels vehicles a motor amb nous carrers de vianants, carrils bici i bonificacions als vehicles elèctrics. La mesura se suma a la zona de baixes emissions per a episodis d’alta contaminació que va entrar en vigor a principis d’any.

La implementació, però, no ha convençut tothom i ha tingut, sobretot, l’oposició de diversos comerciants que s’han ajuntat a través de Facebook en un grup d’oposició a l’àrea verda. Patrícia Sala, representant d’aquest col·lectiu, explica que una de les principals preocupacions és que l’àrea verda té efecte dissuasori per als no residents, afectant negativament als comerços. D’una banda, demana que els treballadors dels establiments en puguin fer ús. D’altra, que les hores en què l’àrea verda queda gairebé sense ús es pugui ajustar com una mena de zona blava o d’aparcament lliure per als clients.

Per als comerciants és clau aturar la implementació fins trobar l’encaix correcte però Sala es mostra realista: “Sé que no la trauran”. Ho diu en base a la reunió que ha mantingut amb Paraira –n’està fent diverses amb comerciants i veïns– en què la tinent d’alcalde li ha fet saber que a partir de la implementació es podran fer ajusts però en cap cas es deixarà d’aplicar el nou sistema. “Saben que han de fer adaptacions però mentrestant van tirant”, lamenta la comerciant, “i de moment no tenim cap novetat de canvi immediat”.

Mentrestant, Sala diu que s’estudia si hi ha alguna opció legal per aturar encara que sigui momentàniament la implementació. “No hi ha reglament i, per tant, potser podem sol·licitar la suspensió”, explica. El Ple d’abril va aprovar una disposició transitòria a l’ordenança fiscal que marca el preu de l’estacionament regulat al carrer per tal de mantenir vigent l’ordenança actual a falta d’elaborar-ne una de nova que converteixi la taxa en tarifa, tal com obliga la legislació vigent. Es tracta, per tant, d’un traspàs tècnic que no té cap efecte sobre els usuaris.

Tant els comerciants que s’oposen a l’àrea verda com alguns veïns creuen que la implementació de l’àrea verda té, bàsicament, un sentit recaptatori. El Pla d’Acció 2030 de Promusa preveu que en aquest primer any la suma dels ingressos per l’àrea verda, la taronja i la zona blava arribi a 650.000 euros, superant el milió (1.008.723,36) al 2020. Carme Oliver, consellera delegada de l’empresa pública i gerent de l’Ajuntament, explica en una entrevista en aquest diari que realment hi ha una part d’afany recaptatori però vinculat a la construcció d’habitatge protegit: “No estem obligats a vincular-ho a l’habitatge de lloguer però així ho hem determinat expressament”.

En la darrera Audiència pública, en resposta a Jaume Bartual, veí i comerciant santcugatenc, Paraira va incidir en el que porta dient a les persones afectades des del 30 d’abril: “Comencem implementant l’àrea verda amb unes normes generals i veurem com ajustar-ho posteriorment”. És a partir de les dades reals, explica, que es poden fer els ajusts necessaris, que poden passar per eliminar o afegir algunes places o tenir en compte les limitacions horàries. De moment segueix fent reunions amb les persones interessades tot i que fa èmfasi en el sentit ambiental i de mobilitat de la proposta: “Perquè acabi aparcant tothom, no calia fer l’àrea verda”.

Els canvis que es puguin aplicar seran menors perquè, com la pròpia Paraira reconeix, no suposarà l’eliminació de cap de les zones. És per això que el gerent de Promusa, Lluís Hosta, confia que no hi haurà cap daltabaix en la projecció recollida al Pla d’Acció de l’empresa pública, malgrat no ser exacta: “La previsió feta és una hipòtesi. Estic esperant que acabi el mes per veure com ha anat tot encara que les conclusions bones arribaran quan hagi passat el primer any”. Mentre s’esperen els possibles ajusts anunciants pel govern, l’àrea verda segueix vigent i el debat no s’atura.

Notícies relacionades