Els autobusos híbrids no compleixen les expectatives

Imatge extreta del lloc web de l'Ajuntament.

Per Rambla del Celler passen la majoria d'autobusos urbans de Sant Cugat, les línies L1, L2, L3, L7, L8 i L9. Aquestes són les que precisen d'autobusos més grans i amb recorreguts més plans. Són les línies idònies pels autobusos híbrids, malgrat tenir unes dimensions mitjanes, que l'Ajuntament va adquirir el 2011. Si bé, fent un seguiment de quin model d'autobús passa per aquest carrer s'observa que poques vegades la unitat que circula és híbrida.

A més, els usuaris més habituals del servei s'han trobat amb molts problemes relacionats amb aquest tipus de vehicle. Els dos autobusos híbrids s'han espellat diferents cops i a dia d'avui circulen sense climatització. Segons ha pogut saber elCugatenc, un dels dos autobusos gairebé no surt al carrer perquè no suporta més de tres hores en marxa aproximadament mentre que l'altre sí suporta una jornada completa però sense climatització.

Es tracta de dos autobusos de la marca gallega Castrosua, model Tempus, que l'Ajuntament va adquirir el 2011 per 303.000€ cadascun. Aquesta quantitat, segons explica l'àrea de comunicació del consistori, es paga durant 10 anys, és a dir, a dia d'avui la inversió encara és una despesa.

Moventis, marca de transport col·lectiu que inclou el grup Sarbus, Transports Ciutat Comtal i Autobusos de Lleida, és l’encarregada de gestionar el servei. Aquestes marques i empreses són ramificacions de Moventia, una gran empresa amb Moventis en la secció de tansport col·lectiu i Movento en la d’adquisició de vehicles.

El comunicat de premsa que es va fer arribar als mitjans quan les unitats híbrides es van posar en funcionament reivindicava Sant Cugat com la primera ciutat mitjana de Catalunya en tenir transport públic alimentat per dièsel i electricitat.

“Després de Barcelona i Madrid, Sant Cugat també incorpora vehicles híbrids a la seva flota municipal. Així doncs, som la primera ciutat mitjana de Catalunya que disposa d’aquesta tecnologia que, alhora, és un servei a la ciutadania: els autobusos híbrids són més nets, més eficients i no produeixen contaminació acústica”, explicava l'alcaldessa, Mercè Conesa.

En la presentació dels vehicles es reivindicava el valor ecològic tot i que l'única xifra en aquest sentit que s'aportava era una reducció del 30% de les emissions. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) explicava a una presentació d'autobusos híbrids el 2014 que l'estalvi net per vehicle a final de la seva vida útil se situa en 28.000€.

Pere Casajoana, tinent d'Alcalde de Mobilitat durant la legislatura 2011-2015, reivindica encara a dia d'avui l'estalvi d'un 30% d'emissions i considera que el funcionalitat dels autobusos híbrids és igual que la de la resta. Si bé, accepta que “quan es van adquirir teníem expectatives més altes”. Recorda que una de les unitats es va espatllar a les poques setmanes de posar-se en funcionament però, diu, a dia d'avui ja està solucionat.

En general fa un balanç positiu dels quatre anys de funcionament dels Tempus però explica que és Moventis qui gestiona el funcionament i les averies, per tant, no en té constància de problemes que puguin sorgir amb les unitats si l'empresa no ho comunica a l'equip de govern. En qualsevol cas, avança que l'executiu de Mercè Conesa vol fer una aposta per la mobilitat néta amb un nou autobús totalment elèctric que es posarà en funcionament els propers mesos. Assegura que volen arribar al 2017, quan venç la concessió a Moventis, havent adquirit únicament autobusos elèctrics.

L'Ajuntament de Sant Cugat és a dia d'avui el principal client de Moventis. elCugatenc ha intentat posar-se en contacte amb l'empresa i després de parlar amb els encarregats de la seva comunicació externa no s’ha facilitat cap trobada amb cap representant. Si bé, asseguren que la tasca de l’empresa és d’operador del servei i, per tant, la valoració l’ha de fer l’Ajuntament.

Altres ciutats afectades

Sant Cugat no és l'únic municipi afectat per un autobús, el Tempus de Castrosua, que s'ha mostrat ineficient. Un mes després que la nostra ciutat, La Corunya provava un autobús de les mateixes característiques. Els dos primers dies de servei va tenir dues averies i una setmana després es va espatllar el motor de forma irreversible.

El consistori gallec, però, va tenir la cura de provar els autobusos abans de contractar-los i, per això, els va poder retornar a l'empresa. El regidor de mobilitat de La Corunya en aquell moment, Yoya Neira, va acceptar el fracàs però va continuar amb l'aventura híbrida. A l'abril del mateix 2011 Tranvías, l'empresa encarregada del transport públic a la ciutat gallega, va provar un nou model híbrid de l'empresa alemanya MAN i que, aquesta vegada, va funcionar.

Una altra ciutat que ha contractat el Tempus Castrosua és Madrid. Va ser l'Empresa Municipal de Transportes (EMT) que el 2012 en va comprar 13 unitats de cop. De nou apareixen els mateixos problemes: moltes averies i una reducció considerable de la seva usabilitat. Aquesta compra va enfonsar un poc més a l'EMT, una empresa en fallida, després de moltes adquisicions de dubtosa necessitat. La secció de l'UGT a l'empresa madrilenya ha criticat fortament la decisió política de comprar 13 autobusos híbrids de cop sense saber si eren eficients.

Castrosua renuncia a la tecnologia híbrida

L'empresa gallega, després d'aquestes experiències, ha renunciat als models híbrids. Si bé, això no s'ha anunciat a cap mitjà, com sí es va fer la comercialització del Tempus. En un senzill cop d'ull al lloc web de Castrosua es pot veure que a dia d'avui únicament fabrica tres models d'autobusos: el New City, el Magnus SE i el Stellae. El primer i el segon model poden estar propulsats per dièsel o gas natural mentre que el darrer, pensat per a trajectes interurbans, únicament pot ser dièsel.

Notícies relacionades