L'autobús elèctric es posa a circular sense procés de proves

Presentació dels nous vehicles. Fotos: Jordi Pascual

El primer autobús totalment elèctric ja circula per la ciutat cobrint la línia L7. Al mateix temps es van incorporar dos autobusos híbrids i un de baix consum. Cap d'ells tindrà procés de prova ni opció de retorn malgrat que els primers híbrids adquirits el 2011 no van tenir la funcionalitat total fins anys després arran de diferents problemes. L'alcaldessa, Mercè Conesa, va defensar les noves adquisicions i la seva fiabilitat en l'acte de presentació: “L'empresa els ha provat, no són autobusos que mai hagin funcionat”.

El president del Grup Moventia, Miquel Martí, va acceptar que els primers híbrids havien tingut diversos problemes que havien impedit el seu rendiment ple. Ara per ara, assegura, ja circulen sense dificultats. És la primera valoració que fa l'empresa directament, ja que fins el moment només s'havia pronunciat el tinent d'alcalde de Mobilitat durant el mandat passat, Pere Casajoana. Moventis s'excusava dient que les valoracions depenien dels polítics ja que ells només eren l'empresa concessionària. El president del grup confia en les marques; BYD, Volvo, VanHool i Mercedes-Benz; dels nous vehicles.

L'autobús elèctric ha implicat una inversió de 428.000€ més 5.938€ per a l'estació de càrrega. És de l'empresa xinesa BYD, que de moment té una delegació per a Espanya i Portugal. Podrà portar fins a 70 passatgers. Més enllà del debat sobre si la tecnologia elèctrica és realment la solució a les emissions de diòxid de carboni o una translació del problema; el nou vehicle ha arribat amb retard. Abans d'estiu l'Ajuntament va anunciar que l'eBus-12 començaria a circular al setembre. De fet, quan Casajoana va valorar la funcionalitat dels autobusos híbrids, ja va anunciar l'adquisició d'un elèctric.

Va passar setembre i el vehicle, tot i que ja s'havia adquirit, no havia començat a circular pels carrers de Sant Cugat. Preguntat sobre aquest assumpte en el berenar de Nadal amb els periodistes, el tinent d'alcalde de Urbanisme, Mobilitat i Obres, Damià Calvet, es va limitar a dir que ja s'havia fet la presentació pública. Es referia a un acte que es va celebrar al novembre al Castell de Sant Marçal a Cerdanyola en què Moventis va mostrar totes les noves adquisicions. Si bé, la presentació no va comportar la posada en marxa immediata.

Martí es va penjar la medalla d'innovador i va tirar la culpa del retard a l'homologació: “El temps que ha passat des de la presentació física del vehicle a la seva posada en marxa ve determinat pel procés d'homologació”. Preguntat sobre la formació dels conductors en aquest nou tipus de vehicle, va dir que Moventis està en procés continu de formació. Segons el consistori, el nou autobús estalviarà 72 tones de diòxid de carboni al cel de Sant Cugat i uns 27.300 litres de dièsel a l'any.

Dos híbrids nous

L'adquisició de dos híbrids de la marca Volvo i VanHool ha comportat una inversió de 305.000€ i 355.000€ respectivament. Cobreixen les línies L1 i L3. Fan una mida de 12 i 10 metres. D'aquesta manera, la flota de transport públic municipal passa a tenir quatre vehicles híbrids d'un total de 20 autobusos.

En la nova adquisició, l'Ajuntament ha deixat de banda Castrosua, marca dels híbrids adquirits el 2011 que havien comportat problemes en la circulació especialment quan havien de portar la calefacció o refrigeració engegada, fet que els inutilitzava a l'estiu. Segons el consistori, els nous vehicles permetran estalviar 28 tones de diòxid de carboni i 14.400 litres de dièsel.

Un autobús de baix consum per al bus barri

La darrera de les adquisicions que es va presentar el 12 d'abril és la d'un autobús de 7'7 metres de la marca Mercedes-Benz. Aquest és de motor dièsel però amb baixa emissió de gasos contaminants. És el model Sprinter City 65 i fa el recorregut de la línia L4, bus barri de La Floresta. Suposa, segons el consistori, un estalvi de 33 tones de diòxid de carboni i 12.350 litres de dièsel. La inversió ha estat de 159.150€.

El bus barri té un debat obert. Tal com va explicar elCugatenc, l'aparició d'un article sobre el transport a La Floresta a la premsa i les respostes de diferents partits, va comportar la reactivació del debat sobre les funcionalitats, recorregut i millores que cal aplicar a les línies L4 i L5 així com la L3, interdistricte. El regidor de la CUP-PC, Ramon Piqué, va anunciar que el seu partit portaria propostes a la Taula de Mobilitat. Els veïns de tots dos districtes han recollit propostes per presentar-les.

Si bé, la Taula de Mobilitat encara no s'ha constituït, tot i que es va debatre en el Ple d'octubre. La seva tasca serà la revisió del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) i l'adaptació amb noves propostes. Això implica el transport públic però també el privat, vianants, bicicletes... De fet, la Taula de Mobilitat ha servit, també, per evitar convocar la taula específica sobre la bicicleta que va demanar l'Assemblea de la Bici ja que ha quedat inclosa.

Calvet diu que ja s'ha contactat amb les entitats i associacions que han d'aportar-hi representants perquè ho facin, tot i que “encara hi ha alguna pendent”. Assegura que tan bon punt acabin aquest tràmit, es convocarà la primera reunió. No posa data exacta d'inici.

Notícies relacionades