Adolescents activistes del moviment Fridays for Future Sant Cugat fan classe a la universitat

Foto: Fridays for future

Mariona Espinet i German Llarena | 13 membres del moviment Fridays for Future Sant Cugat han realitzat una xerrada sobre canvi climàtic i altres problemes planetaris a alumnat del Màster de Formació del Professorat d’Educació Secundaria Obligatòria de la UAB, el dia 24 d’abril de 2019. Les professores del màster, Conxita Màrquez i Mariona Espinet, santcugatenques, van demanar si podria algú del moviment fer una presentació del mateix al seu alumnat, ja que aquest serà el professorat de secundària d’aquí ben poc. La crida va ser molt ben acollida pel jovent de Fridays for Future Sant Cugat, qui busca maneres de fer arribar els seus missatges a més població, i en particular als seus centres. De seguida, els 13 joves de diverses edats provinents dels instituts Arnau Cadell, Joaquima Pla Farreras, i Angeleta Ferrer de Sant Cugat es van organitzar, van preparar una presentació col·lectiva durant la setmana santa i van aconseguir els permisos de famílies i centres per poder sortir de classe.

El grup d’alumnes del màster, futurs professors seus de ciències, estaven molt expectants per aquesta activitat ben especial, ja que no és gens habitual trobar-te l’alumnat que et ve a fer classe. Però la sessió ha estat realment memorable. Amb uns nervis de partida davant la seva primera conferència, els 13 membres adolescents de Fridays for Future han anat desplegant la situació del canvi climàtic amb les darreres dades disponibles, han parlat de les conseqüències de tot tipus (des dels refugiats previstos fins la pèrdua de biodiversitat), han presentat les causes polítiques, econòmiques i socials i han exposat les seves propostes per arribar a canviar el rumb d’aquest procés.

La presentació ha estat molt organitzada, molt clara, sincera i molt ben contextualitzada en la situació d’estar davant de futurs professors. La Júlia, el Joan Miquel, l’Erik, la Dúnia, la Mar, la Clara, l’Àngel, l’Elsa, la Marina, la Lara, l'Helena, la Gal·la i la Noa parlen amb molt convenciment.

La sensació d’aquests joves adolescents és la de qui sap que viurà les pitjors conseqüències de la inacció política davant una situació que no és culpa seva i que les generacions anteriors han evitant afrontar tot i conèixer perfectament què passava. S’ha anat deixant tot per qui en el futur ho hagués d’afrontar, amb il·lusions tecnooptimistes infundades de ciència ficció.

No són, com ho som la gent adulta, filles i fills de la guerra freda, i per tant no tenen problemes en localitzar la lògica capitalista com la responsable evident de la situació greu a la que ha arribat el problema. Tampoc tenen dubtes que el canvi social ha de ser profund, no serveixen “canvis de cotxes a elèctrics” ni altres solucions sense anar més enllà. Proposen que ens atrevim tots plegats amb solucions individuals, del dia a dia –com l’educació ambiental dels darrera anys ha fomentat majoritàriament–, però també amb solucions més comunitàries i sobretot que exigim canvis polítics, que la classe política es vegi pressionada fortament per prendre decisions realistes amb la situació del planeta.

El seu discurs és avançat i molt actual ja que recull punts de vista i dades accessibles i àmpliament difoses en mitjans de comunicació diversos. El seu discurs ha estat acollit de manera molt positiva per part de l’audiència, el futur professorat de ciències d’educació secundaria que no està acostumat a que ciutadans tan joves els puguin fer pensar i qüestionar. Un cop acabada la presentació els joves varen promoure una conversa molt potent perquè va facilitar la comunicació de sensacions de qui està a la secundària i no sent que estigui aprenent el que considera tan important: “Hem hagut de recórrer a internet perquè tot això no ho hem vist a classe”. És clar que l’estudi relacionat amb aquesta emergència planetària no pot ser només un contingut com qualsevol altre, sinó que ha de ser una experiència més intensa, i l’activisme del moviment ho demostra.

El grup d’alumnat-futur professorat dels seus professors puntuals, ha quedat profundament impressionat, en paraules de la Conxita Màrquez, en veure l’actitud, competències, coneixements i valors de les activistes del moviment Fridays for Future. Com va dir un futur docent: “Vosaltres representeu els alumnes que a tots ens agradaria tenir en un futur quan siguem docents”. El grup més jove ha sortit com en un núvol després d’una experiència inèdita fins ara a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, havent pogut explicar-se en una universitat, amb un èxit molt clar. Ha nascut un moviment ecologista entre nosaltres format per ciutadanes molt joves de Sant Cugat amb connexió internacional, autonomia, capacitat d’organització i moltes, moltes ganes de canviar el món.

Notícies relacionades