Roger Clot: “La reserva del 30% de les promocions per tenir habitatge protegit té tots els informes jurídics corresponentsˮ

Fotos: Jordi Pascual

El 16 d’octubre, en el marc d’un acte conjunt del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) sobre l’accés a l’habitatge, Roger Clot, assessor de la tinença d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, va visitar Sant Cugat per explicar la iniciativa d’obligar els promotors privats a reservar un 30% de les noves promocions en sòl urbà consolidat a fer habitatge de protecció oficial privat i, alhora, que el consistori tingui preferència per adquirir-lo a través del dret de tanteig i retracte.

Aquesta possibilitat s’ha registrat amb una modificació del Pla General Metropolità (PGM), que Sant Cugat ha copiat però eliminant-ne l’obligatorietat per a les promotores i activant el dret a tanteig i retracte també quan aquestes es neguin a fer la reserva així com quan es detectin processos d’expulsió de veïns d’un bloc perquè una inversora l’ha adquirit o pretén fer-ho per especular. Just al final de la jornada, Clot va atendre elCugatenc per explicar breument el cas barceloní i la seva referencialitat per a altres municipis.

Es pot exportar l’aposta de Barcelona a altres municipis?

– Sí, es pot exportar perquè és una mesura prevista a la llei d’Habitatge i a la llei d’Urbanisme. És extrapolable però cada municipi ho ha d’adaptar al seu territori, a la seva realitat econòmica i social. De fet, igual que Sant Cugat, hi ha altres municipis que ja s’ho plantegen o han començat els tràmits. Sabadell, Santa Coloma, Badalona, Cornellà o Montcada estudien la mesura.

Però Barcelona té reptes pel que fa a l’accés a l’habitatge que no han d’afrontar altres municipis, com els pisos turístics.

– És cert que Barcelona té un repte pel que fa a l’allotjament turístic, i per això hem desenvolupat el PEUAT (Pla Especial Urbanistic d’Allotjaments turístics) i el Pla de Xoc d’allotjaments turístics, entre altres mesures.

Però l’objectiu principal de la modificació del PGM és augmentar el nombre d’habitatges protegits i repartir-los per tot el territori, i això és tant vàlid a Barcelona com a altres ciutats. Aquest 30% repartit per tota la ciutat permet tenir barreja i cohesió social, i aquesta ha de ser la prioritat.

Heu apostat per una reserva del 30% perquè considereu que així es pot garantir la viabilitat econòmica per als promotors. No és una forma de dir que, per tenir habitatge protegit, hem de permetre que hi hagi gent que segueixi lucrant-se amb un dret bàsic?

– L’objectiu es coresponsabilitzar els promotors i el mercat immobiliari amb el dret a l’habitatge. Però no podem oblidar que es tracta d’edificis privats, i per això, el que es proposa és reduir els beneficis però alhora fent viables les operacions. Establim un 30% perquè ens permet garantir la viabilitat econòmica de les operacions, donant compliment a la llei del Dret a l’Habitatge.

Aquest 30% d’habitatge protegit no el gestiona l’administració, sinó que és privat.

– Sí, l’aplicació de la norma es fa sobre els edificis privats, per tant, el 30% d’habitatge protegit ho és. Però, hem establert el dret de tanteig i retracte sobre els habitatges protegits per permetre que quan es consideri oportú l’Ajuntament tingui un dret de compra preferent i pugui adquirir aquests habitatges amb l’objectiu d’incrementar el parc públic i dedicar-los a lloguer.

No hi ha forma d’obligar l’empresa a fer els habitatges de lloguer protegit?

– La legislació actual no ens permet obligar als promotors a fer l’habitatge protegit de lloguer. Ens agradaria que hi hagués un canvi legislatiu i és una de les coses que demanem a la Generalitat. Per això hem establert del dret de tanteig i retracte, per poder adquirir-los des de l’Ajuntament i dedicar-los a lloguer protegit.

A Sant Cugat la proposta que s’ha aprovat inicialment no preveu que el 30% sigui obligatori sinó que es demana a les promotores i, si no volen, llavors l’Ajuntament té l’opció d’exercir el dret de tanteig i retracte. Segons el govern, ho han fet així perquè temen que tal com heu fet l’aposta a Barcelona no hi ha les suficients garanties jurídiques.

– La proposta de Barcelona té totes les garanties jurídiques. S’han realitzat tots els informes jurídics i econòmics corresponents. Entre altres, un informe del secretari municipal i un de la Universitat de Barcelona que n’avalen la legalitat.

No temeu, llavors, que cap promotor us porti als tribunals i us exigeixi una indemnització, per exemple?

– No, no ho temem. Evidentment, com qualsevol planejament urbanístic, pot acabar als jutjats, passa molts cops, però no serà per aquesta mesura en concret.

Notícies relacionades