Es presenta oficialment l’Assemblea de la Bicicleta com a entitat

Fotografies de Patricia Cirera

Ahir es va presentar formalment l’Assemblea de la Bicicleta, en la qual participen entitats com el Club Muntanyenc, la Unió Ciclista i VAIC, entre d’altres.

Document de presentació de l'assemblea

En aquest diari ja vam publicar què es va dir a la segona assemblea que va tenir lloc el passat 8 de juliol.

Durant la roda de premsa que van oferir els membres de l’assemblea s’ha reiterat allò que es va comentar al juliol. Recorden que a Sant Cugat només un 1,8% dels desplaçaments són en bicicleta. Molt per sota de moltes ciutats catalanes i europees, on en algunes d’elles s’han marcat com a objectiu assolir un 15% de la mobilitat en bicicleta. Asseguren que cal una estratègia i des de l’entitat es vol aconseguir al 2020 un 5% de la mobilitat en bicicleta. “L’aposta de l’ajuntament ens sembla avui dia encara poc atrevida, ha fet certa promoció que està arrancant amb temes d’educació a les escoles, que ens sembla molt interessant, però realment estem en una proposta encara molt poc atrevida sobretot en el que és intervenir la ciutat construïda”, afirma Jordi Castelló, un dels promotors de l’assemblea. Volen que la bicicleta sigui un vehicle prioritari, “perquè és la principal eina que ens pot ajudar a transformar l’espai públic, fent que hi hagi menys impacte, més silenciosa, més tranquil·la, més saludable, i en definitiva, amb una major qualitat de vida”, explica Castelló. A curt termini, l’objectiu de l’entitat és aconseguir el compromís municipal per part tant de la ciutadania com de l’ajuntament. Per això reclamen la creació d’una taula de la bicicleta per crear un espai de d’interlocució estable en què es pugui recollir dades i hi hagi una visió integrada, i no actuacions puntuals. Un altre punt en el qual volen incidir és en el pressupost dedicat al projecte. En el pla de mobilitat urbana que es va aprovar fa un any i mig es preveia un 1,7% del pressupost dedicat a la bicicleta els primers sis anys. Consideren que és insuficient i creuen que és necessari destinar un 10% del pressupost que es destina a mobilitat i via pública per consolidar aquesta transformació.

Asseguren que d’aquest pla integral sobre la millora de la circulació de la bicicleta que es va acordar entre tots els partits incloure dins del pla de mobilitat, no s’ha mogut fitxa, segons apunta Ernest Vidal, un dels promotors.

En l’estratègia que ha realitzat l’entitat, els primers quatre punts prioritaris són: fer una promoció en positiu i no fer que la gent agafi por amb missatges d’advertència, incloure educació a les escoles, crear i millorar una xarxa ciclable i les connexions amb altres municipis; i aconseguir que Sant Cugat sigui una ciutat 100% ciclable. En aquest últim punt, la finalitat és aconseguir una convivència entre les bicicletes i els cotxes regulada.  

Comunicat de l'assemblea

“Entre els usuaris del Club Muntanyec que anem en bici, anàvem descobrint una mica de nyaps, errors de concepte, interseccions que desapareixen...aleshores vam muntar un grup d’ecologia i a partir d’aquí vam continuar fent una segona xerrada i vam crear l’assemblea”, explica Ernest Vidal. “L’objectiu del procés ha estat, precisament, arrel d’aquests tallers, un tractament conjunt - de la gent que treballava de forma individual i promovent coses - i hem fet una diagnosi actual i la proposta que volem presentar”, afegeix Jordi Castelló.

Segons Castelló, l’entitat està en procés de creixement i hi ha unes 50 persones involucrades. Actualment a Sant Cugat hi ha uns 20-25 kilòmetres de carril bici, segueix. La setmana vinent és la setmana de la mobilitat sostenible a Catalunya, i des de l’entitat es vol aprofitar per reivindicar el pla estratègic de la bicicleta aprofitant la pedalada de diumenge.

Notícies relacionades