El diari Jornada busca suports a Sant Cugat

Fotos: Sergi Puy i Aina Serra

Si es compleix el camí establert, a finals de novembre naixerà un nou mitjà de comunicació en paper, en català i amb els Països Catalans com a àmbit territorial. La Jornada pretén ser un diari que, des d’una perspectiva d’esquerres, aporti una veu més a un panorama comunicatiu copat per grans capçaleres que són propietat o estan controlades per grans empreses. És per això que la nova aposta comunicativa vol unir la base popular, persones més o menys activistes que s’impliquin en aquesta nova veu fent-se sòcies de la cooperativa i subscrivint-se. Per això els periodistes impulsors recorren ciutats d’arreu del país per donar a conèixer el projecte. La seva directora, Laia Altarriba, ha visitat Cal Temerari en una presentació celebrada dijous a la tarda.

Segons explica, tot just ara comença una campanya de captació de socis per a la cooperativa per a què en un termini de 30 dies arribin als 200.000 euros que els han de permetre fer la primera embranzida. Ja en porten poc més de 42.000. Tindran una plantilla de 30 persones i diverses col·laboracions amb publicació diària exceptuant els dilluns. Encara estudien la tirada però segurament serà de prop de 15.000 exemplars, necessitant entre 8.000 i 10.000 subscriptors per ser rendibles. Són conscients que el paper porta prestigi però també molts costos d’impressió i distribució i per això miren d’ajustar al màxim

Han decidit centrar esforços en l’edició en paper per la referencialitat que encara manté el periodisme imprès, amb la capacitat de marcar agenda. Per això volen arribar amb força a biblioteques i bars, espais centrals de la lectura de diaris, on poder competir amb les grans capçaleres. Mentre a Catalunya esdevindran l’únic diari en paper que pretén donar protagonisme a les persones des d’una perspectiva transformadora d’esquerres, al País Valencià i les illes Balears seran l’únic mitjà imprès diari en llengua catalana. De fet, el grup impulsor està format principalment de catalans i valencians.

En la presentació santcugatenca Altarriba ha estat acompanyada de la periodista de la Xarxa i florestana Mont Carvajal, de la periodista freelance santcugatenca Arantza Díez i del periodista d’elCugatenc Jordi Pascual. Tots tres han agraït la invitació a la taula rodona i han defensat la importància de l’aparició d’un nou projecte comunicatiu que pretén blindar-se dels poders econòmics amb socis treballadors i col·laboradors així com amb un múscul important de subscriptors.

Carvajal explica que molts mitjans públics i privats tendeixen cap al tractament informatiu com a entreteniment, el que debilita el periodisme ja que en molts casos oculta la tasca periodística. A més, diu, molts mitjans actuen com corretges de transmissió de les informacions facilitades pel poder polític i econòmic sense incorporar criteris de crítica i fiscalització. Per això posa en valor l’aposta de Jornada.

Pascual enraona que plantejar un periodisme crític acostuma a tenir acompanyada la pressió dels poders que dificulten la tasca i pressionen el periodista. Per això, diu, és important garantir la independència econòmica, amb criteris que evitin que a través de la publicitat es “blanquegi” les empreses, i tenir suports amb una bossa de socis i subscriptors. També posa en valor l’honradesa de sortir marcant la línia editorial de manera clara i trencant la idea dels periodistes que es poden abstreure d’ells mateixos i del seu entorn per ser objectius.

Finalment, Díez defensa la necessitat de tenir mitjans com el que planteja l’equip impulsor de Jornada. Reivindica la tasca de contrastar la informació més enllà de la comparació d’una versió amb la versió oficial sinó també incloent la comprovació del periodista des de la seva vivència a la tasca de carrer i contacte amb fonts, és a dir, la contrastació com un concepte ampli i complex que eviti donar la raó a les versions oficials pel simple fet de ser-ho.

Notícies relacionades