Mònica Lablanca: “Cugat.cat és 100% informació de la ciutat, el TOT té una vessant comercial molt potent”

Mònica Lablanca. Fotos: Miquel Margalef

Mònica Lablanca va ser escollida oficialment nova directora de Cugat.cat el passat 2 de març. La baixa maternal li ha impedit poder-se incorporar al càrrec fins fa poques setmanes. Lablanca ja va assolir aquest càrrec de direcció durant el 2009-2011, quan el mitjà es va consolidar en la transformació d’una ràdio a un mitjà transmèdia. Després de deixar Cugat.cat, Mònica Lablanca ha ocupat la Direcció de Comunicació, Informació i Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Sant Cugat. Ara, després de guanyar el concurs públic i passar per davant de 18 candidats, Lablanca planteja el nou mandat per continuar creixent pel que fa a la multiplicitat de canals, sense abandonar la qualitat de la informació.

– Quin és el màxim objectiu que et marques per la nova etapa en la direcció de Cugat.cat?

– Després de la transformació del mitjà a multimèdia i haver consolidat aquesta etapa, ara toca fer un pas endavant i donar noves eines i plataformes a la ciutadania perquè es puguin informar. Fer arribar a la ciutadania a través dels màxims canals possibles tota la informació plural, de qualitat i amb valors democràtics, anar un pas més enllà de com estem ara.

– En aquesta línia un dels objectius que ja s’ha aconseguit és l’acord entre La Xarxa i Movistar+? Quin paper hi jugarà, a nivell de continguts, Cugat.cat?

– Nosaltres tenim la matèria primera, i volem que aquesta informació la pugui conèixer i consumir tothom qui vulgui i de la manera més fàcil i accessible possible. Movistar+ és una altra finestra per la qual oferim el mateix contingut. El que ens dóna La Xarxa és la possibilitat de fer un canal de televisió convencional local i de proximitat que nosaltres no tenim. D’aquesta manera, a part de consumir la nostra informació a través del portal, la televisió online o la ràdio, també es podran veure temes de Sant Cugat a Movistar+.

– La multiplicitat de canals com afecta a la redacció? La qualitat del producte final es veu afectada?

– Voler tenir la multiplicitat de canals pot afectar a la qualitat de la informació i el rigor, totalment d’acord. És per això que sempre, quan vaig estar dos any a la direcció i ara que hi torno a ser, la multiplicitat sempre anirà lligada a un mínim de qualitat. Quan veiem que no la podem oferir, parem de créixer. Cugat.cat s’ha de conèixer com un mitjà que fa una feina professional, de rigor i de qualitat.

– Això vol dir que quan s’han hagut d’assolir nous objectius s’ha crescut en plantilla per poder mantenir la rugositat o s’ha posat més feina a la mateixa plantilla?

– A Cugat.cat tenim dues sorts: l’equip que forma el mitjà està obert als canvis relacionats amb les noves tecnologies i des de la direcció hem donat cursos perquè la plantilla pugui continuar ampliant coneixements. Això ens ha permès que no sempre haguem hagut d’ampliar la plantilla cada vegada que obríem una nova finestra de comunicació. El secret és que aquí ve gent que vol aprendre molt i té ganes de créixer.

– El mandat de l’anterior director, Miquel Herrada, es va centrar en donar la veu a tots els col·lectius. Prioritzar la màxima quantitat de continguts per davant de la producció de productes propis no afecta indirectament a la qualitat del producte final?

– No crec que sigui ben bé així. A nosaltres ens regeix el criteri periodístic i això vol dir que no tot el que passa a la ciutat té perquè tenir el mateix tractament. Però a la vegada cal dir que som un servei públic i això vol dir que hem d’arribar a tot arreu on, potser, altres mitjans no hi poden arribar. Hem de donar veu a tots els col·lectius, i si no hi arribem, estem oberts a crítiques. La combinació dels dos criteris defineix el que fem i com ho fem.

– Voler cobrir-ho tot provoca que a vegades hi ha temes de la ciutat que no estan tractats en profunditat. D’això se n’han d’encarregar altres mitjans?

– Que ha Sant Cugat hi hagin altres mitjans de comunicació és molt positiu i no s’ha de veure com quelcom negatiu. Que a la ciutat hi puguin haver diversos formats periodístics que es complementin amb els nostres és molt positiu i ha de ser així. No sobre cap mitjà, al contrari. Això serveix perquè audiència i mitjans ens enriquim de la informació i siguem més exigents en la nostra feina.

– És cert que hi ha molts mitjans de comunicació a la ciutat, però també és cert que vosaltres i el TOT sou els mitjans més llegits i que més ressò tenen. Davant d’un servei privat com és el TOT que sembla que actuï com a servei públic, des del punt de vist que cobreix molts esdeveniments, quin és el rol que juga Cugat.cat?

– El mitjà públic té l'obligació de garantir la pluralitat i això és clau per garantir els valors democràtics i l'ètica periodística. Aquesta obligació és la que no tenen els mitjans privats.

– Creieu que a vegades us falta múscul econòmic per poder arribar a les audiències del TOT?

– El TOT Sant Cugat és un mitjà privat amb uns objectius econòmics i òbviament ha de viure d’una part comercial molt clara. Nosaltres tenim una altra funció completament diferent. Cugat.cat és 100% informació de la ciutat, el TOT té una part comerciant i immobiliària molt potent i té una marca a la ciutat de molts anys, i això ens treu avantatge.

– Segons l’Observatori Sociològic de Sant Cugat només un 2,7% s’informa a través de Cugat.cat i un 68% ho fa a través del TOT Sant Cugat.

– Quan parlem de les dades hem d’anar alerta. Jo sé que tothom que entra a Cugat.cat és per informar-se, amb el TOT no ho tinc clar. A més, l’Observatori Sociològic és una prova telefònica i crec que fallen algunes premisses. Sense menysprear-ho, crec que tenim eines de mesura que ens permeten veure millor la realitat. I aquesta realitat ens diu que tenim menys visites que el TOT però que la nostra gent està de mitjana 1:30min llegint les nostres notícies. Tornem al que dèiem abans, nosaltres som un servei públic i ho hem de fer tot. En canvi el TOT Sant Cugat pot escollir els temes que millor li funcionin.

– Cugat.cat és un mitjà públic i no paga les pràctiques als estudiants en pràctiques, per què?

– És cert. Haurem d’intentar revisar el tema perquè això no pugui passar. En el mandat que jo hi era sempre intentàvem pagar alguna cosa.  

– Després de l’etapa de l’anterior director, Miquel Herrada, Cugat.cat s’ha adaptat a la Llei Audiovisual Catalana. L’adaptació crea un Consell d’Administració que serà escollit per les 2/3 part del Ple Municipal i que s’encarregarà d’escollir la direcció del mitjà. Això garanteix més pluralitat o és un simple formalisme d’equilibris parlamentaris?

– No ho crec que sigui així perquè també tenim un Consell Assessor i Consultiu format per tots els representants polítics, per gent del món de la comunicació i per membres de la ciutadania. És la voluntat política que ho acaba decidint, però aquesta voluntat vol que el camí vagi cap a garantir el màxim la pluralitat.

– Però aquest òrgan no deixa de ser consultiu.

– Sí, però aquest òrgan és el que proposa els membres del Consell d’Administració que a la vegada aquesta decisió serà aprovada pel Ple. El Consell d’Administració serà qui acabi escollint el director de Cugat.cat i es reunirà cada vegada que detecti una incidència o un mal funcionament del mitjà. La riquesa de tots aquest òrgans és que s’aconsegueix que les decisions estiguin el menys polititzades possibles, perquè entre tots els òrgans ens fiscalitzem per millorar.

– Quan vas estar a la direcció durant el 2009-2011 encara no hi havia aquesta estructura, vas rebre algun tipus de pressió política?

– La feina del periodista sempre rep pressions, però per part de tothom. En els mesos que porto actualment no m’han pressionat. Si em fas parlar del mandat anterior sempre els hi deia a la redacció que tot allò que fessin ho poguessin defensar sota el paraigües dels criteris periodístics i tenint molt clar que treballem per a la ciutadania i per a ningú més.

– Puc entendre pel que em dius que heu rebut pressions?

– No, el que vull dir és que sempre es reben algun tipus de pressió per part de tothom, com per exemple un partit polític una vegada ens va dir: “Vull que em poseu aquest titular”. I evidentment no vam cedir perquè les coses no van així. Tots els partits polítics mostren el seu desacord per alguns titulars, però mentre siguin tots vol dir que anem bé.

– El fet d’haver estat en aquesta casa com a directora i en etapes anteriors ser cap de comunicació de l’Ajuntament, creus que ha ajudat a que ara tornis a assolir el càrrec?

– No crec ni que hagi ajudat ni que no. M’alegro moltíssim que per escollir-me s’hagi fet un procés transparent i que es presentés moltíssima gent, perquè és la manera que no es qüestioni el càrrec públic. Un periodista pot tenir la faceta d’estar en un gabinet de comunicació, en mitjans de comunicació, fent reportatges en profunditat etc. No crec que una cosa millori o empitjori, sinó que són experiències que es van sumant. 

Notícies relacionades