El Sindicat de Llogaters i els serveis socials aturen el desnonament d’un veí del carrer Sant Bonaventura

Foto: Jordi Pascual

Pau, veí santcugatenc des de fa gairebé dues dècades, ha guanyat un mes de marge per trobar una resposta habitacional després que el jutjat, havent estudiat un informe remès pels serveis socials municipals, hagi decidit aturar el desnonament que tenia notificat per al dimecres 10 a les 10 del matí. L’afectat, explica, es va quedar sense feina i això li ha impossibilitat fer front al lloguer durant diversos mesos. Assegura que va demanar mig mes de marge a la propietat per tal de trobar una altra sortida però no va aconseguir aturar el procediment.

Just el dia anterior a la data prevista de desnonament, Pau va contactar amb el Sindicat de Llogaters i els serveis socials, que van engegar sengles accions per intentar evitar l’execució de l’ordre judicial. El col·lectiu ha convocat una concentració a les portes del seu habitatge, al carrer Sant Bonaventura, per tal d’evitar que la comitiva judicial pogués parlar amb l’afectat i, en conseqüència, es veiessin obligats a donar una nova data per al desnonament.

A aquesta convocatòria han respost desenes de veïnes i veïns, que han restat al portal de l’habitatge fins que han tingut la informació de l’aturada del procediment. Finalment no ha estat necessari evitar que la comitiva judicial parlés amb Pau ja que el jutjat ha informat que, veient l’informe dels serveis socials, donava un mes de marge.

En aquest mes, explica Mariona Sòria, representant del Sindicat, centraran esforços per buscar una nova sortida. Segons diu, un cop els serveis socials s’han assabentat i fet una primera intervenció en el cas, l’Ajuntament també s’implicarà en la recerca d’un habitatge alternatiu. La concentració al carrer Sant Bonaventura ha acabat entre aplaudiments un cop s’ha donat a conèixer la notícia. En cas que no es trobés una solució durant el termini marcat, el Sindicat tornarà a convocar una concentració per fer front al segon intent de desnonament.

L’afectat ha explicat davant les persones concentrades que mai pensava que es veuria amb aquesta situació que tem que ha fet tard. La gent, però, li ha reconegut la valentia i l’ha encoratjat per fer front a la notificació de manera col·lectiva. “Potser si hagués tingut més xarxa social, no hagués arribat a aquest extrem”, ha dit en clara referència a la necessitat de fer front comú a una problemàtica col·lectiva.

Segons el primer i únic informe del Baròmetre Inclusiu de l’Ajuntament de Sant Cugat (dades del 2017), “un de cada set ciutadans del municipi [prop de 10.200 persones majors de 16 anys] no disposa d’una mínima xarxa de solidaritat local, una dada gens menyspreable que s’hauria de tenir en compte”. En aquest mateix informe s’indica que un 42,7% de la ciutadania [30.500 persones majors de 16 anys] té algunes o moltes dificultats per fer front a les despeses de l’habitatge, un 11,4% [8.200 persones] es troba en una situació de forta necessitat econòmica i un 8,7% de les persones qualificades com a pobres reben ajut de l’Ajuntament.

Sòria diu que durant les properes setmanes no només s’ha de trobar una resposta habitacional sinó també estudiar com Pau pot fer front als deutes pels mesos impagats. Tot i les particularitats del cas, defensa que la problemàtica de l’accés i manteniment de l’habitatge és generalitzada i, per això, fa una crida perquè les persones afectades no tinguin vergonya i facin saber els seus casos als serveis socials i al Sindicat. El col·lectiu celebra una assemblea mensual per a la detecció de casos –cada darrer dijous de mes a les 19h. a Cal Temerari– i, a més, ha elaborat un manual sobre drets dels llogaters davant els abusos de la propietat.

Notícies relacionades