El nou Síndic iguala en sis mesos les atencions dels anys precedents

Foto i gràfics: Jordi Pascual

Encara no fa ni un any del nomenament de Ramon Palacio com a Síndic de Greuges local i en termes quantitatius el canvi s’ha fet palès. Durant el primer semestre del 2018 ha fet un total de 154 actuacions, 54 d’elles a mode d’assessorament i les 100 restants com a tractament de queixes, que se sumen als 11 assessoraments i 20 queixes que va fer en el seu primer trimestre al càrrec encara al 2017.

Es demostra així una evident tendència a l’alça respecte l’època de Jaume Clavell ja que durant els anys precedents es van atendre pràcticament el mateix nombre de peticions que durant el primer semestre de l’any en curs: 162 al 2014, 189 al 2015, 155 al 2016 i 173 al 2017. Pel que fa al percentatge de queixes respecte als assessoraments, la xifra queda més o menys estable situant-se en un 76% l’any amb més percentatge de queixes i en un 54% el que menys.

Segons l’informe amb què la institució ret compte a la ciutadania, del conjunt de les queixes rebudes enguany se n’han acceptat 61 (61%) aconseguint la resolució favorable d’11 d’elles –encara n’hi ha 31 en tràmit–. La majoria de les restants s’han traslladat a altres instàncies mentre en cinc s’ha considerat que l’administració ha actuat correctament. Entre els trasllats destaquen tres que s’han portat al Customer Counsel de Sorea després de la signatura d’un conveni amb l’empresa d’abastament d’aigua al maig passat.

Pel que fa al tipus de queixes, la majoria fan referència a serveis territorials (28), destacant entre elles la mobilitat (10). Per darrere es troben els serveis a persones (23), amb serveis socials com a principal (8), i l’administració general (10). Tots els assessoraments han estat traslladats a altres institucions, sent l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) (23) i el Servei d’Orientació Jurídica (SOJ) (11) les que més derivacions han rebut.

Entre els reptes de Palacio com a Síndic consta la modernització de la plataforma digital per tal de facilitar la presentació de consultes de manera telemàtica. Encara amb la plataforma digital per actualitzar, el 89% de les peticions ateses han estat de manera presencial, mentre un 9% ho han estat per telèfon i un 2% per correu electrònic.

Així mateix, la seva aposta de territorialitzar l’atenció té efectes desiguals en funció dels districtes. Mentre el nucli de la ciutat continua acumulant la majoria d’atencions realitzades (77%) i hi ha un 5% de residents d’altres municipis, La Floresta encapçala els barris de fora del nucli amb un 9% de les atencions, seguida de Les Planes (4%), Valldoreix (3%) i Mira-sol (2%). Respecte al període 2014-2017 això significa un augment de les atencions al centre, a La Floresta i a Les Planes, ja que en aquest període se’n van registrar gairebé un 42%, un 6,3% i un 2,8% respectivament.

Palacio va esdevenir Síndic el 9 d’octubre del 2017 entre crítiques d’alguns partits de l’oposició, especialment Ciutadans i PP, pel seu perfil ideològic. Tot i el seu anunci reiterat de treballar per al conjunt de la ciutadania i de manera independent de l’Ajuntament, el debat va tornar a sorgir arran d’un comunicat en què va criticar la vulneració de drets que, al seu parer, havia patit la ciutadania santcugatenca durant la celebració del referèndum de l’1 d’octubre.

Notícies relacionades