El dia que la zonificació escolar va trontollar

Mapa amb les dues zones vigents. Imatge: Ajuntament

El que era un secret a veus entre alguns membres de la comunitat educativa ha esclatat dimecres amb un comunicat de la CUP-PC seguit d’un altre d’ICV-EUiA i de la resposta, més tard, del govern municipal. Per un moment, moltes famílies han temut que de cara al curs vinent, tot i haver començat ja les jornades de portes obertes de molts centres educatius, la zonificació educativa canviaria de dues a una única àrea, amb totes les implicacions que suposa en quant a competitivitat entre escoles, desplaçaments... Un comunicat emès per l’Ajuntament a mitja tarda ha posat fre a les sospites: no hi ha cap canvi de zonificació i, de fet, es proposarà a la comissió permanent del Consell Escolar Municipal (CEM) mantenir l’actual per fer una anàlisi de la preinscripció i la zonificació de manera conjunta. La presidenta de la Coordinadora d’Associacions de Familiars d’Alumnes (AFAs), Eva Tataret, diu que això significa, tal com el govern els ha reconegut en una reunió, que el curs vinent mantindrà les dues zones.

El comunicat cupaire, però, anava en una línia totalment diferent: el canvi era imminent i mancat de consensos. “Després de 10 anys amb les dues zones, el debat s’hagués hagut de vehicular amb temps i forma”, deien. Demanen que aquest afer es tracti en el marc del CEM, tenint en compte elements com la cohesió, la morfologia de la ciutat i la mobilitat. “Denunciem una certa opacitat en la gestió del procés. S’han reunit els actors del món docent per separat i no se’ls ha consultat sinó que en tot moment s’ha donat per sentat”, argumenten, “aquesta improvisació genera desconcert, molèsties a les famílies, als centres i els docents”. Asseguren que el govern ha dit coses contradictòries als actors implicats, lamenten que l’assumpte s’hagi tractat només a la comissió permanent i demanen més transparència, a més de retirar la modificació.

Poc després ICV-EUiA també ha dit la seva amb una altra nota de premsa també ha lamentat la manca de consens. Centren la seva reivindicació en tres eixos: que no és el moment de debatre la zonificació quan les escoles estan fent jornades de portes obertes, que el model ha de ser decidit pel municipi i no per la Generalitat i que la zona única pot provocar desvinculació dels nens del seu entorn i generar problemes de mobilitat. Demanen, per això, un “un debat serè, informat i amb tots els actors” per arribar a un consens, que s’ha de fer en el marc del CEM i no només de la seva comissió permanent. “Possiblement no hi ha un model excel·lent i bo per a tothom, depèn del municipi”, enraona.

Convertir el municipi en una única zona escolar sempre ha portat debat i la Coordinadora d’AFAs ha acostumat a abanderar-ne l’oposició proposant un model concèntric dinàmic, és a dir, en què la distància del domicili de l’infant respecte als centres tingui pes però sense crear moltes zones. Justament aquesta proposta i la de la zona única són les que va presentar el govern al Departament d’Ensenyament per fer un possible canvi, segons explica Tataret, però la Generalitat va denegar la primera opció tenint en compte la normativa i les característiques del municipi. En no ser una decisió oficial, explica la presidenta de la Coordinadora, no es va fer un anunci a la ciutat però sí, assegura, a les AFAs i AMPAs així com les direccions dels centres educatius. És per això que considera que s’ha actuat de manera col·legiada i transparent.

La Coordinadora, que fa poc ha canviat de junta, fa anys que reivindica que la zonificació no es pot maquillar com un aspecte tècnic ja que amaga una qüestió clarament política com és donar la possibilitat als pares de demanar plaça a tots els centres de la ciutat i, per tant, posar a competir les escoles entre sí, podent crear centres de primera i de segona en funció del projecte educatiu. Però l’escolarització també té altres reptes com evitar la creació d’escoles gueto, la gestió de la mobilitat i, fins i tot, arrelar els alumnes al seu entorn més immediat. Per evitar convertir l’ensenyament públic en un sistema lligat a les lleis del mercat, calen dades i anàlisi que molts cops l’entitat ha demanat i ha criticat que no els han estat facilitades de manera oficial.

Per això Tataret valora molt positivament l’anunci de l’aturada ja que ha de permetre el treball conjunt. Diu que, amb la zonificació concèntrica dinàmica descartada pel Departament, ara la Coordinadora no té un model ideal. Han d’estudiar casos existents, explica, per veure quina és la millor opció per a la ciutat i, sobretot, negociar-ho amb les direccions de les escoles i instituts públics, amb els representants dels centres concertats i amb tots els actors educatius santcugatencs. “A tothom ens interessa arribar a un consens per tenir un bon model”, enraona, “cal parlar-ne en la comissió permanent del CEM, que és on s’ha treballat sempre aquest tema”.

El debat ha quedat clos, almenys de moment, amb l’anunci d’aturada del govern. Al comunicat de l’Ajuntament s’explica que l’equip d’Educació del consistori s’ha trobat amb les presidències de les AFAs i AMPAs, que les propostes enviades al Departament estan basades en un estudi sobre les deficiències i vulnerabilitats de l’actual model de zones, que el Departament no ha pres cap decisió sobre el model a seguir –per això cupaires i ecosocialistes reivindiquen que la decisió és del municipi i no de la Generalitat–, que el calendari de preinscripció s’ha endarrerit permetent reduir el temps d’espera entre la sol·licitud i l’assignació del centre i permetent, al seu parer, fer una anàlisi millor del funcionament de la zonificació. La regidora d’Educació, Esther Salar, no ha respost, de moment, a la petició d’elCugatenc per ampliar la perspectiva del govern.

Un cop fet públic el posicionament del govern, ERC-MES ha publicat el seu propi comunicat celebrant la marxa enrere del canvi de zonificació i la intenció de parlar-ne en el marc del CEM. “El procés s'estava fent amb presses i amb poca transparència”, enraona la seva portaveu, Mireia Ingla, “estem ja en època de portes obertes i els pares i mares no sabien encara quina escola podien escollir, fet que ha generat angoixa i preocupació entre moltes famílies”. Els republicans també rebutgen la zona única tant per la manca de cohesió com pels problemes afegits de mobilitat. Aposten per una zonificació dinàmica sustentada amb un estudi tècnic sobre el seu impacte però prioritzen, per sobre de tot, el consens de la comunitat educativa.

*Actualització: En la primera versió d'aquest article no apareixia recollida la versió d'ERC-MES ja que ha publicat el seu comunicat un dia més tard que la resta de grups polítics citats.

Notícies relacionades