Desapareix el Diari: Símptomes de canvi en la comunicació santcugatenca

El Diari de Sant Cugat deixarà de publicar-se aquest mes. Fotomuntatge: Jordi Pascual

Miquel Margalef i Jordi Pascual

El Diari de Sant Cugat deixarà de publicar-se a finals de mes. L'operació s'explica en el propi mitjà com una estratègia empresarial que reforçarà el TOT Sant Cugat, l'altre mitjà local del grup Totmedia. Es planteja una nova publicació “de qualitat, amb menys periodicitat i destinada a la ciutadania més inquieta i compromesa”. L'editor de la publicació, Ramon Grau, apunta en un article d'opinió en què raona sobre el tancament del Diari que el “tsunami digital i per la gratuïtat” ha superat la premsa de pagament. Significa la defunció d'una publicació amb 24 anys d'història.

La desaparició del Diari i la redifinició del TOT representen un daltabaix important en el marc comunicatiu santcugatenc. Es tradueix en la desaparició d'uns 2.000 exemplars setmanals de mitjana i una difusió de 1.700, segons dades de l’ODJ (2014), que podran augmentar la tirada de 22.500 revistes gratuïtes que s'imprimeixen també cada set dies.

Malgrat l'operació empresarial, l'estructura de la comunicació a la ciutat queda intacta. Continua havent el Totmedia SL com a gran grup privat i l'Entitat Pública Empresarial Local Cugat.cat com a segon gran mitjà, aquest de titularitat pública. Per sota, hi ha la televisió i la Sant Cugat Magazine de Televisió Sant Cugat SL, elCugatenc de l'associació L'Avenir i el Sant Cugat Informa del Grup Informa. A més, hi ha les publicacions comarcals que arriben a la ciutat i les apostes no empresarials ni professionalitzades.

Principals mitjans de la ciutat amb l'empresa que els gestiona i els seus propietaris. Gràfic: Jordi Pascual

L'estructura de la comunicació local

La ciutat actualment compta amb més de 15 plataformes que emeten constantment informació de proximitat rellevant i substancial per als santcugatencs. Hi ha que són d'entitats i hi ha professionalitzades. Moltes d’elles estan capitanejades pel mateix grup empresarial. Destaquen dos grans grups: Totmedia i Cugat.cat.

El primer, de titularitat privada, agrupa, fins a dia d’avui, el TOT Sant Cugat i el Diari. A més, fora de l’àmbit local, amb la direcció de Ramon Grau, també té el nou diari digital El Món, el Via Empresa i els serveis d'Opiverd i PrintZone. De fet, Totmedia ara es dóna a conèixer com el grup El Món.

L’altre gran grup que competeix amb el Totmedia és Cugat.cat. De caràcter públic, el grup mediàtic està basat en tres grans potencialitats: la ràdio, el diari digital i els treballs audiovisuals. Com a mitjà públic vol donar veu a totes les entitats, moviments, partits polítics o inquietuds que es generen a la ciutat. Les seves informacions estan molt vinculades a l’agenda que les diverses entitats i institucions marquen. “Que cap santcugatenc es quedi sense veu pública és l’objectiu, encara que això vulgui dir poder treballar menys els reportatges a fons”, explica Miquel Herrada, ex director de Cugat.cat. Està en marxa el procés de selecció del nou cap del mitjà públic local.

Molt lluny de tots dos es troba el mitjà digital elCugatenc gestionat a través d'una associació sense ànim de lucre i amb la voluntat d'esdevenir cooperativa. Va néixer amb la voluntat d'ocupar el nínxol de mercat que les dues grans organitzacions empresarials actualment no ocupen segons els impulsors del projecte.

A Sant Cugat també hi té presència el Grup Informa. És una xarxa de mitjans que impulsa la creació de múltiples publicacions locals que aportin gran rendibilitat econòmica i un cost gairebé zero. Només dos mesos després del naixement dels primers mitjans del Grup Informa a Sabadell i Terrassa, naixia el Sant Cugat Informa. A dia d'avui ja gaudeix de 9 mitjans locals. Si bé, l’agrupació ha estat assenyalada per tenir els treballadors en precari. Mèdia.cat explicava el passat 17 de juny, que el Grup Informa impulsava un periodisme low cost.

Fora dels mitjans escrits i la ràdio, hi ha la Televisió de Sant Cugat, també de titularitat privada, que des del mes de maig ha impulsat una publicació en paper anomenada Sant Cugat Magazine. La publicació en paper s'assembla al TOT Sant Cugat pel que fa a la presència d'anunciants i la tipologia d'articles però amb un format més gran i de publicació mensual.

La televisió té llicència de la TDT i compateix emissió amb la Televisió del Vallès. Té pocs continguts propis i, de fet, l'informatiu depèn de Cugat.cat. Com acostuma a passar en les televisions locals, gran part dels continguts s'escapen de l'àmbit territorial. L'exemple més evident és la programació nocturna de tarots.

Les audiències i tirades

Tot i la multiplicitat de mitjans, n’hi ha dos que destaquen per sobre de la resta, sobretot a Internet. A Sant Cugat hi ha 4 mitjans digitals. Segons les darreres dades publicades per l’Oficina de la Justificació de la Difusió (OJD), les d'octubre, el TOT Sant Cugat és el diari digital més llegit amb una audiència de 67.033 usuaris únics i més de 225.000 pàgines visitades al llarg del mes. Si bé, les xifres també comptabilitzen els accessos a les seccions de classificats i anunciants.

Cugat.cat aconsegueix arribar fins als 43.229 usuaris únics amb un total de 173.658 pàgines visitades. Tant el TOT com Cugat.cat són els dos mitjans digitals que protagonitzen el duopoli informatiu a la xarxa.

Lluny de les dades marcades pels dos grans grup, es troben elCugatenc i el Sant Cugat Informa. El primer obté uns resultats de 3.739 visites úniques i un total de 12.000 pàgines visitades (dades del Google Analytics no auditades per l'OJD). El Sant Cugat Informa rep un total de 3.000 visites úniques i poc més de 4.500 pàgines visitades.

Audiències dels quatre mitjans digitals de Sant Cugat segons dades de l'OJD. elCugatenc no està auditat i són dades de Google Analytics. Gràfic: Jordi Pascual

Pel que fa a plataformes informatives a la xarxa, cal tenir en compte la pròpia pàgina web de l’Ajuntament de Sant Cugat així com la informació que publica el Gabinet de premsa del consistori. Aquesta plataforma és molt utilitzada tant pels mitjans de comunicació i és d'accés lliure per a tota la ciutadania.

També cal destacar el paper d’algunes web en temàtiques específiques, que tenen menys ressò que els grans mitjans però que també serveixen com a via per a la informació dels santcugatencs. Un exemple d’això és la plana web de Jan Petit, especialitzada en activitats infantils, o les diferents planes dels clubs esportius i entitats de la ciutat.

En la categoria de premsa rotativa destaquen novament 4 publicacions. El Diari de Sant Cugat, que desapareixerà aquest més, va obtenir una tirada al llarg de 2014 de 2.000 exemplars de mitjana i una difusió que amb prou feines arribava als 1.700, segons dades de l’ODJ. La revista setmanal del TOT Sant Cugat distribuïda per tota la ciutat de manera totalment gratuïta va aconseguir difondre al llarg del 2014, de mitjana, 22.500 exemplars.

Amb unes xifres semblants però amb una distribució a tota la comarca, el Diari del Vallès, que es reparteix gratuïtament cada 15 dies, va aconseguir al 2013 fer circular 19.000 exemplars de mitjana, segons dades de l’OJD. Per últim, també cal destacar Sant Cugat Magazine, de la qual encara no es tenen dades perquè és de recent aparició però amb poc temps ha aconseguit guanyar presència entre els ciutadans.

Amb molta menys influència i sense seguir l'actualitat diària, es troben també altres publicacions com Vallesos o Gausac, editada pel Grup d'Estudis Locals (GEL). Vallesos és una publicació semestal comarcal, premi a la millor revista catalana. La publicació del GEL té 20 anys d'història amb un exemplar anual de 200 pàgines amb temes en profunditat i d'història local (fins el 2005 se'n publicaven 2 exemplars de 100 pàgines a l'any).

A diferència de la resta de mitjans analitzats, la ràdio es queda només amb la presència de l’organisme públic. Cugat.cat és l’únic mitjà de comunicació que aposta per la ràdio a nivell local, tot i que Televisió de Sant Cugat té dues llicències de ràdio per TDT. Tot i que Cugat.cat és l’única ràdio professional de Sant Cugat, hi ha una altra lliure de barri: Ràdio Floresta. Tal i com indica el seu nom, està situada al barri de La Floresta i intenta potenciar la cohesió veïnal així com la informació de proximitat i el debat entres els conciutadans.

En el cas de la televisió succeeix el mateix que en la ràdio, però en mans privades. Televisió de Sant Cugat és l’únic que emet per la TDT i comparteix el dúplex amb la Televisió del Vallès, fent desconnexions puntuals. De la mateixa manera que totes les televisions locals, està adherida a La Xarxa. Tot i no emetre per TDT, Cugat.cat també té una branca audiovisual però que només emet a través de la plataforma d’Internet.

Notícies relacionades