Un Sant Jordi sense roses ni llibres als carrers

Foto: Tino Rubio

Clara Ontañón i Jordi Pascual | Les llibreries i les floristeries afronten una diada de Sant Jordi atípica. Amb la població confinada a casa no només no es veuran les escenes dels carrers plens sinó que també s’han d’enfrontar a una davallada de vendes i a una decisió determinant entre fer entregues a domicili, postposar-les a quan acabi el confinament o no fer cap venda fins que acabi l’emergència sanitària.

Mentre segueix sobre la taula la proposta de la Cambra del Llibre i del Gremi de Floristes per fer un Sant Jordi alternatiu pel 23 de juliol, aquest 23 d’abril hi ha moltes activitats que s’hi han adaptat. També ho fan les vendes de les petites llibreries locals, que són conscients que aturar l’activitat podria significar que els seus clients es passessin a grans plataformes de venda en línia, que no només mantenen l’activitat sinó que a més tenen marges molts més grans perquè en molts casos tenen les seus en països amb unes càrregues impositives més baixes.

A Sant Cugat, les petites llibreries s’han adaptat a les circumstàncies. El Celler de Llibres, Paideia, Alexandria i El Pati de Llibres mantenen la venda, algunes d’elles a domicili i altres amb comandes a recollir en establiments oberts propers; i totes elles, també amb l’Abacus, formant part de la campanya Llibreries Obertes impulsada per Òmnium Cultural, que permet fer compres en les llibreries adherides per recollir-les quan tornin a obrir.

Al carrer Valldoreix, Alexandria Llibres està rebent comandes per correu electrònic i WhatsApp/telèfon (615 572 273). La responsable del comerç, Àngels Tolosa, anima els clients a comprar els llibres que tenen en el seu fons, ja que demanar-los als proveïdors s’ha tornat un tràmit complicat: “Els serveis de repartiment estan col·lapsats i moltes editorials estan aturades”. El mètode de distribució d’Alexandria Llibres compta amb la solidaritat d’altres comerços veïns: “La botiga del costat és d’alimentació i ens serveix de punt de recollida de llibres però quan el client no pot sortir de casa li ho portem nosaltres”. És un funcionament que van prendre només començar el confinament.

Des de la llibreria infantil i juvenil Pati de llibres, Mont Soler ha explicat a elCugatenc que segueixen fent encàrrecs a través de la seva pàgina web o a través de WhatsApp (644 570 549). Els llibres es poden recollir a l’estanc del carrer Santa Maria. Soler demana que aquest Sant Jordi es reparteixin les comandes durant tota la setmana per no col·lapsar el punt de recollida: “Prou favor ens fa l’estanc per generar-li una cua enorme aquest dijous”.

El Celler de Llibres, per la seva banda, ofereix distribució a domicili amb comandes via WhatsApp (620 662 322), correu electrònic i xarxes socials. Paideia, en canvi, centralitza tota la seva activitat a través de la plataforma de Llibreries Obertes.

El tarannà de les llibreteres ha canviat força des que el tracte amb el client és telemàtic. “A nosaltres ens agrada veure a les persones i comunicar-nos-hi”, explica Tolosa, que lamenta que “alguns ens demanen recomanacions pel telèfon però la majoria compra per correu electrònic, és molt fred”. Tot i que des de l’estat d’alarma el nombre de vendes ha baixat considerablement en tot el sector, el Pati de Llibres segueix tenint molts encàrrecs: “Aquest confinament ha fet que molts pares dediquin més temps als seus fills i els hi regalin llibres”.

Les llibreries es mostren preocupades per les conseqüències econòmiques que pot suposar el confinament i l’anul·lació del Sant Jordi d’enguany, que suposa el 30% de les vendes del món editorial. Des del Pati de Llibres troben “contradictòria” la proposta de la Cambra del Llibre i el Gremi de Floristes de celebrar Sant Jordi el 23 de juliol: “No sabem quan es podran tornar a fer actes multitudinaris, així que no sé si ens han donat aquesta data perquè calléssim o per què”. Des d’Alexandria, Tolosa tampoc veu l’ajornament amb bons ulls: “Al juliol la gent estarà de vacances i farà molta calor”. Valora que una data millor hagués estat l’11 de setembre.

Les llibreries agraeixen la campanya de Llibreries Obertes. “Funciona molt bé, la resposta del públic ha estat fantàstica i rebem moltíssimes comandes per aquesta via”, celebra Tolosa; una mirada que comparteix Soler, que reivindica la unió dels llibreters: “Com més ens unim més força tenim”. Una iniciativa similar és la que ha impulsat el Gremi de Llibreters, amb un mapa interactiu amb totes les llibreries agremiades on poder fer comandes.

Tot i això, segons el Baròmetre de TV3 i Catalunya Ràdio, a partir d'un estudi elaborat per GAPS gairebé un 60% dels catalans que el dia 23 tenen la intenció de comprar un llibre ho faran a través d'Amazon, mentre que un 35% optarien per donar suport a les seves llibreries de proximitat. Un 70% dels enquestats durant aquestes tres primeres setmanes d'abril no tenen previst comprar cap llibre per Sant Jordi. Soler ha criticat que “Amazon reparteixi llibres i que els supermercats hagin començat a vendre’ls és una competència deslleial enorme, ens sembla una barbaritat”. Per això demana l’acció de les institucions perquè ho aturin: “Els llibres els hem de vendre els llibreters”.

Sense roses o amb roses a domicili?

Les floristeries, menys organitzades a nivell local, també temen per la competència de plataformes digitals alhora que miren amb atenció què diu el Gremi de Floristes de Catalunya. Aquest ha creat dues campanyes. D’una banda, Sant Jordi als balcons, amb què animen a decorar els balcons amb dibuixos de dracs, roses, contes i portades de llibres fets pels infants. Proposen que la ciutadania pugi les fotografies a Instagram amb l’etiqueta #SantJordiAlsBalcons perquè les 10 publicacions amb més m’agrada rebin un lot de llibres del Gremi de Llibreters.

D’altra, #RosaDeSantJordiACasa, amb què es pretén “dona sortida al cultiu de roses dels productors del Maresmeˮ. El Gremi ha creat un mapa interactiu amb les floristeries que tenen servei a domicili per Sant Jordi. Cap floristeria santcugatenca s’hi ha adherit tot i que sí que n'hi ha que serveixen a domicili.

Amaia Gómez, del taller d’art floral Verd Fortuna, es mostra disgustada per la possibilitat d’establir la venda en línia perquè genera diferències: “A Girona, per exemple, s’hi han posat d’acord perquè cap floristeria l’ofereixiˮ. És per això que no comparteix la iniciativa del Gremi, que diu que s’ha pres sense tenir en compte moltes veus ja que hi ha moltes floristeries que no s’hi han agremiat. Davant l’emergència sanitària, Gómez defensa que només s’haurien de poder subministrar productes de primera necessitat i que, per tant, les floristeries no haurien de tenir servei aquest Sant Jordi. Ha impulsat una campanya pròpia en aquest sentit.

#SantJordiConfinat i #LaBibliotecaMésGranDelMón

Amb un Sant Jordi confinat, les biblioteques municipals se sumen a la iniciativa de la Diputació, que també ha elaborat un recull de 23 propostes per la diada, per fer la Bibioteca més Gran del Món a través de les xarxes socials. D'aquesta manera demanen a la ciutadania que pengi a les xarxes una fotografia de la biblioteca de casa amb l'etiqueta #LaBibliotecaMesGranDelMón i etiquetant el perfil @bibliotequesstc. Les biblioteques s'encarregaran d'unir les fotografies per crear una biblioteca gegant.

Paral·lelament l'Ajuntament ha engegat la campanya #SantJordiConfinatStC, etiqueta que demanen fer servir per fer propostes per celebrar la diada a casa. La regidora de Cultura, Esther Madrona, proposa que els més menuts pintin el cartell de Sant Jordi 2020, creat per Dotti Luna, estudiant de l'Escola Municipal d'Art. També crida a participar en el 13è concurs de microrrelats del mitjà públic Cugat Mèdia. La regidoria de comerç també anima a comprar llibres i roses en les llibreries i floristeries locals que ofereixen servei a domicili.

elCugatenc també celebra la diada de dues maneres. D’una banda, com cada Sant Jordi, ha publicat el monogràfic, aquesta vegada en format digital. La cinquena edició de la publicació està dedicada al feminisme santcugatenc en l’actualitat i es va presentar el dimarts passat. D’altra, ha iniciat la publicació d’una peça literària al dia.

Notícies relacionades