Publicitat

‘New passwords, contrasenyes per resistir’ o la reconversió de la vietnamita

Fotos: Mariano Martínez

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Una vietnamita construïda a Escòcia al 1890 arriba al Mercantic de Sant Cugat el 2018, és restaurada i arriba a mans del artista santcugatenc Pep Puig Mestres. Una eina emblemàtica de lluites socials i intents de revolució es reconverteix en estri per a la creació artística. El Pep Puig va començar a experimentar amb aquell element, tan subversiu en altres moments, a fer proves d'impressió, amb tintes diferents, intentat treure totes les possibilitat per plasmar les seves idees. I el fruit és l'exposició New Passwords, contrasenyes per resistir. Perquè l'obra va començar gestar-se poc abans de la pandèmia, després, “quan el març del 2020 es va aturar el món i el taller de la Floresta es va adormir, l'escampall de papers i tota mena d'andròmines inundava terra i parets. Quan el PROCICAT ho va fer possible, el taller es va despertar al seu ritme i poc a poc les estampes tornaren a volar fins acabar l'edició de 100 carpetes amb 600 estampes”, utilitzant la serigrafia, estampades amb la vietnamita.

Partint de material reciclat, des d'un tom de l'enciclopèdia catalana, calendaris industrials partitures de música, programes de cinema... i jugant a l'atzar, el Pep ha elaborat una obra on interrelaciona la paraula i la forma en una sèrie d'imatges que llençant missatges d'advertència per que ens aturem a interpretar i repensar lletreres que poden passar com consignes o lemes. Hi ha postals amb predomini de la imatge i altres o domina el color i la forma.

El títol ens remet a l’ús continu de les contrasenyes que fem servir per moure per l'espai internet, per xarxes de comunicació en què passem hores i que ens han creat dependència. I quins problemes quan oblidem aquest codis! Aquestes estampes del Pep són, com ell diu, “contrasenyes per resistir en temps convulsos”.

Una vegada acabada l'edició de les 100 carpetes, hi havia una gran quantitat de material sobrant, en part escampat per terra, que “el taller semblava un camp de batalla”. Aquell material, després d’observacions reiterades, de fotos per estudiar amb calma i repensar detalls que hi havien passat desapercebuts en un primer moment, es van convertir en 24 petit collages, 24 obres que són una continuació de les carpetes serigrafiades.

L'exposició està dividida en dues partes, a l'entrada hi ha una recreació bastant fidedigna del taller de l’artista, amb un munt de papers i retalls per terra, sobres de tot el procés de creació (atenciuó quan entri el personal de neteja) i després d'un panell separador, l'exposició pròpiament dita.

L’obra estarà exposada fins el 23 d'octubre, a la Casa de Cultura de Sant Cugat.

Notícies relacionades