Publicitat

La manca de paritat al Petits Camaleons reactiva la reivindicació per aconseguir més dones als escenaris

Foto: Marta Pich

El festival infantil Petits Camaleons, celebrat el cap de setmana passat, ha infrarepresentat les dones a sobre de l’escenari. Els col·lectius feministes Adventícies i Hora Bruixa han denunciat que la presència de dones s’ha situat en un 6,6%, una xifra matisable ja que alguns grups els han comunicat a posteriori que tenien alguna dona més a l’equip tot i que aquestes no sempre figuren als webs, fotografies i xarxes.

En qualsevol cas, la paritat ha estat molt lluny d’arribar. Adventícies ja va denunciar l’any passat que el festival Petits Camaleons era l’espai cultural santcugatenc amb menys presència de dones sobre l’escenari aquella temporada, tot i que llavors suposaven un 13% del conjunt d’artistes. Els dos col·lectius feministes han denunciat en un comunicat fet públic el divendres passat que aquesta desigualtat es dona en un festival infantil que hauria de servir per crear referents: “Si pensem en quins referents hem tingut, ho veiem clar: hem crescut estudiant homes a l’escola, a les acadèmies, veient-los a les llistes de llibres més venuts, a les pantalles, als certàmens i també sobre els escenaris”.

La crítica apunta directament a l’Ajuntament i a la productora No Sonores com a organitzadors de l’acte. La tinenta d’alcaldia de Cultura, Esther Madrona, explica que la productora és l’encarregada de la tria dels grups, que a la proposta inicial seguia criteris de paritat: “Aquesta proposta no va poder ser una realitat per la COVID-19 i vam haver de treballar-ne una altra, prioritzant el format presencial però més reduït. El resultat ha acabat sent el que hem vist. Em sap greu que hagi estat així perquè m’hi vaig ficar a treballar el primer dia que vaig parlar amb la productora, que ja s’hi havia ficat abans que els ho digués”.

La tinenta d’alcaldia n’extreu dues reflexions. D’una banda, que haver treballat a corre-cuita adaptant la proposta inicial no ha ajudat a aconseguir l’objectiu que s’havien marcat. D’altra, que els grups més coneguts de l’escena musical catalana no són paritaris i, en alguns casos, no tenen cap dona. Diu que no era fàcil adaptar el format tenint en compte que a tots els grups se’ls va desmuntar l’agenda d’actuacions. També fa una crida a veure més enllà dels escenaris: “S’ha de fer una visió global a tota la gent que mou un grup de música o una companyia teatral. Estic d’acord, però, que la feina visible és a sobre de l’escenari”.

Albert Puig, productor de No Sonores, aporta una mirada similar. Assegura que la proposta inicial era paritària: “Estem en plena pandèmia i ja ens costa prou salvar el festival en una situació tan complicada, ja que tot el que ens agradaria no està disponible i ens cal quadrar els números amb uns aforaments reduïts, cosa que no tots els artistes són capaços d’aconseguir”. A més, defensa que els equips de treball estan formats majoritàriament per dones.

“Nosaltres no tenim la culpa que la Suu o Dàmaris Gelabert formin les seves bandes amb homes, ja no compta que la cantant principal sigui una dona?”, reflexiona Puig, que també diu que el percentatge anunciat pels col·lectius feministes no és correcte perquè no s’han comptabilitzat totes les dones, “per últim, em sembla indignant que diguin que eduquem en el masclisme ja que tenim un estudi de màrqueting realitzat que demostra que el nostre públic té un perfil molt diferent”. Per això emplaça “qui vulgui” a parlar cara a cara sobre aquest tema, “i no amagats en la covardia de les xarxes socials”.

Diversos grups han esmenat el càlcul fet per Hora Bruixa i Adventícies, i també compartit per Dones i Cultura, a Instagram. És el cas de Xiula, que ha apuntat que no han comptat una de les seves companyes; de Suu, que diu que no s’ha comptat la roadmanager, i de The Penguins, que diu que no s’han comptat tres dones. També via Twitter els han apuntat que a l’espectacle dels Amics de les Arts hi ha dues dones, que suposen un 40% de presència sobre l’escenari.

“Alguns grups ens han apuntat que no hem comptat algunes noies però és que en la majoria de casos no apareixen a la web, a les fotos d’Instagram, no formen part dels cartells...”, expliquen des d’Adventícies, “les dades que hem posat són les públiques, les que pot consultar la gent”. Xiula i The Penguins han respost via Instagram a Hora Bruixa que és cert que tenen alguns textos al web per actualitzar perquè han tingut noves incorporacions que a poc a poc guanyen protagonisme. El cas de Suu és diferent perquè no es tracta d’una dona a sobre de l’escenari. “Posar una noia entre nois tampoc els hi cobreix d’honor, no haurien d’estar contents”, apunten.

Notícies relacionades