Joan Artigas: "Veure les coses de color negre m’ha servit per aconseguir els meus objectius"

Fotografies: cedides per Joan Artigas

Entrevistem a Joan Artigas, cantant i compositor que ha realitzat un Verkami per poder fer realitat l’enregistrament d’un disc amb 10 poemes cantats de Gabriel Ferrater. Un projecte que Artigas inicia l’estiu del 2014 al endinsar-se en la vida de Ferrater per tal de comprendre millor els seus poemes.

– En què consisteix el projecte Artigas canta Gabriel Ferrater?

– És un projecte que neix l’estiu de 2014 per dos motius, en primer lloc, perquè porto uns 18 anys vivint a Sant Cugat, sóc compositor de música des de que era molt jove i em vaig especialitzar en posar música a textos de poetes, en concret textos de poetes catalans i del segle XX.

En un moment donat, vaig pensar que Gabriel Ferrater era un poeta que se m’havia resistit en els primers temps de jove i per mi era un repte important, perquè Ferrater era un dels poetes del segle XX amb una obra molt rellevant i amb una gran influència.

En segon lloc, per l’arrelament de Ferrater a Sant Cugat, potser més que en el seu lloc de naixement a Reus. Òbviament que a Reus se l’estimen, però aquí es va implicar molt en la ciutat. 

– Què tenia Gabriel Ferrater que el diferenciava dels altres poetes?

– És un poeta autodidacta amb una obra molt original que relata moltes coses des de l’experiència personal, tot i que a la seva manera, amb el seu llenguatge i simbolisme, que a vegades és molt críptic i costa d’arribar, però sobretot perquè és un poeta que t’interpel·la, et fa reflexionar.

– Quins serien els requisits que has utilitzat per escollir els 10 poemes de Gabriel Ferrater?

– Tot i que no sóc cap expert, perquè sóc químic de professió, des de petit, era el nen de classe que posaven a la taula per dir el poema de nadal, perquè consideraven que tenia molta gràcia clamant poesia. Quan coneixes l'obra s’estableix una relació entre el text, el poeta i el compositor. De vegades, aquesta aproximació té èxit i de vegades no, tal com passa amb l’atracció entre dues persones. Per tant, he musicat allò que s’ha deixat musicar, tenint en compte que també he anat a buscar textos significatius.

He intentat seduir allò que a mi m’ha intentat seduir. Perquè, per exemple, no hagués concebut aquest projecte sense Cambra de la tardor o sense la cançó de Gosar poder, perquè són poemes molt emblemàtics, que quan penses en Ferrater, penses en aquests poemes, però després han hagut altres que els vaig escollir perquè vaig sentir un feeling especial amb el poema en qüestió, pel ritme i per la composició, que fan que sigui una cosa màgica. 

– És fàcil cantar un poema modificant el mínim possible la seva lletra?

– Es curiós, però mai he sigut capaç de posar música als meus propis poemes, imagino que té a veure amb la meva manera d’escriure. Ferrater, en canvi, feia una poesia amb un ritme perfecte. Era molt acurat i això facilita molt les coses. De fet, vaig entrar en la poesia de Ferrater pels versos decasíl·labs, que ja havia assajat amb Foix. Estic enamorat de Foix i dels seus sonets i tinc alguna composició sobre els sonets de Foix. L’experiència amb l’artista em va servir per entrar amb altres composicions que eren també decasíl·labs.

Hi ha molts compositors que ho fan i ho respecto, però a mi no m’agrada fer-ho. Serrat, per exemple, al que no només admiro, sinó que es el meu referent, a vegades, quan s’ha aproximat a diferents poetes, ha retallat i s’ha quedat amb el que ell volia, però no és l’únic, Paco Ibáñez no ho feia tant però també ho feia.

En el meu cas, en canvi, intento respectar el poema al màxim, però són diferents maneres de treballar i amb cadascuna d’elles pots aconseguir resultats igual de bons. No toco ni una coma, el poema és el que és. Si que puc agafar alguns versos com a tornada i repetir-los, però això es una altra cosa. El que no faig mai és quedar-me amb la mitat del poema o amb la segona i tercera estrofa, això no ho he fet. Els 10 poemes del disc són tal qual. És un repte personal que intento complir en totes les composicions, tant les de Pere Quart com Salvador Espriu o Salvat Papasseit.

– No és el primer cop que cantes poesia.

– És el primer àlbum de llarga durada que faig, però he fet discos de mitjana durada, un sobre el poeta Pere IV i un altre sobre Salvador Espriu. Però eren composicions que havia fet quan tenia 30 anys.

De l’amor i del temps, en canvi, és una obra meva de maduresa, d’haver dedicat una vida, de manera parcial, a la composició. Tot i que estic molt satisfet del que he fet fins ara, les composicions de Pere Quart van estar a punt d’arribar a la final de concursos molt coneguts, com Terra i cultura, de fet, si no vaig guanyar, segur que va ser perquè Joan Artigas, a diferència dels altres participants, no era conegut.   

– Per poder fer possible aquest projecte has realitzat un Verkami, amb el qual, has superat l’objectiu econòmic que t’havies proposat abans que s’esgotés el temps, quina valoració faries d’aquest èxit?

– Quan vaig començar a pensar en el Verkami, no m’esperava aquesta gran acollida que he tingut. Sóc pessimista, ho admeto, però al llarg de la meva vida, aquest pessimisme m’ha fet aconseguir molts objectius. El qualificaria, per tant, com un pessimisme actiu, perquè com ja vaig amb la mentalitat que no ho aconseguiré, ho poso tot per intentar aconseguir el que em proposo. Veure les coses de color negre m’ha servit fins ara per aconseguir els meus objectius.

Vam passar la barrera dels 3.000€ quan faltaven quatre dies, amb la participació. Fins al moment, de més d’un centenar de mecenes, però és veritat que vaig posar un llistó baix per aquest pessimisme i perquè els de Verkami, que m’han orientat molt, em van aconsellar que era millor posar un import baix per no fer curt i quedar-me sense res.  

La meva família m’ha ajudat molt a aconseguir mecenes. La meva dona ha estat animant contínuament a uns i altres perquè fessin una petita aportació així com els meus dos fills, un que treballa a Manchester i que des d’allà s’ha encarregat de tot el tema audiovisual, les fotografies, els vídeos, ha fet una pàgina web, etc. i l’altre que m’ha orientat i m’ha fet una mica de coach, dient-me en cada moment què havia de fer. En part, aquesta ha estat la garantia del meu èxit, perquè en tot moment m’he fiat i seguit els consells que em donaven.

– De quina manera et beneficia el fet d’haver superat l’import que t’havies proposat?

– Permetrà fer les coses millor, pagar bé als músics que participaran en la gravació del disc, oferir un producte més bonic als mecenes, etc.

– Quines són les despeses que té un disc d’aquest tipus?

– Sembla que no però per fer un disc es necessita una inversió un tant elevada. Fa 30 anys, els discos els feien les discogràfiques i avui en dia existeix aquest invent del Verkami que per mi és una meravella. El fet de posar a una comunitat en funcionament i rodejar-te de gent que s’il·lusioni amb tu és molt bonic.

Al cap i a la fi, podria haver-ho posat jo rascant-me la butxaca o demanant un crèdit, però em venia de gust rodejar-me de gent que l’inspirés la poesia i en concret Ferrater i que volgués col·laborar i estar al meu costat.

El dia 2 i 3 de juny es farà la gravació del disc i això suposa una despesa del lloguer de les hores d’estudi, que no són barates, perquè és un tècnic i tot d’aparells, com per exemple, els compressors i els micròfons, entre d’altres.

Ho faig perquè m’agrada, no sóc un professional de la música, perquè la meva professió ha estat l’ensenyament i els meus alumnes. Potser ara quan em jubili, la música podrà passar per davant, però fins ara no he fet música per diners, sinó perquè m’encanta i perquè m’ha sortit de l’ànima. No puc viure sense la música. Ho he intentat deixar moltes vegades però no sóc capaç, a la que em proposen alguna cosa no sé dir que no. Els que es dediquen a la música sí que han de rebre la seva recompensa per dos dies de gravació però no és el meu cas.    

– Quan està previst presentar el disc?

– L’enregistrament es farà el 2 i 3 de juny i durant l’estiu, es portarà a terme el procés de fabricació del disc i realitzaré concerts per diferents pobles i entre octubre i novembre es presentarà en el festival de poesia de Sant Cugat amb un concert. 

Notícies relacionades