Les noticies d'avui dia, explicades en art contemporani

Fotografies: Patricia Cirera

El 6 de setembre a les 12 del matí va tenir lloc al Centre d’Art Maristany la inauguració de l'exposició d’art contemporani d’obres procedents del centre d’art La Panera de Lleida. El centre acull obres d’artistes contemporanis a partir de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol.

Hi ha diverses formes d’organitzar una exposició: Per artistes, per ordre alfabètic, per cronologia, o per temàtiques, que és el cas d’aquesta exposició.

L’exposició està composta de sis temàtiques diferents: Subjecte, moviments migratoris, gènere, espais públics, emergència de conflictes i història.

Durant la visita ens centrem en tres vídeos. El primer fa referència a l’engany d’Europa als immigrants. Un personatge que representa el flautista d’Hamelín és seguit per persones immigrants que els condueix fins a un suposat lloc d’oci, que quan es tanca es deixa veure que en realitat és un cotxe de policia. El vídeo següent tracta sobre l´ús de la imatge en les guerres i les no imatges de les guerres. Sorprèn una frase que apareix en el vídeo d’un periodista croata: “Aquesta guerra és com un túnel però quan veus la llum i creus arriba el final, et dones compte que aquesta llum prové d’un cotxe que ve de front”. Per últim, un vídeo titulat “Ser i durar” de l’organització “Democracia”, on es veuen nois fent parkour, que consisteix en fer salts acrobàtics en l’aire o utilitzant el mobiliari urbà. En aquest cas els nois fan aquests tipus de salts en el cementiri laic de l’Almudena de Madrid, on hi ha enterrades personalitats com Pablo Iglesias (fundador del PSOE) i altres persones comunistes i marxistes (segons es pot llegir en alguns dels epitafis). El vídeo agafa sentit arran d’una de les frases d’un dels epitafis que diu “no ploreu la meva mort, continueu amb la lluita, endavant sempre, per sobre de les tombes”.

A l’exposició també es poden veure quadres, dibuixos, imatges en moviment o figures.

“El fet de ser una exposició d’art contemporani fa que parli del nostre dia a dia, es pot anar fent relacions amb el present, els conflictes actuals o estats dels context”, explica Anna Dot, encarregada de realitzar les visites dinamitzades.

Al voltant de les obres, hi ha acompanyats uns fulls amb imatges o escrits fets pels comissaris, on ells plasmen les coses que li suggereixen aquella obra. Els fulls verds tenen a veure amb la cultura popular, els blaus amb les dades i estadístiques i el groc amb moments històrics o altres obres. Amb això es dóna a entendre el diàleg que es pretén establir entre l’artista i els comissaris, o entre l’artista i l’espectador.

Aquesta iniciativa de La Panera es porta fent des del 1997 i durant aquest anys s’han adquirit unes 159 obres, de les quals en aquesta exposició es pot veure una selecció, que estarà fins al 25 d’octubre. Després les obres s’exposaran a Mataró, Ripollet i Manresa i abans, però, ja han estat passant per altres ciutats com Cerdanyola i Martorell.

“El que enriqueix les obres està en la informació que han posat els comissaris al voltant com els comentaris que els visitants fan durant la visita, tota aquesta informació se suma a l’obra i forma part d’ella”, comenta l’Anna.

Artistes que han participat: Antonio Abad, Juan Pablo Ballester, Susana Casares, Izaskun Chinchilla, Santiago Cirugeda, Javier Codesal, Carles Congost, Democracia, Patricia Esquivas, Alicia Framis, Valeriano López, Javier Peñafiel, Josu Rekalede, Francesc Ruiz, Belén Uriel i Oriol Vilanova. 

Notícies relacionades