Toni Lodeiro: “Com a consumidor individual no depèn de tu actuar d’una manera excel·lent en un món mal dissenyatˮ

Fotos: Jordi Pascual

Veí florestà i membre de la cooperativa Opcions, Toni Lodeiro va visitar el passat 10 de desembre l’Espai Comú per tal de reflexionar sobre el consum conscient. Després de respondre a les preocupacions concretes de les prop de 20 persones que hi van acudir, va atendre elCugatenc per parlar d’una forma més global sobre quines accions pot fer el consumidor per respectar els seus valors polítics i socials. La xerrada va ser només quatre dies després de la primera Fira de Consum Compromès de Sant Cugat, a la qual també hi va acudir Opcions.

Quan s’interpel·la directament l’individu com a consumidor, s’obvia tots els condicionants sistèmics. Genera frustració.

– A Opcions vam començar parlant d’informació pel consum responsable i després ho vam canviar per consum conscient. Crèiem que quan parlàvem de responsabilitat acabàvem remetent a la hiperresponsabilització de l’individu en un marc de dinàmiques més àmplies. De certa manera, quèiem en el discurs neoliberal de responsabilitzar l’individu per un context dissenyat malament. Per això ens agrada parlar de consum conscients, ja que de partida significa ser conscient del context i, en la mida de les teves possibilitats, implicar-t’hi per canviar dinàmiques. Això passa per assumir moltes contradiccions. Com a consumidor individual no depèn de tu actuar d’una manera excel·lent en un món mal dissenyat.

I continua havent àmbits en què és impossible un consum responsable.

– Sí, per exemple, no sempre hi ha transport públic amb un horari i temps de trajecte raonable, o no hi ha oferta assequible en moda sostenible, o no hi ha oferta prop de casa... Per això no hem de dir a la gent que ho ha de fer bé i sinó està actuant malament sinó que ajudem a pensar i generar comunitat i alternatives des del consum. Les alternatives poden generar canvis més grans, com en el cas de Barcelona Energia, que neix com a elèctrica municipal davant l’èxit de Som Energia. Pretén arribar a 20.000 contractes durant el primer any, això a Som Energia li va suposar molt de temps. Que la consciència arribi a les administracions, també ajuda a facilitar el consum conscient.

Ha millorar la situació? És a dir, avui dia és més fàcil fer un consum responsable que anys enrere?

– Vam tancar el 2011 amb 60.000 clients de banca ètica arreu de l’Estat i el 2016 ja n’érem més de 200.000. Ja som més de 100.000 clients de cooperatives elèctriques verdes. Les ofertes d’aliments ecològics de proximitat s’han multiplicat i fins i tot han entrat als supermercats. Hi ha càlculs, potser una mica optimistes, que parlen de prop d’un 7% de l’ocupació i el PIB d’economia social i solidària a Barcelona ciutat. S’ha de tenir en compte la implicació de moltes administracions públiques de molts colors polítics, començant per l’Ajuntament de Barcelona i passant per la Generalitat amb programes com els Projectes Singulars i els Ateneus Cooperatius.

Justament perquè el model ha guanyat força, algunes empreses de fora de l’àmbit s’hi han sumat. Ara a qualsevol supermercat hi ha productes ecològics, que potser no ho són tant perquè són important de lluny o venen amb molts plàstics. No només es tracta de dir que hi ha alternativa sinó que també cal diferenciar-se de qui també diu que ho és però no és cert.

– Ho hem d’interpretar com una victòria perquè significa que el discurs penetra a la societat. Cada cop hi ha més gent que ho demana i ho vol. Hi ha estadístiques que parlen d’un terç de la població incloent criteris socials o ambientals en les seves compres. Més d’un 50% diu que davant un producte amb millors condicions socials o ambientals tot i ser una mica més car, optaria per aquest. Hi ha altres que diuen que prop d’un 80% de les persones s’estimen més el petit comerç que les grans superfícies. I fins i tot que un 90% els consumidors han canviat algun hàbit pel medi ambient.

Per tant, si un discurs penetra, s’estén i això significa que qui vol fer negoci de qualsevol cosa també ho farà d’això. Hem de ser capaços i capaces de fer, des de l’economia social i solidària, iniciatives capaces de competir, com el debat que hi ha sobre supermercats cooperatius. Les administracions públiques han de fer d’àrbitre posant més facilitats a les empreses realment compromeses.

 

Quin paper juga Opcions al mig de tot això?

– Som una cooperativa que vol impulsar el consum conscient, bàsicament ho fem de tres maneres: informant a través d’una revista en paper i un portal web, facilitant el consum a través de les alternatives del mercat social a través d’una plataforma de comercialització agrupada i desenvolupant projectes per ajudar a entitats i administracions públiques a incorporar i impulsar el consum responsable.

Notícies relacionades