Per Nadal feminisme radical

Aquest és el lema de la campanya que han engegat les companyes del col·lectiu feminista santcugatenc Hora Bruixa. Un lema molt encertat per trencar els rols i estereotips que durant les festes d’hivern es repeteixen i recauen sobre dones i nenes.

Com a mare i com a dona em centraré a defensar els drets de tots els infants, siguin del sexe que siguin, a jugar amb les joguines que vulguin. Cal conscienciar que si triem joguines d’acord amb el sexe dels nostres fills no estem fent una bona tria, cal obviar els cànons de mercat i deixar que els petits triïn lliurement a què o com volen jugar.

En aquestes dates a moltes cases apareix el debat de quins regals adquirir. Per una banda, no caure en el consumisme i fer compres a petites botigues, un consum que afavoreixi la proximitat i el producte local, i per altra banda una preocupació més gran és quines joguines regalem. El paper de les joguines és bàsic en el desenvolupament dels infants perquè operen en un context de socialització primària, que és quan els nens adquireixen els primers valors, que després reproduiran a la vida adulta i com els influiran en el seu desenvolupament.

Com a famílies de criança conscient cal que anem cap a un model més neutre com, per exemple, un nen que es comporta diferent, amb més feminitat i no amb les característiques que se’ls solen atribuir. L’objectiu no ha de ser intercanviar estereotips, sinó trencar la dicotomia dels termes femení i masculí. Hauria de ser normal que les nenes vulguin, juguin i demanin pilotes de futbol i els nens nines o cotxets... d’aquesta manera hauríem trencat molts rols imposats. Cosa que a hores d’ara ens toca batallar.

En molts casos, hi ha moltes joguines que reprodueixen els rols de gènere a partir dels quals s’organitza la societat. Hi ha uns valors i una manera de comportar-se que la societat assigna a cadascun dels sexes, i les joguines són un mirall d’això, són reproduccions a petita escala del món dels adults. Per tant si volem canviar el món actual, regalar joguines ha de ser un exercici de consciència i no pot ser una tria a l’atzar, o pel gènere o interessos dels petits perquè els seus amics ho volen o ho tenen.

Penso que realment que les famílies hem de fer un exercici de consciència i dirigir els nens a uns patrons de consum més neutres. Respectant els seus desitjos però incorporant-hi elements de ruptura, com ara joguines neutres –bicicletes, jocs de taula, etc.–, o que estimulin la creativitat o l’intel·lecte. I incentivar maneres de jugar que trenquin amb aquests estereotips.

Educar a través de jocs no és tasca fàcil però pot ajudar moltíssim combatre estereotips de sexe i afavorir la possibilitat que cada nen i nena es desenvolupi lliurement. D’aquesta manera, canviar la nostra societat vers el patriarcat i el masclisme inherent ella.

Cada any són més les campanyes que conviden a educar els infants en els valors de l’equitat a través dels jocs. Hi ha molts exemples com la campanya de Nadal de l’Ajuntament de Barcelona, No som roses o blaus, que vol fomentar el consum de jocs i joguines no sexistes.

O la campanya de l’Institut Català de la Dona, #trenquemesterotips, una actuació de sensibilització a les xarxes socials amb eslògans com “M’agrada carregar la cuineta al camió”. Moltes joguines fomenten la igualtat d’altres mantenen valors d’antic que cal exterminar...

La campanya proposada per l’Ajuntament veí de Cerdanyola és molt interessant: Eduquem els nostres fills per a un món lliure de sexisme i sense violència. Amb un decàleg insta a consumir joguines no violentes, no sexistes i que estimulin la creativitat, els sentiments o les emocions de nens i nenes.

Com a conclusió és que no podem triar a la babalà i que és i ha de ser bàsic reflexionar abans de comprar una joguina, quins valors, habilitats, actituds i rols fomenta i si afavoreix el desenvolupament del nen o la nena, perquè això pot ser decisiu en el seu futur.

Laura Alegre, militant de la CUP Sant Cugat

Notícies relacionades