Universitat per a tothom?

Per quart any consecutiu el Govern ha aprovat no aplicar l’actualització de l’IPC, per tant, els preus de les matrícules universitàries queden congelats un any més. Al curs 2013-2014 el govern va aprovar per primer cop la proposta presentada a la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya, integrada pels rectors i els presidents dels consells socials de les universitats.

Aquesta mesura afecta als preus dels serveis acadèmics i complementaris de les universitats públiques catalanes i de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i se’n podran beneficiar els estudiant que es matriculin per primera vegada i també aquells que optin a una repetició de matrícula, màster i doctorat.

La congelació comporta, per tant, que se segueixin estipulant els mateixos tipus de preus segons el coeficient dels estudis:

El preu de matrícula del Coeficient A, que engloba estudis de llengües, humanitats, economia i geografia entre d’altres, serà de 25,27 euros.

Els estudis de Coeficient B que són els de ciències, comunicació, traducció i belles arts tindran un preu de 35,77 euros.

I les enginyeries, medicina, i altres estudis de ciències humanes, que pertanyen al coeficient B, costaran 39,53 euros per crèdit matriculat.

Segons ha explicat la consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Neus Munté, aquesta mesura es du a terme "amb l'objectiu de facilitar l'accés als estudis". Aquesta darrera frase queda entre comes no només perquè és una cita textual, sinó perquè també resulta una mica paradoxal, ja que, Catalunya és la comunitat autònoma amb els preus públics universitaris més elevats, i el sisè territori pel que fa la classificació a nivell europeu. Segons un informe publicat l’any 2013 per l’Observatori del Sistema Universitari els preus de les matrícules universitàries es van incrementar entre un 69% i un 191% durant el període 2007-2013.

Aquesta mesura suposa un petit respir per molts joves i moltes famílies, però l’objectiu hauria de ser més ambiciós. Cal rebaixar i equiparar els preu dels crèdits i les matrícules al d’altres països europeus que ha demostrat que és possible fer-ho sense afectar la qualitat del servei. L’objectiu ha de ser que totes aquelles persones que ho desitgin puguin accedir als estudis universitaris sense necessitat d’hipotecar el seu futur amb crèdits bancaris o el seu present accedint a feines precàries que els resten hores d’estudi i aprofitament dels aprenentatges acadèmics. Si no volem deixar fora del sistema universitari a aquelles persones que hi volen accedir, el que cal és una reducció de preus i no una congelació.

Mònica Marqués, Psicòloga i Psicopedagoga, actua.cat

Notícies relacionades