Reforma universitària: 3+2

Els passats 13 i 14 d'abril va tenir lloc una vaga estudiantil convocada a tot el territori per a reivindicar la derogació de la LOMCE i del decret del 3+2. De la reforma de l'educació LOMCE se n'ha parlat molt als mitjans de comunicació i ha creat molta polèmica entre la ciutadania, però la reforma 3+2 ha passat més desapercebuda. Tot i que ja fa més d'un any que va ser aprovada, el 30 de gener de 2015 (un divendres), molta gent la desconeix. Pels que us trobeu en aquest grup als qui no els ha arribat la informació, es tracta d'un reial decret que permet a les universitats oferir graus de tres anys i màsters de dos. Fins ara, el model obligatori (pla Bolonya) era de quatre anys de grau i com a mínim un de màster. Es tracta d'un canvi que les universitats poden aplicar de forma voluntària i autònoma.

El ja exministre d'educació José Ignacio Wert, defensava aquesta reforma per la necessitat d'internacionalitzar els estudis universitaris. Segons el ministeri, el model anterior dificultava la marxa dels estudiants espanyols a l'estranger o l'atracció dels estudiants de fora a causa de la maca de flexibilitat del sistema i al fet que molts altres països apliquen el 3+2. Per la seva banda, els estudiants es queixen que el que realment dificulta estudiar fora és l'encariment de les taxes universitàries i la reducció de beques.

Un altre objectiu de la reforma és el d'oferir graus menys especialitzats i amb menys continguts i que els temes en profunditat s'ofereixin a través dels màsters. En paraules de l'exministre "els graus tindran un caràcter bàsic i generalista". Aquesta reforma desmunta la darrera reforma universitària aplicada, pla Bolonya, que impulsava la creació de nous graus més especialitzats. Algunes persones vinculades a l'educació universitària (professors, personal, etc.), tot i no estar en contra del contingut de la nova reforma, els preocupa el fet que tot just ara acaben de sortir d'una reforma i que entrar a una altra no permet veure si la primera ha funcionat. Als estudiants els preocupa que aquesta generalització dels continguts faci que els graus es devaluïn i no siguin suficient per adquirir els coneixements i la titulació necessària per optar a una professió d'alta qualificació. Per obtenir aquesta qualificació "especialitzada" serà necessari cursar un màster que passaran a ser de dos anys. Fins ara, en general, els estudis es distribuïen en 240 crèdits de grau i 60 crèdits de màster, aquesta reforma obre la porta a oferir 180 crèdits de grau i 120 crèdits de màster. En aquest sentit els estudiants denuncien un procés d'elitització de les universitats, ja que els crèdits de màster, de mitjana, costen més del doble que els de grau i només podran accedir a una formació "especialitzada" aquells que s'ho puguin permetre.

Per la seva banda, el ministeri defensa que aquesta reforma suposarà un estalvi per als estudiants, ja que només el 20% decideix estudiar un màster i per tant s'estalviaran un el pagament de tot un curs amb totes les despeses que comporta (transport, dietes, etc.). En paraules de l'exministre Wert "es produïa un cert estranyament en aquesta petita proporció d'estudiants que sí volen un màster". Aquest argument xoca frontalment amb la preocupació dels estudiants, que veuen que per a obtenir un títol que realment els qualifiqui hauran de cursar l'especialització del màster.

Finalment, cal dir que aquesta reforma també pot suposar la supressió de graus i acomiadament de professors, ja que el pas dels graus actuals als nous graus de tres anys de caràcter bàsic y general, suposarà que molts dels graus actuals es fusionin amb els de la mateixa branca, i molts professors es quedaran sense docència. Ara cal veure quin grau d'acceptació i aplicació té aquesta reforma d'aplicació voluntària a les universitats i quines són les conseqüències que se'n deriven. Però, una vegada més s'ha aplicat una reforma sense gaire suport popular que amenaça la igualtat de condicions per a tothom i que s'aplica en un context d'adaptació a la darrera reforma.

Mònica Marqués Monner, psicòloga i psicopedagoga a Actua

Notícies relacionades