Exàmens finals: mens sana in corpore sano

Últimament, als instituts i a les universitats es respira un ambient de tensió i estrès, i aquest cop no és a causa de l'amenaça d'una reforma educativa, és perquè ens trobem a la temuda època d'exàmens finals. Les biblioteques i aules d'estudi estan més plenes que mai i els municipis habiliten nous espais perquè els estudiants puguin repassar, sols o en companyia, el temari de tot un trimestre o tot un curs. En alguns casos es juguen la nota final en un examen, en d'altres, aquest examen suposarà la pujada o baixada de la mitja de tot el curs, no és d'estranyar que es tracti d'una època de molta pressió i molt estrès.

Una de les claus per preparar els exàmens és planificar bé les hores d'estudi. Fer un quadrant amb el temps de dedicació de cada assignatura, reunir prèviament tot el material necessari i cercar un espai on poder estudiar sense distraccions ni pertorbacions són elements bàsics per assegurar l'aprofitament òptim de les setmanes prèvies als exàmens.

Però, en aquesta època de l'any ens trobem molts obstacles que dificulten portar a terme el planificat. La calor, el bon temps i la prolongació de les hores de llum posen a prova la capacitat de sacrifici i esforç dels estudiants. Per altra banda, els nervis, l'estrès i la por inunden els pensaments i dificulten la capacitat de concentració i retenció. Amb tot això, les hores de son i descans disminueixen, el consum de cafè augmenta i el temps d'exercici físic es dilueix.

Els pares, els mestres i el sentit comú ens diuen que per aprovar cal estudiar, però una altra idea molt important, tot i que sovint queda en un segon pla, és que per aprovar cal cuidar cos i ment. No hem d'oblidar o deixar de banda aquelles coses que ens fan sentir bé pel fet de no tenim temps, val més perdre una estona fent altres activitats per aconseguir que les hores d'estudi siguin més efectives i les aprofitem millor.

- És important que quan es planifiquin les hores d'estudi també es planifiquin les d'esbarjo, la nostra ment necessita desconnectar i evadir-se per tal de treballar a un rendiment més alt. A més, també es poden utilitzar les hores d'esbarjo a tall de recompensa de l'estudi per tal de donar una empenta a la nostra motivació.

- Dormir almenys 8 hores al dia farà que la nostra ment estigui més desperta i ens ajudarà a consolidar allò après. Quedar-se estudiant fins altes hores de la nit i no descansar suficient és contraproduent, durant el son la nostra ment porta a terme tasques de retenció de la informació adquirida durant el dia.

- Cal no descuidar l'alimentació ni l'exercici físic, ja que això ens ajudarà a sentir-nos millor i a reduir la sensació d'estrès i de sobrecàrrega.

- Compartir estones amb els amics ens fa sentir bé, hi ha molts estudis que han demostrat que relacionar-se els amics té efectes molt positius sobre el nostre estat emocional i físic.

Mònica Marqués Monner, www.actua.cat

Notícies relacionades