L'escola nova

Posar en marxa una campanya municipal de recollida de sang, fer un estudi de la immigració al barri, fundar un diari, fer una campanya que fomenti l’ús de la bicicleta, fer un mapa cartogràfic de la ciutat, inventar un producte i definir-ne la seva comercialització, etc. Podríeu pensar que en aquest article us parlaré de les fites professionals de persones adultes que estan al mercat laboral, però no, us vull parlar de l’aprenentatge per projectes i les seves possibilitats.

El passat diumenge 18 el programa 30 Minuts de TV3 va emetre un documental titulat Una altra escola és possible on es va mostrar l’experiència d’escoles que estan fent canvis en els seus projectes educatius tradicionals i apostant per noves metodologies innovadores i diverses que persegueixen un mateix objectiu: la renovació pedagògica. En el documental es mostra l’experiència de quatre centres concrets: Col·legi Montserrat (Barcelona), CEIP el Martinet (Ripollet), Col·legi Claver (Raimat) i IES Mont Perdut (Terrassa).

Aquesta renovació pedagògica no es limita a la introducció de noves tecnologies a les aules o a l’actualització de continguts, sinó que es refereix a un canvi més profund i estructural en la forma d’ensenyar i d’entendre l’educació. L’alumne ha de ser el protagonista d’un aprenentatge que ha d’anar adquirint a través de la pròpia experiència i el professor ha de ser un guia que l’acompanya en el camí. La tendència és anar suprimint la parcel·lació del coneixement en assignatures i treballar a partir de projectes que impliquin molts àmbits de coneixement i que s’apropi més a la seva realitat propera. L’objectiu és preparar els alumnes per a la vida adulta que els espera, no fer de l’escola quelcom estrany i aliè a la realitat que els envolta. La metodologia per projectes dota el coneixement d’un significat clar i això en facilita l’aprenentatge, a més, és més motivador per als alumnes.

"En l’imaginari col·lectiu el treball per projectes és fàcil d’entendre en les etapes d’infantil i primària, però a secundària els continguts són més complexos"

El documental de TV3 ens il·lustra l’experiència de quatres centres concrets, però cal dir que en els darrers anys han sigut molts els centres que s’han volgut sumar a aquesta iniciativa. Sovint mares, pares i docents tenen dubtes i temors davant d’aquesta nova metodologia. Molts cops els temors giren al voltant de què passarà a la secundària. En l’imaginari col·lectiu el treball per projectes és fàcil d’entendre en les etapes d’infantil i primària, però a secundària els continguts són més complexos i sembla difícil pensar que els alumnes els podran adquirir a través de la realització de projectes. A més s’apropa la selectivitat! I la universitat! Seran capaços d’estudiar i d’aprovar un examen d’aquestes característiques després d’haver treballat durant tants anys sota aquesta metodologia? La resposta és que sí, són capaços. I si encara en teniu dubtes mireu aquest documental.

Fer un canvi metodològic d’aquestes característiques no és gens fàcil, cal formar professors, reorganitzar espais i horaris, canviar rols i dinàmiques. A més, decidir quina direcció prendre no és una cosa espontània, sinó que requereix molta reflexió i estudi. Moltes escoles i instituts estan transformant les seves metodologies sota el paraigües d'Escola Nova 21. Es tracta d’un projecte promogut per UNESCO.cat, Fundació Jaume Bofill, UOC i La Caixa que estudia els processos de canvi de diversos centres escolars, posa en marxa projectes de recerca i dóna suport a escoles en procés de canvi.

Tal i com es diu al documental, una nova escola és possible i també necessària. Les metodologies tradicionals han quedat obsoletes, no han avançat al ritme trepidant en què ho fa la societat, cal treballar amb metodologies més flexibles que s’adaptin al dia a dia dels alumnes. També cal incorporar a les escoles els nous coneixements que anem adquirint sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge. Hi ha molts centres que ja ho estan fent, seguirem de prop els seus progressos.

Mònica Marqués, psicòloga i psicopedagoga d’Actua

Notícies relacionades