Aprenentatge i Servei, una experiència educativa

L’aprenentatge servei (APS) és una pràctica educativa innovadora que s’ha estès al llarg dels darrers anys arreu del món, i no ha passat de llarg del nostre municipi. L’Ajuntament de Sant Cugat, des del curs 2011-12, aposta per la promoció de l’aprenentatge i servei als centres educatius i entitats socials, impulsant projectes, assessorant i oferint formació.

Però, què és exactament l’APS? Quines oportunitats ofereix?

Podríem dir que l’APS és una metodologia educativa que combina aprenentatge i  serveis a la comunitat. Sovint es confon amb el servei comunitari, ja que les dues iniciatives conflueixen al voltant d’una mateixa idea: fer un servei a la comunitat resulta una experiència valuosa en l'educació dels nois i noies.

El servei comunitari és un voluntariat estudiantil on l’alumne presta el seu temps per suplir una necessitat social, però que no persegueix assolir aprenentatges curriculars. D’altra banda, l’APS sí que persegueix aquest objectiu, vinculant l’experiència de servei a algunes assignatures o blocs temàtics concrets. Les noves corrents pedagògiques apunten que els estudiants assimilen millor els conceptes  si l’aprenentatge és experimental i poden trobar sentit i utilitat social a allò que estudien. L’APS, com a metodologia educativa, ofereix aquest tipus d’aprenentatge basat en l’experiència i a la vegada facilita una de les grans fites de l’educació: educar en valors i solidaritat col·lectiva.

Tot i la gran varietat de propostes que s’apleguen sota el nom d’aprenentatge servei, totes tenen en comú un tret essencial: la combinació de processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat, on els participants tenen l’oportunitat de viure una experiència que els permet adquirir coneixements i destreses intel·lectuals de forma pràctica, treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

A la pàgina web de l’Ajuntament podeu veure els projectes d’APS que s’han posat en marxa al municipi. A tall d’exemple trobem la iniciativa dels alumnes de segon i quart de primària de l’escola Gerbert d’Orlhac, que estan col·laborant amb la gent gran de la Residència-Centre de Dia i Casal Sant Cugat en la realització d’un taller d’herbes aromàtiques. Allà adquireixen nocions de com cultivar i classificar plantes medicinals a la vegada que reforcen les competències d’ortografia i de composició de textos. Mentre assoleixen aquests aprenentatges curriculars els nois i noies es relacionen i fan companyia a la gent gran de la residència.

Els projectes d’APS suposen una gran oportunitat per fomentar entre els estudiants els valors de responsabilitat cívica, empatia, treball en xarxa i participació col·lectiva. Mentre aprenen, enriqueixen el teixit social del municipi, per això cal animar als centres escolars i les entitats socials a engegar més projectes com aquests.

Mònica Marqués Monner

Psicòlogia i Psicopedagòga

www.actua.cat                                       

Notícies relacionades