Publicitat ètica? Què és això?

Des del principi la gent que hem promogut aquest nou mitjà de comunicació ho hem fet amb la convicció que estem treballant per canviar les coses. Per tant, quan vàrem plantejar-nos el tema de la publicitat no vàrem tenir cap dubte: només tindríem publicitat ètica. Però, què vol dir publicitat ètica? I com es tradueix en un àmbit com el local?

En primer lloc donarem cabuda a entitats i empreses que fomenten un consum responsable i una economia productiva, una publicitat especialment orientada a un model social i econòmic ètic i solidari.

Les empreses i entitats que s’anunciïn a elCugatenc en les seves diferents opcions (audiovisuals, diari digital, etc) hauran d’acceptar un codi senzill però que no el practiquen malauradament les empreses més importants del nostre país. Això no vol dir que no hi hagin empreses que no el tinguin en compte. Ans al contrari! La majoria de treballadors catalans s’ubiquen en petites i mitjanes empreses, moltes vegades cooperatives, que tenen valors coincidents amb els nostres.

En aquest codi hi traduïm els nostres principis editorials: la defensa de la llibertat, la igualtat, la laïcitat, la defensa del que és públic, els drets i els moviments socials, l'economia justa, la regeneració democràtica, la cultura lliure, el treball i l'habitatge digne i el respecte pel medi ambient.  Per tant, ja avancem que exclourem als grans bancs (però no a la banca ètica i cooperativa), multinacionals de telecomunicacions, energètiques, etc.

Aquest fet va lligat a la nostra forma de gestionar la publicitat. Els espais publicitaris o promocionals i els informatius estan clarament separats, tant pel que fa a la ubicació a la web com en la seva gestió. Ho concretem en no acceptar enllaços patrocinats o articles pagats. Una altra cosa és que una secció en general estigui patrocinada o que un esdeveniment, entrevista, etc, es realitzi en un espai físic que pugui fer la publicitat, el que és important és que no afectarà al contingut (per exemple, no farem un debat sobre l'aigua patrocinat per una empresa del mateix sector) i que la gent de redacció no negocien els acords publicitaris ni promocionals.

En definitiva, convidem a la petita i mitjana empresa que cada dia aixeca la persiana a la ciutat, amb bones pràctiques laborals, ambientals, socials, professionals, a posar-ho en valor. Volem crear marca!. Per què no? Tot ha d’acabar sent el preu? O la localització? La gent ha de valorar qui fa bé la seva feina, amb professionalitat en el sentit més ampli de la paraula. La qualitat, la formació de les treballadores, la seva salut, l’origen dels productes, el servei que donem, la llengua que parlem, com es prenen les decisions, tot és important a l’hora de prendre la decisió de comprar un producte. I s’ha de poder explicar en un anunci.

Imagineu una campanya a les xarxes amb baners i missatges com aquests: “Vols fer poble de debò? Això sí que és fer poble!” o “comerç familiar, el de tota la vida!” o bé “darrera del taulell hi ha professionals” o un altre com “qui compra aquí pot tornar tranquil”.

Anunciar-se a elCugatenc suposa arribar a lectors que cerquen una realitat cultural i d'oci diferent, connectar amb gent crítica i compromesa i impulsar una eina de transformació social ajudant també a construir aquest projecte: un mitjà de comunicació col·laboratiu, crític i independent, sense directors ni caps, amb publicitat ètica i sustentat en les subscripcions dels seus lectors.

Notícies relacionades