Ja m’han arribat els sobres

Després de desenes de discussions entre alguns dels partits que concorren a les eleccions del proper diumenge sobre les despeses electorals, per fi m’han arribat els sobre a casa amb la informació de cadascun d’ells. Convergència i Ciutadans no me n’han enviat. No sé si és que van tard o és que estalvien tant que han fet bustiada selectiva. O potser és que els estan fent la guitza.

M’agrada sempre mirar-me la propaganda electoral, veure què diuen els diferents partits, quins candidats van en els primers llocs i qui tanca les llistes, què prioritzen, com s’adrecen a mi, quin tipus de paper fan servir, la seva imatge. Què voleu? Un pèl de freakisme potser, però m’agrada la política i també el màrqueting.

Us explico què he sentit quan he rebut els diferents sobres amb les paperetes electorals dels diferents partits amb possibilitats de treure representació a Corts, ordenats de menor a major representació doncs em van arribar tots a l’hora, cosa que demostra que podrien perfectament anar tots en un mateix paquet i a més ja m’hauria arribat el de Convergència i C’s!

El PP aquesta vegada envia el sobre amb les sigles, cosa que s’agraeix doncs almenys et dóna la possibilitat de llençar-lo o no a la paperera sense fer l’esforç d’obrir-lo. Un cop obert et trobes amb dues sorpreses que em semblen determinants: la primera és que no hi ha cap esment del candidat de la nostra circumscripció. La segona és que el candidat a president del govern, Mariano Rajoy, s’adreça a mi en castellà i de forma impersonal doncs comença la carta dient: “estimada amiga, estimado amigo”, quan el meu nom apareix al principi de la carta.

Tres aspectes a ressaltar de la propaganda dels populars són que destaquen en negreta conceptes claus d’aquesta campanya: “futuro”, “no votar no es decir que estás en desacuerdo. Es no decir nada...”, “recuperación completa”, “mejoras”, “Cataluña – compte!, amb “ñ” – es muy importante para el resto de España y Europa y el resto de España y Europa son muy importantes para Cataluña” i “en estas elecciones se decidirà si seguimos avanzando o volvemos atrás”. El segon aspecte és que en el revers hi ha 12 propostes “concretes” sobre diferents àmbits i que hi ha un codi QR per poder seguir tota la campanya.

El PSC envia un sobre del que ha desaparegut tot rastre de les roses. Ara segueixen havent-hi flors vermelles però són roselles, no sé si té algun significat polític o no. En el sobre acompanya a Pedro Sánchez la candidata barcelonina Meritxell Batet i ella és qui signa la carta que, escrita en català i castellà, repeteix els mateixos termes que expliquen a l’anunci de la televisió. Cap proposta concreta. Cap enllaç a cap programa. Això sí, estalvien en paper perquè el mateix sobre serveix de carta. Tracte impersonal també, “benvolgut conciutadà, benvolguda conciutadana”, per seguir amb el “tornar a créixer”, recuperar el diàleg, projecte ambiciós, la confiança i el Sí, el lema de la campanya socialista.

ERC són els més clàssics i qui més gasten, almenys a primera vista, en aquest enviament de propaganda electoral. Dins el sobre, de color i amb la foto d’en Rufián i Tardà, hi va el típic tríptic amb 10 propostes per la futura república catalana i la presentació dels principals líders i candidats de la formació als que s’adjunta una frase qualificativa i una foto en la que en Tardà és el protagonista. De la informació rebuda és l’única íntegrament en català. Amb el hashtag #noupaís repeteixen com un mantra la idea força de la República Catalana com a únic canvi possible i antídot a tots els problemes que avui té el país.

I, per acabar, En Comú Podem: D’entrada un bon pas cap a l’estalvi enviant un sòl sobre per domicili i explicitant-ho – “un sobre per casa: estalviem diners i paper ;-)” – i després, com en el cas d’ERC, un tríptic, també en colors, a 1 tinta, això sí, amb una cara en català i l’altra en castellà. També com en el cas dels anterior, donen una imatge d’equip i tiren de referents i “frases” al costat de les fotos dels màxims líders i candidats, com Ada Colau o Pablo Iglesias. Les idees més importants per aquesta coalició, per la forma en que ho ressalten, serien: “gent com tu”, “política al servei de la gent”, “que la ciutadania decideixi”, “fem fora corrupció i precarietat” i “guanyem l’abstenció”.

Aquest és un repàs al que he rebut a casa dels partits que han enviat ja la propoganda electoral. Sento no poder parlar de la resta per incompareixença. 

Notícies relacionades