Audiències

Les audiències són malauradament l’espasa de Dàmocles dels mitjans de comunicació. Hi ha hagut programes que malgrat la seva qualitat no han pogut aguantar els mals índex d’audiència que no sempre depenen d’un mateix sinó també de la resta de mitjans i programes que es fan en aquell moment, sobretot quan parlem de la TV.

Però, com vaig començar a apuntar ja la setmana passada, les dades d’audiència són també importants a la premsa local i és per aquest motiu que el TOT Sant Cugat en fa notícia. Aquest tema però no és una qüestió que el públic domini i, per tant, es relativament fàcil informar-ne de forma parcial. I és per aquest motiu que, sortint-ne com a mitjà interpel·lats i òbviament condicionats, m’he sentit obligat a ampliar la informació.

En primer lloc perquè el titular “Totmedia comença l’any amb rècords d’audiència” no és del tot cert, respon més a un missatge comercial que a un titular informatiu. Veiem les dades: el mitjà local digital, el TOT, ha superat les darreres dades de 76 mil visites úniques mensuals almenys en 3 ocasions en el darrer any 2015. Sí es cert en el cas del diari ElMón que per segona vegada ha superat el milió de visites úniques i en aquests mesos des de l’arrencada amb la nova capçalera ha passat de ser un diari digital, amb ElSingular, del “grup perseguidor” a ser un dels 5 diaris líders de Catalunya.

Una altra de les dades, i em refereixo a allò que ens afecta més a nivell local, que és el que fa referència al TOT Sant Cugat, és la que ens diu que creix exponencialment el mes de gener. Exponencialment a què? Al gener passat? Si és així sí, exactament un 25,9%, una dada millor per cert que la del 24,63% que és, per si el lector no ho sap, l’increment respecte el desembre passat (fet que s’ha d’explicar). Però durant l’any el TOT, com la resta de mitjans locals, ha tingut una progressió d’un 4% en visites úniques, Cugat.cat d’un 3% i el Sant Cugat Informa un descens del 2%. (Aquesta dada s’extreu fent una mitjana de l’augment o descens mensual de les visites úniques de cada mitjà que ens facilitat OJD).

També diuen des del TOT i ho il·lustren amb un gràfic, que “són líders dels digitals a Sant Cugat i al Vallès Occidental, amb aquestes dades continua sent el referent a la ciutat i líder d’audiència a Catalunya pel que fa a ciutat d’un sol municipi”. Però oblida que per premsa local entenem allò que parla del més proper i les realitats territorials són les que són, no tot és la realitat metropolitana. Per tant, és normal que a Tarragona hi hagi un delCamp.cat amb 7 vegades més visites, o un Diari de Girona o el Regió 7 de la Catalunya Central amb 3 vegades més visites, o l’Osona de Naciodigital, l’Eix Diari o l’Aragirona, que són realitats editorials que superen la capçalera santcugatenca.

Però si hi ha una qüestió important en la que crec que cal prendre’s un temps és, i torno al principi de l’article, allò que representa per a mi la qualitat. Que no és tant els números d’audiència sinó el què mira la gent i que en les dades que dóna l’enquesta mensual de l’OJD es tradueix en dues dades: les planes / notícies que llegeix cada persona que entra en un diari digital i l’estona que s’hi està cada cop que hi entra. Cal tenir en compte que si un diari inverteix molt en màrqueting digital i té molta publicitat i serveis, com és el cas del TOT, les visites úniques a la seva web no són només per informar-se del que passa a la ciutat sinó per veure l’adreça d’un dentista o d’un restaurant. Al final del 2015 en el nostre cas – d’elCugatenc – les visites miraven 2,08 planes i s’hi estan 2:30 min, a Cugat.cat, 1:48 minuts i 2,4 planes, al Sant Cugat Informa, 1,46 planes i 0:31 minuts i al TOT s’hi estan 1:28 minuts i 1,89 planes.

Per cert, com que nosaltres encara no som auditats per OJD perquè, entre d’altres qüestions costa 70 euros al mes que t’ho facin, dir-vos que hem passat de 2.434 visites úniques el mes de juny (en el que vàrem començar) a 4.210 del mes de gener i més de 10 mil planes / notícies en el darrer mes, amb una mitjana de creixement del 40%. 

Notícies relacionades