Un autobús 100% elèctric, ara sí, en proves

El dia que va arrencar aquest mitjà de comunicació, divendres 12, una de les notícies que jo mateix signava explicava la problemàtica existent amb els autobusos híbrids (model Tempus de l'empresa Castrosua) que l'Ajuntament va contractar el 2011. Resulta ser que no funcionen com cal, han donat molts problemes i inclús des de l'equip de govern (en funcions en aquell moment) reconeixen que n'esperaven més.

Malgrat això, el Pere Casajoana com a Tinent d'Alcalde de Mobilitat apartat de les llistes de CiU a les eleccions municipals del 24 de maig i, per tant, fora del govern a dia d'avui, explicava que l'aposta de l'equip de Conesa era el transport sostenible. Avançava que l'Ajuntament contractaria un autobús elèctric.

Aquesta setmana a la redacció d'elCugatenc ens ha arribat la nota de premsa que ho anuncia. No n'hem publicat res perquè fins el setembre no es posarà en circulació. Es tracta d'un vehicle de l'empresa xinesa BYD que ja ha passat el tràmit per a la incorporació a la flota ja que el 10 de juny l'Ajuntament, Moventis (empresa encarregada d'operar els autobusos a Sant Cugat) i la pròpia BYD van signar el document corresponent.

La nota de premsa, com acostuma a passar amb les notes de premsa, deixa el model d'autobús pels núvols: hi ha 156 ciutats d'arreu del món i 47 europees que ja utilitzen vehicles 100% elèctrics de BYD, Sant Cugat serà la tercera ciutat de l'Estat en tindre un autobús d'aquesta tecnologia, per darrere de Barcelona i Madrid, i el benvolgut BYD, amb 12 metres de llargada, s'encarregarà de fer la Línia 7 (Rambla del Celler – Can Sant Joan) reforçant les hores puntes.

Ja que l'Ajuntament no diu res del preu a la nota i la web de l'empresa anuncia el llançament pel 2013 (jo creia que amb Xina hi havia hores de diferència, no anys) he hagut de buscar la informació del preu. Segons un lloc web nord-americà l'autobús en qüestió té un preu de 550.000$ (484.722€).

Un aplaudiment i una crítica

Explicat tot això, pense que cal felicitar a l'equip de govern per com ha gestionat aquesta adquisició. De fet, no ho hauríem de fer-ho perquè han actuat amb precaució, que hauria de ser la forma d'actuar normalment per evitar sorpreses com les dels Tempus de Castrosua. Els BYD tindran un període de prova de dos anys amb un contracte de leasing. Un cop passats els dos anys l'Ajuntament decideix si es queda l'autobús acabant-lo de pagar o es desfà d'ell.

Però també cal veure la cara B de tot plegat: elèctric no és emissió 0. És emissió 0 durant la circulació però l'energia que l'alimenta ve d'algun lloc. Un vehicle elèctric el que fa és traslladar el problema. L'emissió no la fem a Sant Cugat però la fem on es produeix l'energia (diga-li emissió, diga-li residus nuclears).

Si volem evitar contaminar hem de fomentar l'ús del transport públic i tindre vehicles menys contaminants (no necessàriament que traslladen el problema). Permeteu-me acabar utòpic: hem de caminar cap a l'autoabastiment de les ciutats. Ser eficients i fer que tota l'energia que produïm a la ciutat abastisca la ciutat. Eixa és una de les apostes de les Smart City ja que tant reivindiquem Sant Cugat com a tal.

Notícies relacionades