La importància de prendre decisions

Prendre decisions forma part de la nostra vida diària. Durant el dia prenem moltíssimes decisions, però evidentment hi ha de diferents nivells d’importància: escollir si avui per esmorzar em prendré un cafè o un suc, no té res a veure en decidir anar a viure a un altre país o deixar la feina.

Una decisió molt important que es troben els nois i noies d’ESO i batxillerat és què vull estudiar i a què em vull dedicar.

És evident, que trobar aquesta resposta pot comportar molts anys i temps. Podem escollir un itinerari acadèmic o carrera en un moment determinat i després veure que realment no ens agrada i que no volem això. Sempre estem a temps de fer o de canviar el rumb professional, però sí que és veritat que socialment en aquest moment, quan els joves es troben finalitzant els estudis d’ESO i batxillerat, s’han de fer aquesta pregunta. I és per això, que és molt important donar-los suport i acompanyament per ajudar-los a prendre la decisió de la manera més encertada possible.

El coaching i la PNL (Programació Neurolingüística), són dues eines que funcionen molt bé per ajudar als nois i noies a prendre aquests tipus de decisions, ja que treballen a través d’objectius personals i professionals que es marca la persona, i ajuda a veure el recorregut que es necessita per poder-los assolir. Tot aquest procés es fa explorant els seus interessos, valors i creences perquè l’objectiu sigui coherent amb el que vol ser i a on vol arribar.

Per escollir un camí professional (sigui mòdul, carrera, no estudiar..), primer de tot el més important a tenir en compte són els interessos personals. Poder treballar en allò que t’agrada i del que gaudeixes, és un aspecte molt important en la realització i satisfacció professional, ja que aconseguir això fa que la insatisfacció, la desmotivació, i la pèrdua d’interès, s’allunyin de la nostra vida professional. Ja que hem de treballar, què millor que fer-ho amb alguna cosa que t’agrada o que s’apropa al teu ideal de feina?

Per saber què és el que agrada primer de tot ajudaria analitzar, per exemple, de quines assignatures el noi/a gaudeix més, i quin tipus de grups professionals li agraden (professions artístiques, relacionades amb la ciència, amb la tecnologia, o amb el món educatiu o social...). Segurament ja existeix una correlació entre les assignatures que agraden i les professions que també criden l’atenció.

El segon aspecte a tenir en compte, són les habilitats i aptituds de la persona. Però què són les aptituds i habilitats? Podríem dir que és la predisposició que té una persona per realitzar una tasca determinada. Aquesta predisposició pot ser que surti de forma natural (per exemple, una persona que té talent per alguna cosa), o perquè ha desenvolupat unes capacitats a través de la pràctica i de l’exercici per poder-ho fer. Tenir en compte aquest aspecte és molt important per escollir adequadament què volem fer.

I per últim hi ha una altra cosa a tenir en compte per escollir correctament, i és: què espero d’una feina? Què vull que m’aporti i que vull aconseguir a través d’ella? Cada persona té uns valors i unes necessitats que vol cobrir amb una feina: vull independència? Aconseguir prestigi? Comoditat? Creativitat? Seguretat? Tenir contacte amb les persones? Tenir una feina mecànica?

Si en el moment de decidir un camí professional o acadèmic es tenen presents aquests tres aspectes (interessos, habilitats i aptituds, i què vull obtenir d’una feina),  és molt segur que la persona aconsegueixi o s’apropi molt a la professió que vol realitzar, i ajudar als nostres fills/es a fer-ho és molt important.

Cada persona és un món i a cada persona li omplen coses diferents, és necessari respectar els nostres fills/es i recolzar-los en aquest període de decisió tan difícil, ja que són decisions molt importants a prendre.

Quan una persona pren una decisió coherent amb el que vol fer i aconseguir, es compromet amb ella mateixa, i d’aquesta manera serà molt més fàcil que pugui aconseguir els seus somnis.

Eulàlia León Manresa

Treballadora social i coach

www.actua.cat

Enllaços d’interès:

http://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/05_orientacio/guies_orientacio/GUIA_RECURSOS_ORIENTACIO_GTO2_Professorat_22-03-2011.pdf

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/orientacioeducativa/academica_professional/

http://queestudiar.gencat.cat/ca/orientacio/

Notícies relacionades