Què hi ha darrere d'un gran concert?

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Avui us presentem a l'Ana Boixeda, la directora del Cor Infantil Sant Cugat juntament amb l'Oriol Castanyer i la directora de l'Aula Jazz Orchestra, que enguany es graduarà en Direcció d'orquestra a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). L'últim pas de la carrera és el concert de graduació a l'Auditori de Barcelona, i el de l'Ana, amb el títol Zeepbellen, comptarà amb la participació dels cors de l'escola (Cor Infantil Sant Cugat i Cor Aglepta) a més de l'orquestra XXX. N'hem volgut parlar amb ella per saber, què hi ha darrere d'un gran concert.

Com va sorgir la idea?

Zeepbellen és una obra per a cor infantil i orquestra que ja ens havíem proposat programar per al Cor Infantil Sant Cugat (CISC). L’any passat, a causa de la pandèmia, vam haver de cancel·lar tots els projectes “grans” que teníem i amb les ganes que se'm van quedar de fer-la, se’m va acudir que podria ser una bona oportunitat per al CISC fer-la en el meu concert de graduació, ja que amb les condicions actuals, fer-la amb altres orquestres no seria fàcil.

Ho vam estar parlant amb l'Oriol Castanyer, ho vaig proposar a l’ESMUC i em van acceptar la proposta. Després, en veure que seria una activitat motivadora i enriquidora pel cor, vam voler convidar al Cor Aglepta també per a fer-ho conjuntament.

Què vol dir Zeepbellen?

Zeepbellen és una paraula flamenca que es tradueix com “bombolles de sabó”.

És el títol de l’obra per a cor infantil i orquestra composta per Norbert Rosseau el 1958, que porta com a subtítol “Set històries meravelloses per a cor i orquestra”. L’obra consisteix en set moviments, cada un narra un conte diferent. Tot i ser històries independents es canten un darrere de l’altre. El text és de Jan Vercammen i el mateix Rosseau va fer una versió en flamenc i una altra en anglès.

Per a un concert d'aquest format, quin és el volum de feina que hi ha al darrere?

Moltes hores! D'entrada, l'edició de les partitures perquè és una estrena nacional de l'obra. Posar arcs (per als instruments de corda cal indicar si es toca amb l'arc amunt o avall), indicar les articulacions per als instrumentistes, és a dir, si la nota ha de ser curta o llarga, accentuada o suau... Després cal estudiar cadascuna de les veus, el que fa cada instrument, fer-se una idea del que vol el compositor a cada moment i el que vol transmetre amb l'obra sencera, memoritzar-ho tot, organitzar els assajos per a preparar l'obra, treballar amb els cors... Requereix molta dedicació i atenció al detall a més d'una bona planificació per a anar al dia.

Entendré els contes si vinc al concert?

I tant! A més a més de la música, el dia del concert hi haurà unes projeccions amb dibuixos i animacions creades especialment per a l’ocasió. He estat treballant amb la cantant i il·lustradora Anna Campmany, també antiga cantaire del CISC, per a reflectir tot allò que expliquen els contes amb dibuixos i fer que el concert sigui accessible per a totes les edats. A més, hi haurà projectats els subtítols en català de tot el que es canta.

Quan vam començar a assajar?

Com que no és l’únic programa que assaja el cor, és a dir, que a més a més de Zeepbellen té altres projectes i ha de preparar un altre repertori, vam començar a assajar-ho el passat gener. Hem anat muntant número a número fins ara, que ho tenim tot llegit i estem acabant de donar els últims retocs.

Quins músics formen l’orquestra?

L’obra té una plantilla formada per fustes i metalls a u, percussió i orquestra de corda. Això vol dir que hi ha: una flauta, un clarinet, un oboè, un fagot, una trompa, una trompeta, un trombó, percussió i orquestra de corda, formada per violins, violes, violoncels i contrabaix

Quan i on és el concert?

El concert tindrà lloc a la Sala Oriol Martorell de l’Auditori de Barcelona, el dilluns 7 de juny a les 19 h. L’entrada és gratuïta, però cal reservar a la web de l'Auditori.

Es tocarà alguna altra obra al concert?

Sí, abans del Zeepbellen, dirigiré també la Pastorale d’été d’Arthur Honegger, una obra categoritzada com a quadre simfònic inspirada en un estiu que va passar Honegger als Alps suïssos i que ens deixa sentir la frescor i l’aroma de l’estiu.

A la segona part del concert es podrà escoltar el Rèquiem de Mozart, dirigit per l’altre graduat en direcció d’orquestra d’enguany, en Jofre Bardolet.

Notícies relacionades